آموزش مرحله به مرحله باتری به باتری خودرو

آموزش باتری به باتری
4.8
(2346)

حتما برای شما هم پیش آمده است که تلاش می کنید تا خودرو را روشن کنید اما متوجه می شوید که موتور کار نمی کند، در این شرایط بیشترین احتمالی که وجود دارد این است که باتری خودرو خوابیده باشد. در این زمان راه حل های بسیاری دارید که یکی از آن ها باتری به باتری خودرو می باشد، برای باتری به باتری خودرو شما تنها به یک کابل جامپر و یک خودرو با باتری سالم نیاز دارید سپس تنها مسئله ای که باقی می ماند چگونگی انجام این کار می باشد که ما در این مقاله قصد داریم به آموزش باتری به باتری بپردازیم.

با توجه به این که تمام شدن باتری موضوعی است که هر شخصی ممکن است آن را تجربه کند، بنابراین لازم است که شما حداقل با یکی از روش های احیای باطری آشنا باشید، به همین جهت توصیه می کنیم تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

باتری به باتری خودرو چگونه است؟

مراحل آماده سازی

همان طور که گفتیم شما به وسیله نقلیه دیگری با باتری سالم و دارای شارژ نیاز دارید تا به شما کمک کند، بنابراین یک وسیله نقلیه در حال حرکت را در کنار وسیله نقلیه خود پارک کنید.

پارک خودرو آموزش مرحله به مرحله باتری به باتری خودرو
چگونگی پارک خودرو برای باتری به باتری

پیشنهاد می شود  وسیله نقلیه دوم را طوری پارک کنید که کاپوت‌هایتان روبه‌رو یکدیگر باشند، یا وسیله نقلیه دوم را در کنار کاپوت خود پارک کنید تا وسایل نقلیه موازی باشند، علت تاکید بر این روش ها این است که کابل های جامپر بتوانند به هر دو باتری برسند.

  • دقت کنید که هیچ یک خودرو تماس مستقیمی با یکدیگر نداشته باشند، زیرا ممکن است زمانی که کابل را متصل می کنید مشکلاتی ایجاد شود.

سپس تمام اجزای الکتریکی هر دو خودرو را خاموش کنید، توجه داشته باشید که این کار بسیار مهم است بنابراین خودروی خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید به محض استارت زدن خودرو، چراغ ها و برف پاک کن ها روشن نمی شوند.

آماده سازی کابل و باتری

مجموعه ای از کابل های جامپر را بردارید تا به باتری متصل کنید، کابل های جامپر باتری مرده را به باتری سالم متصل می کنند تا بتوانید شارژ را قرض بگیرید و وسیله نقلیه خود را دوباره روشن کنید.

بنابراین هر مجموعه ای از کابل های جامپر این کار را انجام می دهد. اگر قصد خرید دارید، از کابل های بلندتر و ضخیم تر استفاده کنید، زیرا هرچه کابل‌ها طولانی ‌تر و بزرگ ‌تر باشند، کار با آن ‌ها آسان‌ تر خواهد بود.

قبل از شروع کار، پایانه های باتری هر دو خودرو را پیدا کنید، کاپوت هر وسیله نقلیه ای را که باز کنید می توانید باتری را پیدا کنید، توجه داشته باشید که محل قرارگیری باتری به برند و مدل هر خودرو بستگی دارد.

به دنبال جعبه کوچکی باشید که دو پیچ فلزی در بالای آن چسبیده است. این پیچ و مهره های فلزی پایانه ها هستند؛ که اغلب، پایانه ها با پوشش های سیاه و قرمز پوشانده می شوند و همیشه با علامت (+) برای مثبت و (–) برای منفی مشخص می شوند.

  • در صورتی که بر روی پایانه های باتری مواد پودری سفید رنگی مشاهده کردید به این معنی است که باتری سولفاته شده است، در ابتدا آن ها را از روی باتری پاک کنید و سپس ادامه مراحل را دنبال کنید.

چگونگی متصل کردن کابل قرمز رنگ به باتری

همان طور که مشاهده می کنید کابل های جامپر داری دو سر به رنک های قرمز و مشکی می باشند، شما باید طرف قرمز رنگ را به پایانه های مثبت باتری خود وصل کنید. در صورتی که کابل دارای پوشش رنگی نمی باشد به دنبال علامت های مثبت و منفی بر روی آن بگردید.

اتصال کابل آموزش مرحله به مرحله باتری به باتری خودرو
نحوه اتصال کابل ها

در مورد طرف دیگر کابل قرمز رنگ نیز به همین شکل است و باید آن را به پایانه های مثبت باتری سالم وصل کنید.

انجام این کار بسیار ساده است قلاب کابل به دور ترمینال قرار دهید و سپس دسته ها را رها کنید.

  • در حین انجام این کار توجه داشته باشید که کابل های باتری با یکدیگر تماسی نداشته باشند، زیرا احتمال جرقه وجود دارد.

متصل کردن کابل های مشکی به باتری

خب نوبت به کابل های مشکی رنگ می رسد،یک طرف کابل را بردارید و آن را به ترمینال های منفی باتری سالم متصل کنید.

در مورد طرف دیگر کابل بسیار دقت داشته باشید زیرا نباید آن را به باتری خودرو خود متصل کنید، بلکه باید به یک تکه فلزی رنگ نشده روی وسیله نقلیه خود متصل کنید.

کابل آموزش مرحله به مرحله باتری به باتری خودرو
متصل کردن کابل مشکی رنگ به یک بخش فلزی از خودرو

برای انجام این کار می توانید از هر پیچ و مهره ای که در دسترس است استفاده کنید، هر بخش فلزی تا زمانی که رنگ نشده باشد برای شما کارایی دارد.

  • ایمن ترین روش برای باتری به باتری خودرو استفاده از همین روش می باشد، در صورتی که طرف دیگر کابل منفی را به باتری خود متصل کنید احتمال جرقه و آتش سوزی وجود دارد.
  • دقت داشته باشید که با متصل کردن کابل ها تمامی اتصالات برقرار می شود بنابراین بیشتر باید دقت داشته باشید که هیچ اشیا فلزی با آن ها در تماس نباشد.

روشن کردن خودرو دارای باتری سالم

برای شروع شارژ، خودرو دارای باطری سالم را روشن کنید، به این منظور از راننده وسیله نقلیه دیگر بخواهید سوار شود و استارت بزند تا وسیله نقلیه خود را روشن کند، زمانی که موتور خودرو کار می کند، باتری شما شروع به شارژ می کند.

خودرو آموزش مرحله به مرحله باتری به باتری خودرو
روشن کردن خودرو
  • در صورتی که مشاهده کردید چراغ های داخلی و یا سایر وسایل الکتریکی خودروتان روشن شده است حتما آن ها را خاموش کنید تا انرژی باتری را تمام نکنند.

چند دقیقه صبر کنید تا باتری شارژ شود، این که چه مقدار زمان لازم است تا باتری شما انرژی کافی برای این کار جمع آوری کند مشخص نیست، با این حال یکی از راه ‌های تشخیص اینکه آیا باتری آماده است، روشن کردن چراغ داخلی خودرویتان است، اگر روشن باشد و روشن بماند، آماده است. اما اگر کمی تاریک است یا روشن نمی شود، چند دقیقه دیگر به آن فرصت دهید.

  • همان طور که گفتیم زمان ثابتی وجود دارد، در برخی از خودرو ها پس از گذشت 2 دقیقه باتری شارژ می شود و در برخی دیگر بین 5 تا 10 دقیقه زمان احتیاج است.
  • اگر می خواهید به انجام این کار سرعت ببخشید می توانید از راننده خودرو دیگر بخواهید تا کمی دور موتور را بالا ببرد.

روشن کردن ماشین خود

پس از آن که چند دقیقه صبر کردید بر روی صندلی راننده قرار بگیرید، کلید را در استارت خود بچرخانید تا موتور روشن شود، اگر بار اول شروع نشد، گیره ها و اتصالات کابل را بررسی کنید و مطمئن شوید که متصل هستند، سپس کمی بیشتر صبر کنید و دوباره امتحان کنید.

اگر تنها مشکل خودرو شما باتری مرده است، تا زمانی که کابل های جامپر در جای مناسب قرار گرفته باشند، موتور باید روشن شود.

  • اگر وقتی استارت را می زنید صدای کلیک شنیدید و خودرو روشن نمی‌ شود، ممکن است استارت بدی داشته باشید.
  • اگر پس از انجام تمامی این کار ها همچنان خودرو روشن نشد احتمالا به این خاطر است که مشکل خود شما از دینام است.

در صورت روشن شدن خودرو:

در صورتی که پس استارت خودرو شما روشن شد نشان از این است که باتری به باتری را به خوبی انجام داده اید و می توانید کابل ها را جدا کنید. توجه داشته باشید که خودروتان را خاموش نکنید زیرا ممکن است دوباره در روشن کردن آن به مشکل بخورید، اجازه دهید کمی کار کند تا مقداری انرژی در باتری ذخیره شود.

بهترین کار این است که به مدت 20 دقیقه با ماشین خود کمی رانندگی کنید تا دینام به خوبی باتری را شارژ نماید.

جدا کردن کابل ها

برای جدا کردن کابل ها ابتدا باید به سراغ کابل مشکی رنگ که بدنه خودرو شما متصل است بروید، بدون دست زدن به قسمت فلزی کابل آن را جدا نمایید.

پس از جدا کردن کابل مشکی به سراغ خودرو دیگر بروید، در ابتدا کابل مشکی رنگ را جدا نمایید و سپس کابل قرمز رنگ را جدا کنید.

جدا کردن آموزش مرحله به مرحله باتری به باتری خودرو
آموزش جدا کردن کابل ها

در صورتی که کابل ها را بر روی زمین قرار می دهید دقت کنید که شی فلزی در نزدیکی آن قرار نداشته باشد.

آخرین کابلی که شما جدا می کنید کابل قرمز رنگ از خودرو خودتان است، سپس روکش های باتری را بر روی آن ها قرار دهید و کاپوت را ببندید.

  • زمانی که تمامی کابل ها جدا شدند دیگر اتصال میان آن ها در جریان نیست با این حال ممکن است کمی داغ باشند بنابراین به آن ها دست نزنید.

مرحله آخر

درست است که شما آموزش باتری به باتری را به خوبی دنبال کردید و موفق شدید تا باتری مرده خودرو خود را شارژ نمایید، اما توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد که باتری شما دوباره به این حالت دچار شود.

بررسی خودرو آموزش مرحله به مرحله باتری به باتری خودرو
بررسی وضعیت خودرو و باتری

بنابراین پیشنهاد ما این است که اولین کاری که انجام می دهید مراجعه به مکانیکی خودرو باشد، از مکانیک بخواهید که وضعیت باتری و ولتاژ شارژ آن را بررسی کنید و تشخیص بدهد چرا باتری خودرو خوابیده بود.

هرگونه مشکلی که در باتری قرار دارد آن را رفع نمایید تا دیگر به چنین مشکلاتی دچار نشوید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با باتری به باتری خودرو آشنا نماییم، در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا