نحوه تمیز کردن پایانه های باتری

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری ماشین
4.8
(2150)

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری

چه با باتری خودرو سروکار داشته باشه و چه یک باتری معمولی خانگی, باتری ها تمایل به سولفاته شدن دارند و گاهی اوقات نیز دچار خوردگی می شوند. آلودگی باتری می تواند باعث نشت اسید از باتری شود و همچنین می تواند عمر کلی باتری را کاهش دهد. ترمینال های سولفاته باتری می توانند مشکلات متعددی را برای ماشین شما ایجاد کنند. آنها می توانند از شارژ باتری جلوگیری کنند، باتری را تخلیه کنند (در نتیجه ماشین شما روشن نمی شود) و همچنین می تواند باعث آسیب جدی به دینام شود. تمیز نگه داشتن اتصالات باتری نه تنها می تواند به عمر طولانی تر باتری کمک کند، بلکه می تواند در هزینه هایتان نیز صرفه جویی کند. تمیز کردن پایانه های باتری یک اقدام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه آسان و ارزان است که می توانید خودتان در حدود 10 دقیقه انجام دهید.

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری ماشین نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
نحوه تمیز کردن پایانه های باتری ماشین

 ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه پایانه‌ها را تمیز کنید و از خوردگی باتری خودرو جلوگیری کنید.

خوردگی باتری چیست؟

تشخیص خوردگی باتری خودرو بسیار آسان است. به طور معمول خوردگی در ظاهر سفید است و هنگامی که در معرض رطوبت قرار می گیرد ممکن است به رنگ آبی یا سبز تبدیل شود. این خوردگی ها بر روی پایانه های باتری را می پوشانند و باعث کاهش اتصال می شوند. خوردگی روی یا اطراف سطوح باتری می تواند منجر به افزایش مقاومت در مدار شود که می تواند جریان الکتریکی را مختل کند.

دلایل خوردگی باتری

  • شارژ بیش از حد باتری
    اگر باتری بیش از حد شارژ شود, اسید از داخل آن سرریز کرده و در صورتیکه با پایانه های باتری تماس داشته باشد باعث ایجاد خوردگی خواهد شد.
  • متصاعد شدن گازها
    در هر باتری، دریچه های کوچکی وجود دارد که گاز هیدروژن از طریق آنها خارج خواهد شد. اگر این گازها با ترمینال های باتری یا کابل های ماشین شما تماس پیدا کنند، باعث ایجاد خوردگی خواهند شد.
  • سن باتری
    اگر از زمانی که باتری را خریداری کرده اید بیش از 2 سال می گذرد قطعا سولفاته شدن اتفاق خواهد افتاد. وقتی باتری ها کهنه می شوند، خوردگی صرفاً یک عارضه جانبی است و کار زیادی نمی توان انجام داد و حتی اگر آن را تمیز کنید باز هم اتفاق خواهد افتاد.
%name نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
دلایل خوردگی پایانه های باتری ماشین

در همین رابطه می توانید علائم تمام شدن باتری خودرو را مطالعه نمایید.

ابزار مورد نیاز تمیز کردن پایانه های باتری

  • عینک محافظ چشم
  • دستکش
  • حوله مرطوب
  • حوله خشک
  • گریس
  • جوش شیرین
  • آب مقطر
  • برس فلزی
ایمنی هنگام تمیز کردن باتری ماشین نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
ایمنی هنگام تمیز کردن باتری ماشین

نکته ایمنی: باتری حاوی سولفوریک اسید است که می تواند باعث سوختگی جدی شود. هنگام کار با باتری، همیشه از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید. سیگار کشیدن، خاکستر آتش، جرقه یا سایر منابع اشتعال می تواند باعث آتش گرفتن یا انفجار باتری شود. هنگام استارت زدن یا کار در نزدیکی باتری با ابزار فلزی احتیاط کنید تا از اتصال کوتاه و جرقه جلوگیری کنید. در صورت تماس مستقیم با اسید باتری، با آب فراوان شستشو دهید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مراحل تمیز کردن پایانه های باتری خودرو

  1. بررسی وضعیت باتری
    کاپوت را بلند کرده و باتری را پیدا کنید. باتری معمولا در سمت چپ و در جلوی موتور قرار دارد. وضعیت باتری را بررسی کنید. برای تمیز کردن باتری نیازی به خارج کردن آن از خودرو ندارید. در صورتی که باتری ترکی ندارد یا اسید از آن نشت نمیکند می توانید تمیز کردن را آغاز کنید.
    در صورتی که محفظه باتری ترک خورده باید باتری تعویض گردد.

    مشخص کردن وضعیت باتری نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
    مشخص کردن وضعیت باتری
  2. میزان خوردگی باتری و کابل ها را بررسی کنید
    پوشش پلاستیکی قرارگرفته بر روی پایانه ها را کنار بزنید, در این صورت قطب های باتری مشخص خواهند شد. گیره ها و کابل های باتری را از نظر میزان خوردگی بررسی کنید. خوردگی به صورت یک رسوب سفید و خاکستری در اطراف یک یا هر دو پایه باتری ظاهر می شود. تجمع، خوردگی باتری، و کثیفی روی پایانه ها می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد موتور و باتری شما بگذارد در صورتی که میزان خوردگی و سولفاته شدن پایانه ها زیاد باشد, ممکن است لازم باشد گیره ها و کابل ها را به صورت کامل تعویض نمایید. در غیر این صورت دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

    مشخص کردن میزان خوردگی قطب های باتری ماشین نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
    مشخص کردن میزان خوردگی قطب های باتری ماشین
  3. باز کردن اتصالات باتری
    قبل از تمیز کردن لازم است قطب های باتری را جدا کنید. برای انجام این کار، مهره های روی گیره ها را با استفاده از آچار باز کنید. پس از شل شدن، ابتدا گیره منفی را که با علامت “-” مشخص شده است بردارید. فقط پس از برداشتن گیره منفی، گیره مثبت را که با علامت “+” مشخص شده است، جدا کنید.

    اتصالات باتری را جدا کنید نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
    اتصالات باتری را جدا کنید

    جدا کردن گیره ها ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر خوردگی زیاد باشد. ممکن است لازم باشد برای جدا کردن آنها از انبردست استفاده کنید.
    در حین استفاده از ابزارها مراقب باشید تا بین باتری و بدنه ماشین باعث ایجاد اتصال کوتاه نشوید.

  4. از جوش شیرین و آب یک ماده پاک کننده درست کنید.
    2-3 قاشق غذاخوری (30-44 میلی لیتر) جوش شیرین را با 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) آب مقطر در یک کاسه کوچک ترکیب کنید. مواد را با قاشق هم بزنید تا خمیر غلیظی به دست آید. به هم زدن ادامه دهید تا تمام تکه های جوش شیرین به طور کامل در آب حل شود.
    %name نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
    جوش شیرین قلیایی است، به این معنی که می تواند خوردگی اسید باتری را خنثی کند.
    روش های زیادی مانند استفاده از نوشابه کوکا یا سرکه یا اسپری تمیز کننده پایانه باتری برای اینکار وجود دارد.
  5. خمیر جوش شیرین را روی اتصالات باتری بمالید.
    یک مسواک قدیمی یا پارچه ای که کمی مرطوب شده است را به خمیر جوش شیرین آغشته کنید. خمیر را روی قسمت های خورده یا کثیف باتری ماشین خود بمالید. پس از استفاده از جوش شیرین، حباب و کف آن را مشاهده خواهید کرد، زیرا با خوردگی واکنش نشان می دهد. حداقل 5 تا 10 دقیقه به مخلوط جوش شیرین فرصت دهید روی خوردگی ها بماند و خوردگی ها را از بین ببرد.

    %name نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
    تمیز کردن رسوبات باتری با جوش شیرین
  6. رسوبات را توسط یک چاقوی تیز تمیز کنید.
    اگر پایانه های باتری شما رسوبات سنگینی دارند، از لبه تیزتر یک چاقوی استفاده شده برای خراش دادن آنها استفاده کنید. تیغه چاقو را در زاویه 45 درجه نگه دارید و آن را در امتداد سطح باتری به سمت پایین فشار دهید تا ذرات خوردگی از بین برود. پس از برداشتن رسوبات عمده، از یک برس سیمی برای حذف رسوبات باقی مانده استفاده کنید.
    هنگام تمیز کردن پایانه ها حتما از دستکش های محافظ استفاده کنید.
  7. هنگامی که باتری را تمیز کردید آن را با آب بشویید.
    زمانی که مخلوط جوش شیرین دیگر کف نمیکند و با چاقو تمامی رسوبات را از روی پایانه ها تمیز کرده اید, باتری را به سرعت بشویید. حدود 2 فنجان (470 میلی لیتر) آب مقطر را روی باتری و پایانه های مثبت و منفی بریزید. همچنین می توانید با یک اسپری آب را بر روی دریچه ها اسپری کنید. یا با یک حوله مرطوب پایانه هارا تمیز کنید.

    تمیز کردن پایانه های باتری ماشین با آب نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
    تمیز کردن پایانه های باتری ماشین با آب

    مراقب باشید خمیر جوش شیرین وارد دریچه های باتری نشود, زیرا جوش شیرین با اسید باتری واکنش داده و آن را خنثی میکند. در نتیجه طول عمر باتری کم خواهد شد. دریچه ها در کنار باتری قرار دارند و به لولهای بلندی متصل هستند تا گازهای متصاعد شده در زمان فعالیت باتری را از کابین خودرو خارج کنند.

  8. پایانه ها را با یک دستمال تمیز و خشک پاک کنید.
    قبل از اتصال مجدد پایانه ها باتری را به صورت کامل خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که پایانه ها کامل خشک شده اند. برای خشک کردن حتما از پارچه ای استفاده کنید که هیچ گونه چربی یا روغنی روی آن ها نباشد.
    در این مرحله از دستمال کاغذی استفاده نکنید. زیرا دستمال کاغذی خرد خواهد شد و تکه های آن بر روی پایانه ها باقی خواهد ماند.

    خشک کردن باتری خودرو با حوله نحوه تمیز کردن پایانه های باتری
    خشک کردن باتری خودرو با حوله
  9. بر روی پایانه های باتری گریس بمالید تا از خوردگی مجدد جلوگیری کنید.
    مقداری گریس بر روی هر دو پایانه بمالید. زدن گریس به پایانه ها مانع از تجمع رسوبات و آلودگی ها خواهد شد و از ایجاد خوردگی در آینده جلوگیری خواهد کرد.
  10. پایانه ها را بار دیگر به باتری متصل کنید.
    ابتدا گیره مثبت را با آچار به باتری وصل کنید. وقتی محکم در جای خود قرار گرفت، می توانید گیره منفی را به ترمینال منفی باتری وصل کنید. از یک آچار برای سفت کردن گیره در جای خود استفاده کنید.  پس از محکم کردن پایانه ها, درپوش پلاستیکی را بر روی آن ها قرار دهید.

برای مشاهده لیست قیمت باتری صبا کلیک کنید.

برای آموزش دقیق تر می توانید ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا