آیا باتری ماشین من تمام شده است؟

آیا باتری ماشین من تمام شده است؟
4.8
(2108)

آیا اگر ماشین روشن نشود باتری ماشین تمام شده است؟

مشکلات راه اندازی خودرو در نامناسب ترین زمان ها اتفاق می افتد. معمولا زمانی که عجله دارید به صورت ناگهانی ماشین روشن نمی‌شود. این مشکل رایج خودرو می تواند گیج کننده باشد، به خصوص اگر خودروی شما روز قبل به خوبی روشن شده باشد. اما مشکل چیست؟

آیا باتری ماشین تمام شده است؟ دینام دچار مشکل شده است؟ یا مشکل دیگری مانع روشن شدن ماشین می شود؟

معمولاً وقتی ماشین روشن نمی‌شود، مهمترین عامل آن خرابی باتری است.

باتری نقش مهمی در راه اندازی موتور دارد. علاوه بر اینکه انرژی تمامی وسایل الکتریکی را تامین می کند، اما مهمتر از آن، انرژی موتور استارت یا موتور میل لنگ را تامین می کند. موتور استارت قطعه ای است که موتور شما را روشن می کند و برای انجام این کار، انرژی زیادی از باتری می گیرد. بنابراین، هنگامی که باتری ماشین خراب است، استارت توانایی کافی برای راه اندازی موتور را ندارد.

آیا باتری ماشین من تمام شده است؟ آیا باتری ماشین من تمام شده است؟
آیا باتری ماشین من تمام شده است؟

باتری از آن دست قطعاتی است که تا از کار نیفتد به آن توجهی نمی شود. باتری‌های خودرو برای راه‌اندازی وسایل نقلیه و تامین برق لوازم جانبی مختلف در هنگام خاموش بودن خودرو ضروری هستند. در این مقاله نکاتی در مورد تعمیر و نگهداری باتری، توصیه هایی در مورد انتخاب جایگزین و میزان هزینه ای که می توانید برای باتری جدید بپردازید به شما ارائه خواهیم داد.

علائمی که نشان می دهد باتری خودرو در حال تمام شدن است.

علائم خرابی باتری ممکن است به مشکلات سایر اجزاء مانند استارت، دینام یا سایر قطعات الکتریکی نسبت داده شود. با این حال، ما با سلامت در نظر گرفتن باقی اجزا، این علائم را به خرابی باتری نسبت می دهیم.

اگرچه خرابی باتری جدید هم امکان پذیر است اما هر چه باتری قدیمی تر باشد، به احتمال زیاد یکی از علائم هشدار دهنده زیر نشان می دهد که از باتری کار افتاده یا مرده است.

روشن شدن چراغ هشدار باتری

روشن شدن چراغ هشدار باتری شاید به طور مستقیم به باتری خودرو مرتبط نباشد اما قطعا مربوط به یکی از اجزای سیستم شارژ است که تاثیر مستقیمی بر عملکرد باتری خواهد داشت.

 رسوب گرفتن و یا شل شدن بست های باتری، قطع شدن بست سیم دینام به باتری، اشکال در تسمه دینام و خود دینام، تمام شدن عمر باتری از دلایل روشن شدن چراغ هشدار باتری هستند.

روشن شدن چراغ هشدار باتری آیا باتری ماشین من تمام شده است؟
روشن شدن چراغ هشدار باتری

با مشاهده روشن شدن چراغ باطری خودرو، در اسرع وقت وسیله نقلیه خود را به مراکز تعمیرات خودرو با باطری سازی رسانده و نسبت به عیب یابی و رفع عیب آن اقدام کنید. دقت داشته باشید در صورتی که در موقعیت خاصی هستید که امکان رساندن سریع خودرو به تعمیراتی نیست، باید حتما موتور ماشین را روشن نگه دارید. به این معنا که اگر شما موتور خودرو را در چنین وضعیتی خاموش کنید، احتمال آن که در استارت بعدی موفق به روشن کردن خودرو نشوید، بسیار زیاد است.

موتور روشن نمی شود

زمانی که کلید را میچرخانید و هیچ اتفاقی نمی افتد یا صدای کلیک می شنوید، روشن نشدن موتور به این معنی است که باتری تمام شده است یا نیروی کمی در آن باقی مانده است.

یکی از مهم ترین علائمی که نشان دهنده خرابی باتری خودرو است، استارت نخوردن و عدم روشن شدن موتور آن است. اگر از سرعت استارت خودروی شما کاسته شده است ممکن است دلیل آن خرابی باتری خودرو باشد.

موتور به سختی روشن شود

شنیدن صدای ناله یا یک صداهایی نامتعارف هنگام چرخاندن کلید استارت – حتی اگر موتور در نهایت روشن شود – ممکن است نشان‌دهنده این باشد که باتری رو به اتمام است.

موتور روشن می شود اما بلافاصله خاموش می شود

زمانی که باتری از کار می افتذ، ممکن است هنوز انرژی کافی برای راه‌اندازی موتور داشته باشد، اما این انرژی به اندازه‌ای نیست که آن را برای چند ثانیه در حالت روشن نگه دارد تا سیستم الکتریکی به طور کامل کار کند.

خاموش بودن چراغ های داخلی

اگر در ماشین را باز کنید و چراغ های داخلی روشن نشوند، این نشانه خرابی یا از کار افتادن باتری است.

خاموش بودن چراغ داخلی ماشین آیا باتری ماشین من تمام شده است؟
خاموش بودن چراغ داخلی ماشین

چراغ های جلو خاموش، کم نور یا سوسوزن

از دست دادن روشنایی، سوسو زدن یا روشن نشدن چراغ‌های جلوی خودرو، مسائلی هستند که به خرابی باتری اشاره می‌کنند. زمانی که نورهای کم نور با یک یا چند علامت هشدار دهنده دیگر رخ می دهد، به احتمال زیاد مشکل از باتری است.

علائم نشت مایعات باتری

شواهدی مبنی بر نشت الکترولیت باتری خودرو (مانند مایع خشک شده روی باتری یا سینی باتری) نشان‌دهنده مشکلی در عملکرد و یکپارچگی ساختار آن است.

تغییر شکل ظاهری باتری

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می تواند باعث خراب شدن باتری و برآمده شدن آن شود. در صورتی که در ظاهر باتری خود این تغییرات را مشاهده کردید، یعنی عمر مفید باتری خودروی شما به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کنید. گرما، ضربه، شکستگی و عواملی مانند اینها، می تواند منجر به خرابی باتری خودرو و کاهش عملکرد آن شود. اگر ساختار باتری متورم یا ترک خورده است، زمان تعویض باتری فرا رسیده است.

تغییر شکل ظاهر باتری ماشین آیا باتری ماشین من تمام شده است؟
تغییر شکل ظاهر باتری ماشین

اگر باتری ماشین خراب باشد چه باید کرد؟

زمانی که هر چه استارت میزنید خودرو روشن نمی شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که کاپوت را بالا زده و باتری را بررسی کنید. در بهترین حالت ممکن است مشکل از شل شدگی پایانه ها یا سولفاته شدن آن ها باشد. در این صورت می توانید مشکل را برطرف کرده و بار دیگر استارت بزنید.

اگر اتصال ترمینال جواب نمی دهد، باید ماشین خود را با فرآیند دیگری راه اندازی کنید. در این حالت می توانید از روش باتری به باتری استفاده کنید. سپس بعد از روشن شدن خودرو تا نزدیک ترین نمایندگی رفته و باتری را تعویض نمایید.

همجنین می توانید به صورت تلفنی از کارشناسان صبا باتری بخواهید راهنماییتان کرده و باتری مناسب خودروتان را به محل مورد نظر ارسال نمایند.

روش صحیح باتری به باتری کردن خودرو

  • در ابتدا خودروی سالم را در مقابل خودروی معیوب قرار دهید تا طول سیم کابل برای برقراری اتصال کافی باشد.
  • هردو خودرو را خاموش کنید.
  • اتصال درست کابل ها به قطب صحیح نکته بسیار مهمی است. چرا که عدم توجه به این نکته ممکن است موجب صدمات جبران ناپذیر شود. برای اتصال مناسب باید کابل قرمز رنگ را به قطب مثبت باتری و کابل مشکی را به قطب منفی باتری وصل نمود.
    مثبت و منفی بودن ترمینال های باتری با علامت + و – بر روی باتری درج شده اند. کابل های قرمز رنگ که به قطب مثبت باتری خودرو متصل میشوند معمولا کمی ضخیک تر از کابل قطب منفی هستند. برای اتصال کابل ها به باتری، قطب مثبت باتری خوابیده را به قطب مثبت باتری سالم و قطب منفی باتری سالم را به یک قسمت فلزی از بدنه ماشین (به منظور جلوگیری از جرقه) متصل نمایید .
  • پس از کسب اطمینان به نصب درست کابل ها، برای استارت زدن خودروی سالم اقدام کنید. سپس پس از چند دقیقه (بدون خارج کردن کابل ها) خودروی دشارژ شده یا معیوب را استارت بزنید.
  • در صورتی که خودرو معیوب روشن شد و فرایند اتصال نتیجه بخش بود، اقدام به جداسازی کابلها کنید.

در ویدیو زیر میتوانید نحوه صحیح باتری به باتری خودرو را مشاهده نمایید.

نحوه انتخاب باتری جایگزین برای خودرو

یک باتری باید اندازه مناسبی داشته باشد تا به طور موثر کار کند، قدرت میل لنگ کافی داشته باشد و پایانه ها در موقعیت مناسب قرار بگیرند.

برای انتخاب باتری مناسب برای خودرو موارد بسیاری است که باید همه آن ها را بررسی کنید. سایز و نوع باتری، قیمت باتری، گارانتی، ظرفیت ذخیره، CCA و بسیاری از شاخصه های دیگر هستند که میتوانند نقش مهمی در انتخاب باتری جایگزین برای خودروتان داشته باشند.

در همین رابطه می توانید مقاله انتخاب باتری خودرو را مطالعه نمایید.

هزینه تعویض باتری خودرو چقدر است؟

با توجه به جنبه های بسیار زیادی که می توان درنظر گرفت، هزینه خرید باتری جدید می تواند متغیر باشد.

ظرفیت باتری (آمپر)، تعداد ماه های گارانتی، برندی که انتخاب می کنید، اینکه آیا باتری قبلی خودرا تحویل میدهید یا نه، همه اینها عواملی هستند که در قیمت باتری ماشین موثر هستند.

چگونه عمر باتری ماشین را افزایش دهیم؟

  • خنک نگه داشتن باتری
    گرما تاثیر بسیاری بر عملکرد باتری می گذارد به همین دلیل بهتر است در فصول گرم از چادر روی ماشین استفاده کنید. یا آنرا در سایه پارک کنید تا تحت تاثیر گرما قرار نگیرد.
  • پرهیز از استارت های پی در پی
    یکی از عواملی که در خرابی باتری نقش دارد استارت زدن های مداوم است. بهتر است تا باطری ماشین خراب نشده از این کار پرهیز کنید.
  • گرم نگه داشتن باتری
    در آب و هوای سردتر، پتوی باتری یکی از لوازم جانبی ضروری است. دمای انجماد انرژی باتری را کاهش می دهد و حتی می تواند به آن آسیب برساند. پتوهای باتری عایق شده و پتوهای برقی می توانند از تخلیه انرژی در اثر سرما جلوگیری کنند.
  • تعمیر و نگهداری باتری
    تعمیر و نگهداری باتری به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری معمول خودرو نیز می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند. اطمینان از تمیز بودن پایانه ها و بدون خوردگی بسیار کمک کننده است. همچنین بررسی سطح مایعات و پر کردن آنها با آب مقطر در صورت نیاز به جلوگیری از خوردگی صفحات سربی کمک می کند.

چه عواملی عمر باتری ماشین را کوتاه می کند؟

طراحی چند صفحه ای باتری ماشین باعث تکان خوردن و لرزش صفحات در حین حرکت خودرو در جاده می شود. این لرزش ها باعث شل شدگی صفحات و تکان خوردن محلول الکترولیت شده که در طولانی مدت باعث فرسودگی باتری خواهد شد.

علاوه بر این، محلول الکترولیت می تواند از باتری نشت کند یا در صورت خرابی دینام و شارژ بیش از حد باتری، بجوشد. سطوح کاهش یافته محلول باتری می تواند صفحات سربی را در معرض دید قرار دهد و منجر به خوردگی و کاهش کارایی باتری شود.

دمای شدید همچنین می تواند عمر و عملکرد باتری را کاهش دهد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا