استهلاک خودرو و عوامل موثر بر آن

4.8
(1246)

خودرو از مهمترین ابزارهای زندگی و وسیله ایست که به عنوان دومین هدف سرمایه گذاری آن را خریداری میکنیم.

هزینه سوخت، تعمیر و نگهداری، هزینه های بیمه و بسیاری از هزینه های دیگر وجود دارد که مالک خودرو مدام با آن ها سروکار دارد. اما استهلاک چیزیست که از چشم راننده دور میماند. تقریبا بعد از هزینه ای که برای سوخت و نگهداری خودرو پرداخت میکنید، استهلاک بیشترین هزینه را برای مالکان خودرو دارد.

نرخ استهلاک خودرو به چه معناست؟

خودروها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می دهند. عوامل خاصی بر میزان استهلاک آنها تأثیر می گذارد. برند و مدل، سن، وضعیت، مسافت پیموده شده، سابقه مالکیت و حتی رنگ خودرو ممکن است بر ارزش خودروی شما تأثیر بگذارد.

استهلاک خودرو، نرخی است که وسیله نقلیه شما در طول زمان ارزش خود را از دست می دهد. پس از پنج سال، خودروها تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست می دهند، اگرچه برخی از مدل ها ارزش خود را بهتر از سایرین حفظ می کنند. در حالی که نمی توانید از استهلاک جلوگیری کنید، می توانید تخمین بزنید که ارزش خودروی شما در چند سال آینده در صورت فروش آن چقدر خواهد بود.

استهلاک خودرو و عوامل موثر بر آن استهلاک خودرو و عوامل موثر بر آن
استهلاک خودرو و عوامل موثر بر آن

استهلاک صرفاً تفاوت بین مقداری که برای خرید یک وسیله نقلیه خرج می کنید و مبلغی که هنگام فروش پس می گیرید است. به طور متوسط، برای یک خودرو پس از پنج سال تنها حدود 40 درصد از قیمت اولیه را پرداخت میکنید (با فرض حدود 15000 کیلومتر در سال) یا به عبارت دیگر، خودرو حدود 60 درصد از ارزش خود را از دست داده است. البته همه اینها در شرایطی است که قیمت خودرو در طول این سال ها ثابت باشد!

به طور معمول، میانگین نرخ استهلاک در سال اول حدود 15 تا 35 درصد است و با ورود به سال پنجم، تمایل به افزایش تصاعدی تا 50 درصد دارد.

خودروهایی که مصرف سوخت کمتری دارند، ارزش آن ها نیز به کندی کاهش می‌یابند، زیرا خودروهایی که کارکردشان کمتر است، همیشه محبوب هستند.

یکی دیگر از نکات مهم درباره استهلاک خودرو این است که یک خودروی تقریبا جدید (خودرویی که یک یا دوسال از آن استفاده شده است) استهلاک کمتری نسب به خودروی صفر دارد.

بنابراین، چه به دنبال خرید خودرو باشید و چه در فکر فروش وسیله نقلیه فعلی خود، فاکتورهای استهلاک زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

در ویدیو زیر به صورت کامل به توضیح استهلاک خودرو پرداخته شده است.

اما نرخ استهلاک خودرو چه اهمیتی دارد؟

درک و دانستن نرخ استهلاک خودرو بسیار مهم است زیرا پیامدهای زیادی در تصمیم گیری در مورد خودرو دارد.

اگر دنبال خرید خودروی جدید هستید، خرید خودرویی با نرخ استهلاک کمتر در زمان فروش کمک می‌کند زیرا ارزش بالاتر به کاهش بیشتر قیمت خودروی جدید منجر می‌شود. از سوی دیگر، اگر قصد دارید آن را حفظ کنید، ممکن است نرخ استهلاک چندان اهمیتی نداشته باشد.

اما نرخ استهلاک خودرو چه اهمیتی دارد؟ استهلاک خودرو و عوامل موثر بر آن
اما نرخ استهلاک خودرو چه اهمیتی دارد؟

چه عواملی در استهلاک خودرو موثر است؟

هنگام تخمین ارزش وسیله نقلیه خود این عوامل را در نظر داشته باشید:

  • ساخت و مدل: اگر صاحب یک برند و مدل محبوب خودرو هستید، احتمالاً ارزش خود را بیشتر از خودرویی با طرفداران کمتر حفظ خواهد کرد.
  • وضعیت: وسیله نقلیه ای با فرسودگی معمولی ارزش خود را بهتر از خودرویی که در تصادف درگیر شده یا برای کار استفاده می شود حفظ می کند. به عنوان مثال، خودرویی که بیشتر برای سفرهای جاده ای استفاده میشود، آسیب بیشتری نسبت به خودرویی که برای تفریح ​​یا رفت و آمد به دفتر استفاده می شود، متحمل می شود.
  • سن: هر چه وسیله نقلیه شما قدیمی‌تر باشد، ارزش آن کمتر می‌شود – به استثنای برخی موارد، مانند ارزش خودروهای کلاسیک.
  • مسافت پیموده شده: هر چه کیلومتر در یک وسیله نقلیه بیشتر باشد، احتمالاً ارزش آن کمتر خواهد بود.

عوامل دیگری مانند سابقه مالکیت و حتی رنگ خودرو، گاهی اوقات می توانند در استهلاک نقش داشته باشند.

چگونه می توان استهلاک خودرو را کم کرد؟

اگرچه نمی‌توانید از استهلاک خودرو جلوگیری کنید، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای محدود کردن میزان از دست دادن ارزش خودرو خود انجام دهید:

  • میزان رانندگی خود را محدود کنید: مسافت کمتر از 15000 کیلومتر در سال بر روی وسیله نقلیه خود نه تنها میزان کیلومتر شمار را پایین نگه می دارد، بلکه خطر تصادف و آسیب را نیز کاهش می دهد.
  • ماشین خود را در پارکیتگ یا محل سرپوشیده نگهداری کنید: کاهش قرار گرفتن در معرض عناصر باعث حفظ رنگ شده و آسیب ناشی از آب و هوای شدید مانند تگرگ را محدود می کند.
  • تعمیر و نگهداری منظم خودرو را انجام دهید: از دستورات سازنده در مورد زمان دریافت تعویض روغن، چرخش لاستیک و موارد دیگر پیروی کنید. از موتور خودرو غفلت نکنید و از تمام اجزای خودرو به خوبی مراقبت کنید. باتری خودرو از دیگر اجزای مهم است که تعویض به موقع آن باعث سلامت سیستم برق خودرو خواهد بود.
  • استهلاک خودرو برای تمامی خودروها اتفاق خواهد افتاد و امری اجتناب ناپذیر است. اما با روش هایی می توان آن را به حداقل رساند.
  • فواصل زمان بندی شده سرویس را تا حد امکان به دقت دنبال کنید. در غیر این صورت ممکن است خودرو از گارانتی خارج شده و نشان دهنده عدم مراقبت درست از خودروتان باشد.
  • سوابق و رسیدهای تعمیر و نگهداری های برنامه ریزی شده یا تعمیرات غیرمنتظره را نگه دارید.
  • حتی اگر گارانتی خودروتان تمام شده است، سعی کنید برای سرویس ها و تعمیرات به مرکز خدمات رسمی مراجعه کنید.
  • هر گونه آسیب را فورا تعمیر کنید. طولانی شدن تعمیرات می تواند منجر به از کار افتادن سایر اجزای مرتبط شود که می تواند باعث افزاهش هزینه ی تعمیرات شود.
  • در هنگام خرید از رنگ های محبوب خودروتان را انتخاب کنید. زیرا در هنگام فروش راحت تر مشتری پیدا خواهد شد.
  • زمان تعویض قطعات سعی کنید از قطعات اصلی استفاده کنید.
چگونه می توان استهلاک خودرو را کم کرد؟ استهلاک خودرو و عوامل موثر بر آن
چگونه می توان استهلاک خودرو را کم کرد؟

توصیه میکنیم مقاله مشکلات رایج در خودروها را نیز مطالعه نمایید.

عواملی که بر نرخ استهلاک خودرو تاثیر می کذارد:

ایمنی بالا

هرچه خودرویی که خریداری می کنید بیشتر قابل اطمینان باشد و ایمنی بیشتری برای سرنشینان خود فراهم کند استهلاک کمتری خواهد داشت. زیرا این خودروها همیشه طرفداران زیادی دارند و به خوبی فروش می روند.

تاریخچه خدمات و سرویس به موقع

خودروها، ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که برای ادامه کارکرد درست به تعمیر و نگهداری دوره‌ای نیاز دارند. رعایت دقیق برنامه تعمیر و نگهداری همه قطعات را در وضعیت خوبی نگه می دارد و تضمین کننده استفاده مداوم در بهترین شرایط از خودرو است. بهترین کار این است که سوابق دقیق و رسیدهای سرویس برنامه ریزی شده خودرو را به خصوص از یک مرکز خدمات رسمی نگهداری کنید. اگر کار در کارگاه های مستقل نیز انجام می شود، همین کار را انجام دهید.

تاریخچه خدمات و سرویس به موقع استهلاک خودرو و عوامل موثر بر آن
تاریخچه خدمات و سرویس به موقع

دوره ضمانت

خودروسازان معمولا خودروها را با یک دوره گارانتی به فروش می رسانند که در طول این مدت می توان از خدمات آن ها به رایگان یا هزینه اندک استفاده کرد. اگر گارانتی رسمی سازنده هنوز در زمان فروش معتبر باشد، در حفظ قیمت فروش بالاتر کمک زیادی خواهد کرد زیرا مالک بعدی همچنان می‌تواند از خدمات تحت پوشش گارانتی استفاده کند.

وضعیت ظاهری ماشین

ظاهر خوب اهمیت دارد و خودرویی که به نظر می رسد در شرایط خوبی باشد همیشه ارزش بالاتری دارد. براق نگه داشتن رنگ و تمیز نگه داشتن فضای داخلی، تاریخچه خدمات را تکمیل می کند. لکه‌های داخلی، رنگ محو شده یا فرورفتگی‌های جزئی ممکن است بر توانایی خودرو برای طی کردن مسیرهای طولانی تاثیری نداشته باشد، اما دقیقاً نشان‌دهنده مالکی نیست که به خودرو خود اهمیت داده و از آن به خوبی نگهداری کرده است.

راندمان سوخت

با افزایش بالقوه قیمت سوخت، یک خودروی کم‌مصرف مسافت طولانی تری را طی خواهد کرد. اگر زیاد سفر می‌کنید یا رفت‌وآمدهای روزانه‌تان زیاد است، خرید خودرویی که سوخت کمی مصرف می کند می تواند در هزینه هایتان صرفه جویی کند.

خودروهای پر مخاطب

اگر خودرویی که خریداری می کنید از آن دست خودروهایی است که طرفداران بیشماری دارد پس می توان آن را جزو خودروهای کم استهلاک دانست. این خودروها همیشه خواهان داشته و به سرعت و قیمت مناسب فروش میروند.

مسافت پیموده شده

بسیاری بر این باورند که خودرویی که مسافت کمتری پیموده است گزینه مناسب تری است، اما همیشه اینطور نیست. خودرویی که مسافت پیموده شده زیادی دارد اما به خوبی نگهداری شده باشد، نسبت به خودروی با مسافت پیموده شده کم با سابقه خدمات کلی یا استفاده از قطعات جایگزین غیر اصلی، از شرایط بهتری برخوردار است. در حالت ایده‌آل، یک مدل با مسافت پیموده شده کم با سابقه خدمات خوب، بهترین گزینه است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا