افزایش طول عمر باتری خودرو

افزایش طول عمر باتری خودرو
4.8
(2078)

باتری یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد که سلامت آن نقش مهمی در عملکرد سایر اجرا دارد، در زمان هایی که خودرو خاموش است باتری برق مورد نیاز قطعات ماشین را تامین می کند علاوه بر آن براس استارت خودرو از نیروی باتری استفاده می شود، با توجه به اهمیت بالایی که این قطعه دارد باید همواره در تلاش نگهداری صحیح از آن باشید، اما افزایش طول عمر باتری خودرو چگونه ممکن است؟

ما در ادامه به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت می کنیم و روش هایی را به شما می گوییم که با عمل به آن ها می توانید به خوبی از باتری خودرو مراقبت کنید.

عمر باتری خودرو وابسته به چه عواملی است؟

عمر باتری خودرو وابسته به عوامل مختلف بسیاری است، برخی از این موارد مربوط به شرکت سازنده باتری است و برخی دیگر مربوط به مصرف کننده می شود، اما به صورت کلی عواملی مثل کیفیت باتری، ظرفیت آن، طرز استفاده از باتری، مدل و نوع ماشین در عمر باتری تاثیر گذار هستند.

به صورت مثال افرادی که بیشتر از خودرو کار می کشند مثل تاکسی ها، زودتر از خودرو های عادی به تعویض باتری احتیاج پیدا می کنند.

اما اگر شما به صورت معمولی و مناسب از خودرو استفاده کنید و فشار زیادی به آن وارد نشود باتری این امکان را دارد که تا 5 سال برای شما عمر کند؛ اما اگر مصرف شما غیر عادی شود این مقدار کاهش پیدا می کند.

البته همان طور که گفتیم طول عمر باتری خودرو به شرکت تولید کننده آن هم مربوط است، معمولا باتری هایی که در ایران تولید می شوند به طور میانگین تا 3 می توانند عمر مفید داشته باشند.

عوامل کاهش دهنده عمر باتری ماشین

عوامل زیادی وجود دارد که انجام دادن آن ها باعث می شود طول عمر باتری کاسته شود، برای این که شما بتوانید به خوبی از باتری مراقبت کنید لازم است که با این عوامل آشنا باشید و سعی بر این داشته باشید که آن ها را انجام دهید؛ در ادامه مهم ترین آن ها را برای شما آورده ایم.

free maintenance car battery افزایش طول عمر باتری خودرو
مقدار عمر باتری ماشین
  • اشتباهات راننده

تقریبا برای اکثر رانندگان پیش آمده است که بدون اینکه وسایل برقی خودرو را خاموش کنند موتور ماشین را خاموش و ماشین را ترک کنند، در این زمان ها وسایل هایی که روشن هستند تمامی برق باتری را مصرف می کنند و باتری شما به اصطلاح می خوابد، این موضوع را زمانی متوجه می شوید که صیح روز بعد می خواهید استارت بزنید و ماشین استارت نمی خورد!

  • آب و هوای خیلی سرد یا خیلی گرم

آب و هوا تاثیر بسیاری در کوتاه شدن عمر باتری دارد، در زمان هایی که هوا گرم است موتور گرمای زیادی تولید می کند و تبخیر مایعات باتری بیشتر می شود در نتیجه به ساختار داخلی آن آسیب وارد می شود.

علاوه بر آن در هوای سرد باتری ها عملکرد ضعیف تری از خود نشان می دهند و عمر باتری سریع تر به پایان می رسد.

  • برق دزدی خودرو

در برخی از خودرو به دلیل مشکلاتی که در سیستم برق خودرو وجود دارد برق دزدی اتفاق می افتد، اگر شما این مشکل را حل نکتید عمر باتری بسیار کاهش پیدا می کند. برای رفع آن می توانید به مکانیکی ها مراجعه کنید تا با دیاگ زدن متوجه شوند که ایراد از کجاست.

  • مشکل در سیستم شارژ باتری

    اگر سیستم شارژ باتری خودرو مشکل داشته باشد باتری خیلی زود تخلیه می‌شود. بسیاری از خودروها، انرژی موردنیاز برای رادیو، چراغ و سایر سیستم‌ها را از دینام تأمین می‌کنند که اگر مشکل داشته باشد، برای مثال تسمه‌های آن کشش خودشان را از دست داده باشند یا تنسیونر آن فرسوده شده باشد، ممکن است باتری را تخلیه کند.

testing battery افزایش طول عمر باتری خودرو
سیستم شارژ ماشین
  • خراب بودن دینام خودرو

در زمان هایی که خودرو روشن است باتری توسط دینام شارژ می شود و انرژی لازم را به دست می آورد، به همین جهت هر گونه مشکلی که در دینام ایجاد شود باعث می شود باتری شارژ نشود و شعیف شود. در نهایت باتری تمام انرژی خود را از دست می دهد و به صورت کامل تخلیه می شود.

  • کابل باتری پوسیده یا شل

اگر مشکلی در اتصالات باتری وجود داشته باشد، سیستم شارژ نمی تواند در زمان روشن بودن خودرو باتری را شارژ نماید. برای جلوگیری از این اتفاقات همیشه و به صورت مرتب باتری را بررسی نمایید تا هیچگونه مشکلی در آن وجود نداشته باشد، کابل های شل این توانایی را ندارند که به خوبی انرژی را منتقل کنند و باعث می شوند باتری به سختی خودرو را راه اندازی کند و استارت به سختی انجام می شود.

  • خوردگی پایانه های باتری

یکی از دلایل اصلی خرابی باتری خودرو زودتر از موعد، خوردگی و پوسیدگی پایانه‌های باتری است. اسید باتری در کانکتورها نشت می‌کند، سپس سفت می‌شود و اجازه نمی‌دهد بین پایانه‌ها و نقاط اتصال تماس مؤثری برقرار شود. این امر قابلیت باتری را برای شارژ مجدد از طریق دینام خودرو کاهش می‌دهد. خوردگی و پوسیدگی پایانه‌ها را به‌ راحتی می‌توانید مشاهده کنید.

دیگر عوامل کوتاه کننده عمر باتری

  • کاهش سطح الکترولیت باتری به دلیل گرمای زیاد یا شارژ بیش از حد
  • دشارژ زیاد (روشن گذاشن چراغ های خودرو)
  • استفاده های نا مناسب از باتری
  • شل شدن تسمه دینام یا خراب شدن دینام
  • یخ زدگی باتری
  • سولفاته زدن باتری

برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را تماشا کنید.

افزایش طول عمر باتری خودرو

اگر شما به دنبال این هستید که طول عمر باتری خودرو را افزایش دهید می توانید از نکات زیر استفاده کنید.

خنک نگه داشتن باتری:

گرما تاثیرات منفی بر روی باتری می گذارد و عملکرد آن ضعیف می شود، به همین جهت بهتر در فصل گرما اگر قصد این را دارید تا ماشین را برای مدت طولانی جایی پارک کنید از چادر روی ماشین استفاده کنید.

علاوه بر آن اگر شما در شهر گرمسیری هستید و یا دمای هوا بالا است بهتر است از باتری های معمولی استفاده نکنید زیرا دوام چندانی برایتان ندارد، در عوض به سراغ باتری هایی بروید که مخصوص هوای گرم هستند.

پرهیز از استارت های پی در پی:

یکی از عواملی که باعث می شود طول عمر باتری کاهش پیدا کند استارت های مداوم و توقف های کوتاه است، زیرا با توفقف های کوتاه دینام این فرصت را پیدا نمی کند که باتری را شارژ نماید در نتیجه شارژ باتری ضعیف می شود؛ به همین جهت تا حد امکان از انجام این کار اجتناب کنید.

صرفه جویی در استفاده از باتری:

همان طور که گفتیم باتری یکی از قطعات مهم در خودرو است که اجزا برقی خودرو به آن وابسته هستند، برای این که در استفاده از باتری صرفه جویی کنید تنها در موارد ضروری از اجرا برقی مثل کولر یا چراغ ها استفاده کنید.

تمیز نگه داشتن باتری ماشین:

سولفاته شدن باتری خودرو یکی از مواردی است که باعث می شود عمر مفید باتری کاهش یابد، به همین جهت لازم است که هر چند وقت یکبار باتری خودرو را بررسی کنید و اگر بر روی آن رسوب مشاهده کردید با روش های مخصوصی که وجود دارد آن را پاک کنید.

بررسی میزان آب باتری خودرو:

معمولا باتری های اسیدی به این صورت هستند که احتیاج به بررسی مداوم دارند، اگر خودرو شما دارای این مدل باتری است به صورت مرتب آن را بررسی می کنید و در صورتی که سطح آب باتری کم شده است به آن آب مقطر اضافه کنید. رعایت این مورد بسیار ضروری است زیرا اگر آب باتری خالی شود و شما متوجه نشوید باتری خراب می شود.

بررسی سطح آب باتری افزایش طول عمر باتری خودرو
بررسی آب باتری

خاموش کردن چراغ های خودرو در زمان خاموش کردن ماشین:

این مورد یکی از موارد شایعی است که بسیاری به آن توجه نمی کنند، همیشه حواستان باشد که وقتی خودرو را خاموش می کنید و قصد ترک ماشین را دارید تمامی چراغ های خودرو خاموش باشند، زیرا در این صورت تمام انرژی باتری شما خالی می شود و روز بعد که به سراغ ماشین بروید با یک باتری خالی مواجه می شوید که حتی توانایی استارت خودرو را ندارد.

استفاده کوتاه مدت از لوازم برقی:

در زمان هایی که موتور ماشین خاموش است دینام توانایی تامین شارژ باتری را از دست می دهد، در این زمان اگر لوازم برقی مثل سیستم پخش خودرو یا کولر استفاده کنید باعث می شود برق ماشین گرفته شود و در نتیجه باتری ضعیف شود.

تاثیر سرما بر روی باتری:

علاوه بر گرما، دمای پایین و سرما نیز یکی از مواردی است که سبب می شود باتری ضعیف شود، به همین جهت در فصل سرما باید مراقبت های مخصوص را از باتری انجام دهید، علاوه بر آن اگر محل زندگی شما همیشه سرد است بهتر است به سراغ باتری هایی بروید که مخصوص این هوا هستند.

جلوگیری از خاموش ماندن ماشین برای مدت زمان طولانی:

اگر شما قصد سفر دارید و می خواهید خودرو را برای مدت زمان طولانی در پارکینگ بگذارید باید بدانید که این احتمال وجود دارد باتری ماشین خوابیده شود، برای جلوگیری از این اتفاق اگر مدت سفر شما بیشتر از 2 هفته است باید سر باتری را جدا کنید و در جای مناسب نگه دارید.

این موضوع باعث می شود طول عمر باتری شما افزایش یابد و دیر تر فرسوده شود.

کارکرد صحبح موتور خودرو:

یکی دیگر از مواردی که در سلامت باتری خودرو تاثیر گذار است کارکرد موتور خوردو است، به همین جهت لازم است که از سلامت موتور ماشین اطمینان پیدا کنید و مراقب باشید که دچار خرابی نشود.

عمر مفید باتری چه قدر است؟

عمر مفید باتری در اولین قدم بسته به مدل باتری دارد، برخی از باتری ها دارای طول عمر 2 تا 3 هستند و در برخی از مدل های دیگر باتری تا 5 سال هم عمر می کند.
car battery life1 افزایش طول عمر باتری خودرو

به صورت کلی اگر باتری شما از مدل های با کیفیت است و روش هایی که به آن ها اشاره کردیم را انجام دهید به راحتی می توانید تا 5 سال از باتری خودرو استفاده کنید.

نتیجه گیری افزایش طول عمر باتری خودرو

در این مقاله شما را با عوامل کاهش دهنده و افزایش دهنده طول عمر باتری آشنا کردیم و متوجه شدیم کار هایی مثل استارت های پی در پی، خاموش ماندن ماشین برای مدت زمان طولانی، کم شدن سطح آب باتری و … باعث می شوند عمر مفید باتری کم شود. با توجه به صحبت های بالا شما باید در زمان خرید باتری شرایط خود را در نظر داشته باشید و با توجه به نوع ماشین و میزان مصرفتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های افزایش طول عمر باتری خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا