دلایل داغ شدن باتری ماشین

دلایل داغ شدن باتری ماشین
2.8
(19)

داغ شدن باتری خودرو موضوعی است که برخی از رانندگان خودرو آن را تجربه می کنند، با توجه به این که باتری به صورت مستقیم با برق سر و کار دارد، داغ شدن آن می تواند موضوع نگران کننده ای باشد که برای شما و خودرو خطرآفرین است. در ادامه این مطلب به دلایل داغ شدن باتری ماشین می پردازیم، پیشنهاد می کنیم تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

دلایل داغ شدن باتری ماشین چه می باشد؟

از عمده دلایل داغ شدن باتری ماشین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باطری دلایل داغ شدن باتری ماشین
علت داغ شدن بست باتری ماشین

خرابی دینام

همان طور که می دانید باتری و دینام از قطعات اصلی در بخش سیستم الکتریکی خودرو به شمار می روند، با روشن شدن خودرو دینام انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و از این طریق باتری شارژ می شود.

در صورتی که دینام خراب شود و یا ایرادی در آن ایجاد شود، ولتاژ زیادی به باتری ارسال می شود و در نتیجه سبب داغ شدن باتری ماشین می شود. در صورتی که زمانی که درون خودرو قرار می گیرید بوی بدی احساس می کنید و یا متوجه بلند شدن بخار از باتری شده اید، به این دلیل است که باتری خودرو داغ شده است و باید نسبت به آن پیگیری کنید.

اسید باتری

باتری ها دارای مدل های مختلفی می باشند که عمده ترین آن ها باتری های اسیدی و اتمی هستند. باتری های اتمی که جزو آن دسته از مدل هایی هستند که مراقبت کمی احتیاج دارند، اما باتری های اسیدی جزو باتری های مراقبت بالا هستند که با مخلوطی از آب و اسید سولفریک پر می شوند.

باتری نیز مانند سایر قطعات دارای طول عمر مشخصی می باشد و زمانی که طول عمر آن رو به پایان باشد با مشکلاتی روبرو می شود، یکی از این مشکلات این است که با فرسودگی باتری، مقداری از اسید و آب تبخیر می شود و عملکرد محلول متخل می شود.

در نهایت این موضوع سبب می شود آب باتری جوشیده شود و یکی از دلایل داغ شدن باتری ماشین می باشد. همچنین در اثر جوشیده شدن آب باتری بوی نامطبوعی از آن بلند می شود که حتی در مواقع شدید تر ممکن است دود کند.

خراب شدن اتصالات باتری

یکی دیگر از دلایل داغ شدن باتری ماشین مربوط به خراب شدن اتصالات باتری است، باتری برای عملکرد صحیح خود احتیاج به انرژی دارد و این انرژی از طریق این اتصلات به باتری منقل می شود، در صورت خرابی در انتقال انرژی به باتری اختلال ایجاد می شود و در نتیجه باتری گرم می شود.

همچنین در صورتی در محیط باتری گرمای بسیاری وجود داشته باشد، ترمینال های موجود در باتری اسیدی ممکن است در اثر گرما ذوب شوند و کابل گرم شده صدمات بسیاری به باتری وارد می کند.

نقص در سیم کشی باتری

حتما شما هم شنیده اید که ممکن است باتری درون خودرو آتش بگیرید! این موضوع قطعا بسیار دلهره آور می باشد و استرس بسیاری ایجاد می کند، اما باید بدانید که باتری خود به خود آتش نمی گیرد، بلکه آن چیزی که سبب داغ شدن و آتش سوری باتری می شود مربوط به سیم کشی های متصل به آن می باشد.

به همین جهت است که همواره کارشناسان خودرو پیشنهاد می کنند که هر چند ماهی یک بار وضعیت باتری خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید کابل ها و سیم کشی های اتصالی ندارند.

دیگر عوامل موثر در گرم شدن باطری خودرو

باتری ماشین دلایل داغ شدن باتری ماشین
دیگر عوامل موثر در گرم شدن باطری خودرو
  • نشت پیدا کردن آب باتری از خانه ای به خانه های دیگر درون باتری
  • کج بودن یا تکان خوردن باطری در جای خود
  • استفاده کردن از باتری های غیر استاندارد و تاریخ گذشته
  • استارت زدن زیاد در روز و مصرف بیش از حد باتری
  • شل شدن سر باتری ها و یا خراب شدن آن ها
  • استفاده مداوم از کولر در زمان های ترافیک و یا پایین آمدن دور دینام
  • توجه نکردن به میزان آب باتری و در نتیجه خالی شدن آن
  • خوردگی سر باتری ها که ناشی از تمیز نکردن و یا نشستن آن می باشد
  • زیاد شارژ شدن باتری ماشین که ممکن است به دلیل خرابی دینام و یا سرباتری ها باشد
  • در هوای خیلی گرم احتمال داغ شدن باتری ماشین افزایش می یابد.
  • گرد و خاک گرفتن باتری سبب بسته شدن دریچه های آن می شود و در نهایت باعث داغ شدن باتری ماشین می شود.

جوشیدن باتری ماشین

اگر باتری خوردو در حال جوشیدن باشد چه معنایی دارد؟ در خصوص این موضوع می توانید ویدیو زیر را مشاهده کنید.

 

نحوه عیب یابی داغ شدن باتری ماشین

در صورتی که مشکوک به این موضوع هستید که باتری خودرو داغ شده است یا نه باید سریعا موتور خودرو را خاموش کنید.

باتری داغ دلایل داغ شدن باتری ماشین
عیب یابی و بررسی باتری خودرو

به هیچ وقت در زمان داغ بودن به باتری دست نزنید، اجازه دهید که خنک شود و زمانی که از سرد شدن آن اطمینان پیدا کردید به سراغ آن بروید.

برای دست زدن به باتری از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید، سپس کاپوت خودرو را باز کنید و کابل منفی باتری را پیدا کرده و با ابزار مخصوص آن را جدا نمایید.

در اینجا باید بدانید که باتری خودرو شما از کدام مدل می باشد؛ در صورتی که باتری از مدل اتمی باشد می توانید به مراحل بعدی بروید، اما در صورتی که باتری خودرو شما از مدل های اسیدی است باید آب درون آن را بررسی کنید.

سرپوش های باتری را جدا کنید تا بتوانید وضعیت درون آن را بررسی کنید، در زمان هایی که دریچه بسته می باشد آب باید تا پایین دریچه باشد. توجه داشته باشید که در صورتی که آب درون باتری کم می باشد حتما باید مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید؛ همچنین دقت داشته باشید که آب ریخته شدن درون باتری بر روی سایر قطعات خودرو ریخته نشود و در انتهای کار به کمک یک پارچه بدنه باتری را خشک نمایید.

همان طور که اشاره کردیم ممکن است باتری خودرو شما از مدل های اتمی باشد، در این صورت کاری از دست شما بر نمی آید و پیشنهاد می کنیم به باتری دست نزنید.

در این خصوص یا می توانید از خدمات تعمیر باتری در محل استفاده کنید؛ و یا اگر عجله دارید و ابزار لازم را در دسترس دارید سوکت مثبت را هم جدا کنید تا بتوانید آن را از محل خود خارج نمایید.

پس از خارج کردن باتری آن را به پیش باتری سازی ببرید تا وضعیت باتری بررسی شود.

آیا داغ شدن باتری ماشین خطرناک است؟

این که با استفاده شما از خودرو باتری ماشین کمی داغ شود موضوع طبیعی می باشد که جای نگرانی ندارد، دمای زیر کاپوت خودرو می تواند به بیش از 200 درجه سانتی گراد برسد، اما بهترین دما برای محیط و بدنه باتری 77 درجه سانتی گراد می باشد.

در صورتی که دمای باتری از میزان 77 درجه افزایش یابد، احتمال تخیله باتری افزایش می یابد و علاوه بر کم شدن شارژ درون آن، آسیب های جبران ناپذیری نیز وارد می شود.

با این حال همان طور که در ابتدا گفتیم داغ شدن باتری موضوع نسبتا طبیعی می باشد، اما اگر باتری شما خیلی داغ شود و به نوعی بخار از آن بلند شود در این صورت خطرناک است و با یک مشکل الکتریکی روبرو هستید.

با توجه به این در مورد باتری شما با برق سر و کار دارید، بنابراین پیشنهاد می کنیم در این شرایط به پیش یک فرد متخصص مراجعه کنید تا وضعیت باتری را بررسی کند و خودتان از دست به آن خودداری کنید.

تست سالم بودن باتری ماشین

زمانی که باتری خودرو شما داغ می شود برای اینکه تشخیص دهید که باید باتری را تعویض نمایید یا نه لازم است که در ابتدا ولتاژ آن را بررسی کنید. در صورتی که ولتاژ باتری ماشین مناسب باشد یعنی مشکل جدی وجود ندارد و با تعمیر باتری می توانید آن را درست کنید. برای انجام این کار هم  می توانید به باتری سازی مراجعه کنید تا شارژ باتری ماشین را بررسی کنید و هم خودتان به تنهایی آن را انجام بدهید.

ث5عع دلایل داغ شدن باتری ماشین
تست سالم بودن باتری ماشین

جهت سنجش ولتاژ باتری خودرو شما می توانید از یک ولت متر استفاده نمایید. مراحل انجام این کار نیز به صورت زیر می باشد:

  • سوییچ خودرو را به صورت کامل ببندید.
  • چراغ های خودرو را خاموش نمایید.
  • کاپوت خودو را بالا بزنید و باتری را پیدا نمایید.
  • کابل مثبت که دارای رنگ قرمز می باشد را به قطب مثبت باتری وصل نمایید.
  • کابل منفی که به رنگ مشکی است را به جهت منفی باتری متصل کنید.
  • سپس دستگاه را روشن نمایید تا ولتاژ باتری بر روی صفحه نمایش مشخص شود.

در صورتی که باتری شما دارای ولتاژ 12.66 باشد نشان از این است که شارژ باتری به صورت کامل پر است.

ولتاژ 12.45 یعنی شارژ باتری خودرو 75 درصد است، که این شارژ هم قابل قبول است.

در صورتی که ولتاژ 12.24 را مشاهده کردید یعنی شارژ باتری خودرو 50 درصد می باشد و نصفه شده است.

اگر عدد 12.06 را بر روی صفحه نمایش مشاهده کردید یعنی باتری شما در حال خالی شدن است و شارژ آن 25 درصد می باشد.

در آخر اگر ولتاژ باتری خودرو شما کمتر از 12 باشد یعنی شارژ باتری به صورت کامل تخلیه شده است و باید آن را تعویض نمایید.

در همین رابطه میتوانید مقاله علائم تمام شدن باتری خودرو را مطالعه نمایید.

نکات مخصوص به ولتاژ و شارژ باتری:

 ولتاژ باطری به ازای هر 12 درجه سانتی ‌گراد کاهش دما حدود 0.01 ولت افت می‌ کند. در دمای منفی 1 درجه سانتی ‌گراد یک باطری با شارژ کامل ولتاژی معادل 12.588 خواهد داشت و در دمای منفی 17 درجه سانتی‌گراد ولتاژ آن 12.516 ولت خواهد بود.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با دلایل داغ شدن باتری ماشین آشنا نماییم. توجه داشته باشید که شما می توانید جهت تعویض باتری خودرو از خدمات تعویض باتری در محل استفاده نمایید، با انجام این کار خیالتان راحت می شود که باتری ماشین به سرعت تعویض می شود و دیگر احتیاجی نیست که به سختی خودتان را به مراکز باتری فروشی برسانید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

4.1 7 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ع.سپهوند
ع.سپهوند
10 ماه پیش

سلام
مدتیست متوجه شدم نشانگرباطری به رنگ سفید درآمده است،فکرکردم باطری خراب وعمرش تمام شده،اما یک هفته است علیرغم این موضوع هم ماشین راحت استارت میخورد هم باطری ضعبف نیست.
احتمال داردنشانگر خراب شده باشد؟
ازکجا بفهمیم نشانگرخراب وباطری سالم است؟

سفارش تلفنی باتری صبا