زمان تعویض دینام

1
(1)

دینام خودرو وظیفه تولید برق در حین کارکرد موتور را بر عهده دارد، باتری را شارژ نگه می دارد و برق را به اجزای مختلف الکتریکی خودرو می رساند. دینام علاوه بر شارژ باتری، انرژی لازم برای چراغ ها، سیستم تهویه مطبوع، قفل الکترونیکی و سیستم های برقی را تامین می کند. دینام توسط تسمه محرک تغذیه می شود که اغلب انرژی را به قسمت های مختلف خودروی شما مانند سیستم فرمان برقی، تهویه مطبوع و پمپ آب می رساند. اگر تسمه درایو از کار بیفتد، دینام تا رفع مشکل از کار می‌افتد.

بدون دینام، باتری ماشین برای مدت طولانی شارژ نمی شود. که در نهایت منجر به خالی شدن باتری ماشین و جلوگیری از روشن شدن موتور خودرو می شود. در این حالت ممکن است زمانی که می خواهید موتور را روشن کنید فقط یک کلیک یا کلیک از موتور استارت موتور خود بشنوید. به همین دلیل، بسیاری از افراد به اشتباه مشکلات دینام را به عنوان مشکل باتری تشخیص می دهند. اگر ماشین را به سرعت روشن کنید و باتری کمی بعد از بین برود، ممکن است باتری ماشین معیوب باشد یا مشکل ممکن است به دلیل معیوب بودن دینام یا دیگر اجزای سیستم شارژ باشد.

دینام خودرو با باتری کار می کند تا جریان الکتریکی ایجاد کند و موتور را روشن کند. با گذشت زمان، دینام ها با فرسودگی و پارگی طبیعی مواجه می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باتری نمی تواند به طور کامل شارژ شود، و ممکن است لازم باشد که دینام خود را جایگزین کنید. مدت زمان مشخصی وجود ندارد که دینام ها برای آن طراحی شده باشند، اما این احتمال وجود دارد که شما ممکن است نیاز به تعویض آن در نقطه ای بین 1500000 تا 200000 کیلومتر داشته باشید. توجه داشته باشید که بین خرابی باتری ماشین و خرابی دینام

 

دینام چقدر عمر می کند؟

دینام نیاز به مراقبت خاصی ندارد، مگر اینکه به زمان تعویض آن نزدیک شوید.اکثر دینام ها در شرایط ایده آل بین ۷-۱۰ سال عمر می کنند.با این حال، علائمی وجود دارد که می گویند دینام بد کار می کند.چراغهای لرزان جلو، چراغ های کم نور روی داشبورد و مشکلی برای استارت خودرو شما فقط برخی از علائم جزئی هستند.اگر وسیله نقلیه شما هر یک از این علائم را به همراه سایر موارد ذکر شده در زیر دارد.نشان می دهد ، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سیستم الکتریکی شما تست شود.

با رعایت نکات نگهداری زیر می توانید عمر دینام خود را افزایش دهید:

  • استارت زدن صحیح ماشین
  • نصب صحیح لوازم برقی برای جلوگیری از اضافه بار
  • یاتاقان های دینام را با اطمینان از سفت نبودن تسمه محرک حفظ کنید.
  • اگر در مناطق پر باران زندگی می کنید و یا با خودروی خود به آفرود می روید، چک کنید که سپر و محافظ آب در قسمت جلوی خودرو سالم باشد. زیرا ورود آب به دینام باعث خرابی آن می شود. همچنین همیشه به لوله های رادیاتور سرکشی کنید و در صورتی که نشتی دارند آن ها را تعویض کنید تا آب آن ها وارد دینام نشود.
  • نشت روغن نیز می تواند مانند نشت آب برای دینام خطرناک باشد و در صورت وجود نشتی روغن، باید آن را سریعا رفع کنید.
  • اگر می خواهید موتور خودرو را بشویید، دینام را باید از آب و مواد شوینده دور کنید. می توانید با پیچاندن محکم آن درون یک کیسه پلاستیکی این کار را انجام دهید.
  • اگر صدای غیر طبیعی و یا جدید به دینام شما اضافه شده است، بهتر است که هر چه سریع تر برای تشخیص علت ایجاد صدا و رفع آن، به مکانیک و یا باتری ساز مراجعه نمایید تا مشکل شما افزایش نیابد.
  • اگر در ترافیک‌های طولانی قرار می‌گیرید، دورموتور خودرو را کمی بالاتر از حالت استاندارد نگه دارید و به‌طور هفتگی از تسمه‌دینام بازدید کنید.
  • درطول زمان استفاده از سیستم تهویه‌مطبوع، سایر تجهیزات الکتریکی غیرضروری را خاموش کنید. رعایت این مورد سبب می‌شود برای تامین جریان الکتریکی فشار کمتری به‌دینام وارد شود.

علائمی که برای تعویض دینام نیاز دارید چیست؟

اگر یک مولتی متر در دسترس دارید، می توانید از آن برای بررسی سطح ولتاژ دینام خود استفاده کنید. در صورتی که عدد 13.5 تا 14.5 را نشان دهد دینام سالم است. هنگامی که ولتاژ به سطوح بالاتر یا پایین تر می رسد، ممکن است متوجه برخی مشکلات در نحوه عملکرد خودرو خود شوید. برخی از نشانه‌های آشکاری که شما باید دینام خود را تعویض کنید عبارتند از: چراغ‌های کم نور یا بسیار روشن، باتری ماشین که به طور مداوم مرده است، اگر ماشین شما هنگام رانندگی از کار بیفتد یا روشن نشود، و اگر متوجه چراغ هشدار روی داشبورد خود شدید.

بوی لاستیک سوخته یا صدای بلند ساییدن می‌تواند سرنخ دیگری باشد مبنی بر اینکه ممکن است زمان تعویض دینام فرا رسیده باشد. خوردگی، پوسیدگی، شل بودن یا سفت بودن تسمه دینام، شنیده شدن صدای جیرجیر که ناشی از تراز نبودن دینام با تسمه است و یا فرسودگی بوش‌ ها و یاتاقان‌ ها از دیگر علائم خرابی دینام است.

تست دینام ماشین یا تست آلترناتور ماشین

برای تست دینام ماشین ابتدا خودرو را روشن می کنیم و اجازه می دهیم که دینام کمی باتری را شارژ کند.
سپس چک میکنیم که باتری کاملاً شارژ یا به اصطلاح Full charge شده باشد.
در این مرحله باید دستگاه  را به باتری ماشین وصل کنیم. ابتدا گیره قرمز رنگ را به قطب مثبت و سپس گیره‌ی مشکی رنگ را به قطب منفی متصل می‌کنیم.

میزان ولتاژ DC ( یا AC بسته به نوع دستگاه) را روی دستگاه تنظیم می کنیم.

  •     در هنگام شروع عدد ولتاژ نشان داده شده روی دستگاه باید مقداری در حدود 12.6 ولت باشد. (البته این به این معنی نیست که اگر عدد شما نزدیک به 12.6 ولت بود باطری (باتری) شما کاملاً سالم است اما نشان دهنده فول شارژ بودن باتری شماست.)
  •     سپس استارت ماشین را می زنیم و دور موتور را با گاز دادن درجا بالا می بریم، چراغ نوربالای جلو را روشن میکنیم و بخاری را فعال می کنیم. در این حالت چون آلترناتور ( دینام) در حال شارژ باتری است مقدار ولتاژ باید بالا رود.
  •     دستگاه پس از انجام این مرحله از تست دینام ماشین باید مقداری بین 13.8 تا 14.8 (یعنی حداقل یک ولت افزایش ولتاژ) را نمایش دهد. در این صورت است که باطری (باتری) شما به احتمال زیاد سالم است. اما اگر این افزایش ولتاژ صورت نگرفت می تواند به این معنی باشد که دینام (آلترناتور ) ماشین برق ( DC یا AC ) تولید نمی کند و جواب تست باتری ماشین شما منفی است.
  •     چنانچه  عدد نمایش داده شده کمتر از 14.2 باشد، به این معنی است که یکی یا تعدادی از دیودهای دینام خراب هستند یا آفتامات دینام دچار مشکل شده است. برای تشخیص این مورد هم کافی است که چراغ های خودرو را خاموش کرده ولی دور موتور را به مدت 1 دقیقه در 1500 دور نگه داریم بعد از این یک دقیقه ولتاژ باتری نباید بالاتر از 14.8 ولت رفته باشد. اگر ولتاژ بالای 14.8 قرار گرفت به احتمال زیاد آفتامات دینام یا رگلاتور دینام خراب شده است و باتری (باطری) را بیش از حد شارژ یا به اصطلاح اُوِر شارژ  (Over charge) می‌کند.

زمان تعویض دینام:

توصیه می کنیم دینام خودروی خود را زمانی که علائم فرسودگی یا آسیب دیدگی نشان می دهد تعویض کنید. این کار از خاموش شدن غیرقابل پیش بینی باتری ماشین شما جلوگیری می کند. دینام معیوب همچنین ممکن است باعث فرسودگی و از کار افتادن سریع باتری شود و اگر مشکل زودتر رفع نشود، ممکن است لازم باشد هزینه ی بیشتری برای تعمیر پرداخت کنید.

در زیر برخی از رایج ترین علائم مرتبط با یک دینام معیوب آورده شده است:

  • چراغ‌های جلو کم نور – اگر متوجه شدید که چراغ‌های خودروتان کم‌نور یا سوسو می‌زند، دینام ممکن است در حال خراب شدن باشد. کم نور بودن این چراغ ها ممکن است با اعمال خاصی مانند شتاب دادن، افزایش صدای رادیو یا روشن و خاموش کردن تهویه مطبوع همزمان باشد.
  • چراغ هشدار روشن – بیشتر خودروهای مدرن دارای چراغ هشدار باتری هستند که وقتی ولتاژ به زیر یک سطح معین می‌رسد روی داشبورد ظاهر می‌شود. حتی در برخی خودروها پیامی مبنی بر وجود مشکل در دینام یا سیستم شارژ شما نمایش داده می شود.
  • ماشین دائماً به استارت پرش نیاز دارد – وقتی دینام شروع به از کار افتادن می کند، میزان برق مناسبی را برای باتری ماشین شما تامین نمی کند. این می تواند منجر به تخلیه باتری ماشین شما در هنگام رانندگی شود و نیاز به استارت زدن بیشتر شود.
  • صدایی که از دینام می آید – اگر یاتاقان دینام شما فرسوده شود، می توانید صداهای مختلفی را از دینام موتور خودرو خود دریافت کنید، مانند صدای کم صدا، صدای تیک تاک، صدای چرخش، صدای ناله (اگر فاز دینام یا دیود کوتاه شود. به زمین) و صدای جیغ تسمه محرک در حالی که بلبرینگ دینام در حال ضبط شدن است. مکانیک محلی شما باید بتواند به راحتی هر یک از این صداها را برای شما تشخیص دهد.

برای تعویض دینام چه ابزارهایی لازم است؟

قبل از شروع، باید ابزار مناسب را آماده کرده و یک دینام جدید برای جایگزینی آلترناتور قدیمی خریداری کنید. J.D Power گزارش می دهد که بسته به مدل، بین 100 تا 350 دلار برای دینام پرداخت خواهید کرد. در صورت عدم نیاز به تعویض سایر قطعات، هزینه کل برای تعویض دینام به طور متوسط بین 350 تا 900 دلار خواهد بود. دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید تا متوجه شوید دقیقا چه نوع دینامی را باید بخرید. فراموش نکنید که اگر ماشین خود را برای تعویض دینام نزد مکانیک می برید، هزینه های نیروی کار را در نظر بگیرید.

برای تعویض دینام، به یک سوکت و آچار، یک محافظ حافظه، دستکش و عینک ایمنی نیاز دارید. هنگام تعویض دینام نیازی به مولتی متر نیست، اما ابزار مفیدی است که در دست دارید. می توانید از آن برای دریافت ولتاژ دینام خود استفاده کنید تا بدانید چه زمانی شروع به ضعیف شدن می کند.

نحوه تعویض دینام

  1. دفترچه راهنما را بخوانید

قبل از اینکه دینام را عوض کنید، به دفترچه راهنما نگاه کنید تا متوجه شوید که خودروی خاص شما چه مدل و چه مدلی است. ممکن است متوجه شوید که توصیه می شود از داده های الکترونیکی از پیش تعیین شده از رایانه داخلی خودرو خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. این یک کپی از اطلاعات را برای شما نگه می دارد اگر چیزی در حین قطع شدن باتری گم شود. هنگامی که متوجه شدید، مطمئن شوید که موتور خودروی شما خاموش است و برای شروع، تجهیزات ایمنی خود را بپوشید.

  1. قطعات را جدا کنید

بعد، باید همه چیز را قطع کنید. با کابل منفی باتری ماشین شروع کنید. در حین کار، وصل کردن آن به برق خطرناک است. ممکن است شوک دریافت کنید و باتری نیز ممکن است اتصال کوتاه پیدا کند. در صورت تمایل می توانید کابل مثبت را نیز جدا کنید، اما لازم نیست. کشنده تسمه خودرو را شل کنید و تسمه سرپانتین را بردارید. همچنین ممکن است بخواهید آنها را از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید تا مشخص شود که آیا نیاز به تعویض دارند یا خیر.

در نهایت، کابل ها و پیچ و مهره های دیگری را که دینام را به خودرو متصل می کند، جدا کنید. این شامل کانکتور تنظیم کننده ولتاژ، کابل مثبت دینام، مهره و پیچ و مهره ای است که بریس دینام را متصل می کند، و پیچ نصب پایینی روی دینام. مک‌کردی توصیه می‌کند قبل از جدا کردن هر قطعه از آن‌ها عکس بگیرید. زمانی که نیاز به پشتیبان‌گیری از همه چیز دارید، می‌توانید برای مرجع به عکس‌ها نگاه کنید.

  1. دینام را تعویض کنید و قطعات را دوباره وصل کنید

دینام قدیمی را بیرون بیاورید و دقیقاً به جایی که قرار دارد توجه کنید. سپس شما آماده هستید که دینام را با دینام جدید جایگزین کنید و آن را در همان موقعیت قرار دهید. اکنون باید همه چیز را دوباره وصل کنید. با هر چیزی که دینام را در جای خود قفل نگه می دارد شروع کنید: پیچ نصب پایینی، بند دینام، کابل مثبت و کانکتور تنظیم کننده ولتاژ. تسمه سرپانتین و کشنده تسمه را دوباره سر جای خود قرار دهید و آنها را سفت کنید. اگر قبلاً متوجه ساییدگی و پارگی کمربندهای خود شده اید، می توانید در این مرحله کمربندهای خود را با کمربندهای جدید تعویض کنید. آخرین مرحله شما این است که کابل منفی باتری را دوباره وصل کنید.

اگر یک مولتی متر دارید، اکنون زمان آن است که آن را بیرون بیاورید، اگرچه این بخش ضروری از فرآیند نیست. این به اندازه گیری سطح ولتاژ در دینام شما کمک می کند. در حالت ایده آل، درست در نقطه شیرین بین 13.5 تا 14.5 ولت خواهد بود. این بدان معناست که دینام جدید به درستی کار می کند و شما آماده هستید که موتور را روشن کنید و به جاده بروید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا