فیلتر هوای خودرو

انواع فیلتر هوای خودرو
4.8
(2012)

فیلتر هوا وسیله ایست که ذرات و ناخالصی های هوا را از بین می برد. دو نوع فیلتر هوا در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند: فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین. فیلتر هوای خودرو به ندرت دیده می شود، اما کار بسیار مهمی را انجام می دهد و تنها چیزی است که هوای غبارآلود را از موتور خودرو دور نگه می دارد.

فیلتر هوای ماشین قطعه‌ای کاربردی است که در مسیر ورود هوا به سیستم سوخت‌ رسانی خودرو (انژکتور یا کاربراتور) که داخل محفظه مخصوص فیلتر، نصب می‌گردد. همانند یک صافی عمل کرده و مانع ورود ذرات معلق و آلایندگی موجود در هوا به داخل موتور می‌شود. فیلتر هوا از رسیدن هرگونه حشرات، گرد و غبار، ذرات، ماسه یا زباله به موتور جلوگیری می‌کند و از ترکیب مناسبی از هوا و سوخت برای پشتیبانی از عملکرد اطمینان حاصل می‌کند. 

فیلتر کابین همان کاری که فیلتر هواکش خودرو برای موتور انجام می دهد را برای سیستم تهویه داخل خودرو انجام می دهد.

انواع فیلتر هوای خودرو فیلتر هوای خودرو
انواع فیلتر هوای خودرو

فیلترهای هوای کابین

احتمالاً می دانید که موتور وسیله نقلیه شما دارای فیلتر هوا است، اما آیا می دانستید که سیستم HVAC (تهویه گرمایش و تهویه مطبوع) اتومبیل شما نیز ممکن است دارای فیلتر هوا باشد؟ این فیلتر که معمولاً فیلتر هوای کابین نامیده می شود، همان وظایفی را برای سیستم HVAC شما انجام می دهد که فیلتر هوای موتور برای موتور اتومبیل شما انجام می دهد.

فیلتر هوای کابین یک فیلتر چین دار کوچک است که از پنبه کاغذی چند الیافی یا مواد مهندسی شده دیگر ساخته شده است. قبل از ورود به محفظه سرنشینان، هوای بیرون از طریق این فیلتر هدایت می شود تا آلاینده ها را در داخل فیلتر محبوس کرده و از ورود آنها به داخل خودروی شما جلوگیری کند.

فیلتر هوای کابین فیلتر هوای خودرو
فیلتر هوای کابین

فیلتر هوای کابین که معمولاً با فیلتر هوای موتور اشتباه گرفته می‌شود، بخش مهمی از خودرو است که هوای خارج از خودرو را از طریق سیستم تهویه مطبوع به داخل کابین خودرو فیلتر می‌کند. این فیلتر نه تنها کیفیت هوای تنفسی در ماشین شما را بهبود می بخشد، بلکه به طور همزمان باعث افزایش بهداشت در خود ماشین نیز می شود. به عبارت ساده‌تر، فیلترهای هوای کابین به عنوان ماسکی برای خودروی شما عمل می‌کنند، زیرا از ورود هر گونه آلاینده نامطلوب به خودرو و آلوده کردن شما و عزیزانتان جلوگیری می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده، کیفیت هوای داخل خودرو می تواند تا 15 برابر بیشتر از هوای بیرون از خودرو آلوده باشد. و به محض اینکه داخل ماشین باشد، مطمئناً وارد ریه های شما می شود. فیلترهای هوای کابین نیز باید مرتباً تعویض شوند تا کارآمد باشد. از آنجایی که این فیلترها اجزایی هستند که از ورود هوای بیرونی جاده به هوای داخل خودرو جلوگیری می کنند و مه دود و اگزوز کثیف زیادی را که توسط وسایل نقلیه دیگر در جاده خارج می شود را مسدود می کنند، تغییر مداوم این فیلتر مانع از ورود این آلاینده ها به داخل کابین و ریه های شما می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله دلایل خنک نکردن کولر خودرو را نیز مطالعه کنید.

فیلتر هوای کابین چگونه کار می کند؟

هوای پاک برای عملکرد صحیح وسیله نقلیه ضروری است. فیلتر هوای موتور ماشین شما اطمینان حاصل می کند که هوای تمیز به موتور می رسد. به همین ترتیب، سیستم تهویه خودروی شما بر روی فیلتر هوای کابین حساب می کند تا جریان ثابتی از هوای تمیز را حفظ کند.

فیلتر هوای کابین از ورود گرد و غبار، خاک، گرده، باکتری ها و گازهای خروجی به سیستم HVAC خودروی شما جلوگیری می کند. همچنین از مسدود شدن سیستم با غبار، برگ ها و سایر زباله ها جلوگیری می کند. فیلتر هوای کابین که برای تمیز کردن هوای داخل خودرو ضروری است، هوای داخل خودرو را تازه نگه می‌دارد تا شما و سرنشینانتان راحت نفس بکشید، چیزی که در تمام طول سال، به ویژه در فصل آلرژی، از آن قدردانی خواهید کرد.

فیلتر هوای کابین چگونه کار می کند؟ فیلتر هوای خودرو
فیلتر هوای کابین چگونه کار می کند؟

چگونه بفهمم فیلتر هوای کابین من نیاز به تعویض دارد؟

در حالی که وقتی فیلتر هوای کابین شما نیاز به تعویض دارد، هیچ چراغ هشداری روشن نمی‌شود، اما علائمی وجود دارد که ممکن است متوجه آنها شوید:

  • کاهش گردش هوا در داخل محفظه مسافر
  • کاهش عملکرد گرمایش و تهویه مطبوع
  • بوی بد در کابین خودرو
  • مجرای ورودی هوای کابین ممکن است شروع به ایجاد صدای سوت غیرعادی کند
%name فیلتر هوای خودرو
تعویض فیلتر هوای کابین

اگر یک یا چند مورد از این نشانه ها را مشاهده کردید، به احتمال زیاد زمان تغییر آن فرا رسیده است. می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا از تعمیرکار خودروتان بخواهید آن را برای شما تعویض کند.

هر چند وقت یک بار باید فیلتر هوای کابین را عوض کنیم؟

توصیه می شود فیلتر هوای کابین خود را سالیانه یا هر 19000 کیلومتر تعویض کنید. اگر در مناطق بسیار آلوده رانندگی می کنید یا در جاده های خاکی سفر می کنید، باید فیلتر هوای کابین را هر 8000 کیلومتر تعویض کنید. مبتلایان به آلرژی لازم است برای اطمینان از کیفیت هوا و کاهش علائم آلرژی خود، زودتر از زمان گفته شده آن را تغییر دهند.

اگر فیلتر هوای کابینم را عوض نکنم چه اتفاقی می افتد؟

اگر فیلتر هوای کابین خود را تعویض نکنید، فیلتر بیشتر با کثیفی و زباله مسدود می شود و کارایی فیلتر و سیستم تهویه مطبوع خودرو شما به خطر می افتد. حجم هوای داخل محفظه مسافر شما به طور مداوم کاهش می یابد که منجر به ایجاد بوی بد در داخل ماشین شما می شود. عمل ساده تعویض فیلتر هوای کابین به طور چشمگیری کیفیت هوای خودروی شما را بهبود می بخشد.

فیلتر هوای موتور

خودروهای مدرن به طور کلی دارای دو فیلتر هوا هستند: یکی برای کابین و دیگری برای موتور. فیلتر هوای کابین نیز باید به صورت دوره ای تعویض شود، اما با برنامه زمانی متفاوت از فیلتر هوای موتور. هدف از فیلتر هوای موتور جلوگیری از ورود گرد و غبار، کثیفی و سایر آلودگی های محیطی به داخل موتور است. با گذشت زمان، فیلتر هوا کثیف و مسدود می شود و باید تعویض شود.

انواع مختلفی از فیلترهای هوا برای مدل‌های خودرو با هر توصیفی وجود دارد که برخی از آنها دایره‌ای، استوانه‌ای یا پانلی هستند. این فیلترها ممکن است از پنبه، کاغذ یا فوم ساخته شده باشند و هدف یکسانی دارند. به طور کلی انواع کاغذ فیلتر هوا خودرو یا انواع فیلتر بر اساس جنس را می‌توان این‌گونه تقسیم‌بندی کرد:

  • فیلتر هوای کاغذی
  • فیلتر هوای اسفنجی
  • فیلتر هوای روغنی
  • فیلتر هوای پنبه‌ای

این فیلترها هوا را هنگام عبور فیلتر می کند و از هرگونه زباله و گرد و غبار جلوگیری می کند.  سیستم فیلتر هوای موتور خودرو سامانه‌ای شامل فیلترهای ساخته‌شده از مواد مختلف است. این فیلترها به موتور برای حذف یا فیلتر کردن مواد خارجی مانند ذرات جامد، گرد و غبار و باکتری موجود در هوا کمک می‌کند. این عملکرد به‌ نوبه‌ی خود موتور را از نقایص مختلفی مانند خوردگی، سایش، پارگی و مشکلات دیگر ناشی از آلاینده‌ها در امان نگه می‌دارد. فیلتر کردن همچنین کیفیت احتراق را افزایش می‌دهد. افزون بر آن، سیستم فیلتر هوای موتور باعث جلوگیری از تنفس هوای مضر فضای بیرون توسط مسافرین می‌شود.

فیلتر هوای موتور فیلتر هوای خودرو
فیلتر هوای موتور

وقتی یک فیلتر هوای تمیز در وسیله نقلیه خود دارید، این امکان را به موتور خود می دهید تا هوای تمیز را دریافت کند. این هوای پاک در فرآیند احتراق نقش دارد. هنگامی که این آلاینده ها به داخل موتور شما نفوذ کنند، می توانند باعث آسیب به موتور شوند. یکی از عوارض جانبی آن کاهش شتاب خودرو است. همچنین، موتور بیشتر کار می کند. این امر باعث می شود خودرو سوخت بیشتری مصرف کند.

وظایف اصلی فیلتر هوا

موتور نیاز به هوای تازه و تمیز دارد تا نفس بکشد؛ هوای آلوده ممکن است عملکرد مناسب موتور را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه به دلایل زیر یک خودرو باید به فیلتر هوا مجهز شود.

  • یک وسیله نقلیه به فیلتر در ورودی هوا به‌ عنوان منبع اصلی احتراق نیاز دارد؛ هوای تازه برای تهیه مخلوط هوا و سوخت با نسبت مناسب ضروری است تا بهترین عملکرد حاصل شود.
  • آلاینده‌ها در هوا می‌توانند نقایص مختلفی در موتور مانند خوردگی پیستون و دیوار سیلندر را ایجاد کنند. همچنین آلاینده‌های جامد می‌توانند موجب خوردگی و پارگی اجزای مختلف موتور شوند.
  • هوای تمیز، انتشار گاز خروجی آلوده از اگزوز وسیله نقلیه را کاهش می‌دهد. این امر به این دلیل است که هوای تمیز باعث احتراق کامل سوخت در خودرو می‌گردد.
  • یک وسیله نقلیه با فیلتر هوای مناسب نیاز به نگهداری کمتری دارد.
  • فیلتر هوای با کیفیت مناسب در یک خودرو نیاز به تعویض روغن موتور را کاهش می‌دهد، زیرا عمر روغن موتور بستگی به سایش و پارگی اجزای موتور دارد.

تعویض فیلتر هوای موتور

از آنجایی که فیلتر هوا در طول عمر کاری خود به جمع آوری کثیفی ادامه می دهد، در نهایت مسدود می شود و باید تمیز شود و در نهایت تعویض شود. هنگامی که فیلتر اشباع می شود، جریان هوا به موتور محدود می شود. این می تواند همه نوع مشکلات را ایجاد کند. آنچه که بسیار مهم است این است که به یاد داشته باشید که فیلتر هوای شما یک مورد سرویس با عمر محدود است که باید طبق برنامه سرویس خودروی شما تعویض شود. ممکن است در شرایط کارکردی سخت، مجبور به تعویض بیشتر از آن باشد. دلایل تعویض فیلتر هوا عبارتند از:

  • عملکرد بهتر با هوای تمیز برای ترکیب با سوخت
  • کاهش مصرف سوخت به لطف احتراق خوب
  • جلوگیری از خروج گازهای خطرناک از اگزوز
تعویض فیلتر هوای موتور فیلتر هوای خودرو
تعویض فیلتر هوای موتور

فیلتر هوای موتور خود را هر 50000 تا 70000 کیلومتر عوض کنید. با این حال، اگر اغلب در جاده های پر از گرد و غبار یا در آب و هوای بسیار گرم رانندگی می کنید، بهتر است فیلتر خود را زودتر بررسی و تعویض کنید. اگر فواصل زمانی مناسب برای تعویض فیلتر هوای خودرو را رعایت نکنید، فیلتر هوای خودرو دچار گرفتگی و انسداد شده و ممکن است علائم زیر اتفاق بیفتد:

  • خاموش شدن موتور
  • احتراق نادرست شمع ها
  • خروج دود سیاه از اگزوز خودرو
  • کاهش مصرف سوخت
  • روشن نشدن موتور
  • شتاب پایین
  • روشن شدن چراغ چک
  • فیلتر کثیف یا بی رنگ
  • صدا یا لرزش عجیب موتور

اگر چراغ چک موتور شما روشن شود، فیلتر هوای موتور شما ممکن است مشکل داشته باشد. خوشبختانه، تعویض فیلتر هوای موتور آسان است: کافی است کاپوت را باز کنید، محفظه فیلتر هوا را پیدا کنید، و فیلتر قدیمی را با فیلتر جدید تعویض کنید.

در ویدیو زیر نحوه تعویض فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین توضیح داده شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا