مراقبت از خودرو در فصل زمستان

مراقبت از خودرو در فصل زمستان
4.8
(2145)

اگر شما دارای یک خودرو شخصی هستید حتما این دغدغه برایتان وجود دارد که چگونه می توانید در فصل سرما از خودرو مراقبت کنید، می دانید که با پایین آمدن دما سیستم خودرو باید متناسب با شرایط آب و هوایی جدید قرار بگیرد تا بهتر عمل کند و دچار مشکل نشود، بنابراین ما در این مقاله سعی کرده ایم تا کمی درباره مراقبت از خودرو در فصل زمستان صحبت کنیم، تا انتها همراه ما باشید.

گرم کردن خودرو در زمستان

در زمستان و هوای سرد روشن کردن خودرو مثل همیشه نیست و دمای پایین هوا موجب تغییراتی در خودرو می شود، به طور مثال:

  • تمامی قطعات و بدنه سرد می شوند.
  • دمای درون روغن های روانکاری پایین می آیند.
  • با پایین آمدن دمای روغن، غلظت در گیریس بالا می رود.
  • خام سوزی و ساییده شدن قطعات موتور افزایش پیدا می کند.

تمامی این نکات باعث می شود که خودرو در زمان استارت زدن آمادگی کافی را نداشته باشد، بیشتر افراد در زمستان تنها به این فکر می کنند که خودرو را استارت بزنند و زمانی که روشن شد خیالشان راحت می شود و حرکت خود را ادامه می دهند؛ اما این کار اصلا صحیح و کاربردی نیست.

به عنوان اولین قدم شما باید در زمستان زمانی که استارت می زنید اندکی صبر کنید تا قطعات خودرو گرم شوند و سپس به آرامی شروع به حرکت کنید. بهتر است که در ابتدای حرکت خیلی گاز ندهید تا فشار به موتور وارد نشود، اما پس از گذشت چند دقیقه امکان بیشتر کردن سرعت وجود دارد.

این روش باعث می شود دمای بخش های مختلف در موتور هماهنگ شوند، یعنی گیربکس و سیستم انتقال نیرو کم کم می توانند گرم شوند و با یکدیگر مطابقت پیدا کنند. بنابراین درجا کار کردن خودرو اصلا ایده خوبی نیست و سوخت خودرو بیهوده تلف می شود.

نکاتی برای مراقبت از خودرو در فصل زمستان

علاوه بر موضوعی که در بالا به آن اشاره کردیم نکات دیگری وجود دارد که شما باید برای مراقبت از خودرو در فصل زمستان آن ها را انجام دهید. با انجام این نکات شما می توانید از بروز بسیاری از مشکلات برای ماشین و قطعات آن جلوگیری کنید.

حواستان به باتری خودرو باشد

در زمستان دمای هوا پایین می آید و در با سکون ماشین قدرت و عملکرد باتری کاهش پیدا می کند، بنابراین در زمانی که می خواهید پس از چند ساعت خودرو را روشن کنید با مشکل مواجه می شوید و متوجه می شوید که استارت نمی خورد.

برای این که بتوانید باتری را در روز های سرد در وضعیت مناسبی قرار دهید باید قبل از سرد شدن هوا وضعیت باتری را بررسی کنید. اما چگونه؟

برای این کار باید از یک مکانیک بخواهید که وضعیت شارژ و ولتاژ باتری را بررسی کند که آیا در وضعیت مناسبی قرار دارد یا خیر.

باتری و زمستان مراقبت از خودرو در فصل زمستان
باتری به باتری در فصل زمستان

اگر باتری شما نیاز تعویض داشت باید این کار را قبل از سرد شدن هوا انجام دهید و این گونه خودرو را برای روز های سرد آماده کنید؛ اگر باتری شما ضعیف باشد با سرد شدن هوا فشار بیشتری به آن وارد می شود و در نتیجه در زمان های استارت با مشکل مواجه می شوید و یا حتی ممکن است خودرو شما در بین راه خاموش شود.

علاوه بر این موضوع اگر شما دارای پارکینگ نمی باشید و خودرو خود را بیرون و در هوای آزاد پارک می کنید در فصل زمستان ممکن است به باتری آسیب وارد شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است با پایین آمدن دما از یک پوشش خودرو استفاده کنید تا کمی در برابر سرما, باتری و ماشین محافظ شوند.

ضد یخ برای خودرو ضروری است

قطعا می دانید که در فصل زمستان ضد یخ برای خودرو تا چه اندازه دارای اهمیت است، اگر در این فصل مایع ضد یخ درون سیستم خنک کننده موتور وجود نداشته باشد و یا کم باشد باعث می شود که آب داخل بلوک سلندر یخ بزند؛ در نتیجه افزایش حجم آب و فشاری که به مجازی سیلندر ها وارد می شود شکستگی دیواره این قطعه را با خود به همراه خواهد داشت.

بنابراین ضدیخ را همیشه بررسی کنید و نگذارید که خسارت هایی مثل تعویض واشر سر سیلندر بر روی دستتان بماند.

روغن موتور را کنترل کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید برای گرم کردن و مراقبت از خودرو در فصل زمستان انجام دهید بررسی وضعیت روغن موتور است. پیشنهاد ما به شما این است که با تغییر هر فصل روغن موتور را هم تعویض کنید. شاید برایتان سوال ایجاد شود که چرا باید این کار را کرد؟

روغن موتور مراقبت از خودرو در فصل زمستان
وضعیت روغن موتور خودرو

دلیل این موضوع این است که روغن های غلیظ تر بیشتر برای فصل تابستان مناسب هستند و روغن های رقیق تر مناسب فصل سرد هستند.

نگاهی به مایعات خودرو داشته باشید

با آمدن فصل سرما و پایین آمدن دما مایعات موجود در بخش های مختلف موتور فشرده تر می شوند، بنابراین بهتر است حواستان به آن ها باشد و اجازه ندهید که دچار مشکل شوند. برخی از مایعاتی که باید بررسی کنید عبارت است از:

  • ضد یخ
  • روغن هیدرولیک
  • روغن ترمز
  • مایع شیشه شوی
  • روغن گیربکس

به همه این موارد نگاهی داشته باشید و از بروز آسیب های جدی تر جلوگیری کنید.

وضعیت باد تایر ها را چک کنید

دمای هوا تاثیر بسیاری بر روی کم و زیاد شدن باد تایر ها دارند، طبیعی است که با ورود به فصل سرما و کاهش دما تغییراتی در چرخ های ایجاد شود، نباید بگذارید که تایر ها در فصل سرما کم باد شوند زیرا در صورت کم بودن باد تایر ها کنترل خودرو بسیار سخت تر می شود.

باد تایر مراقبت از خودرو در فصل زمستان
ماشین چقدر درجا کار می کند

به صورت کلی در سرما و زمانی که جاده ها لغزنده هستند کنترل کردن موتور سخت تر می شود حال اگر در این وضعیت باد تایر ها هم کم باشد اوضاع شرایط بسیار سخت تر می شود. علاوه بر این موضوع کم بودن باد چرخ ها باعث می شود مصرف سوخت هم بالا برود؛ بنابراین باید همیشه به وضعیت چرخ ها نوجه داشته باشید.

شیشه ها نباید یخ بزنند

در فصل زمستان باید حواستان به شیشه ها خصوصا شیشه های جلو باشد، زیرا اگر شیشه ها دچار یخ زدگی شوند دید شما کم تر می شود و امکان بروز حادثه بالا تر می رود. بنابراین تیغه های برف پاک کن را چک کنید و اطمینان پیدا کنید که به درستی کار می کنند. علاوه بر آن مایع شیشه پاک کن را هم چک کنید زیرا در این فصل بسیار به دردتان می خورد.

از بین بردن بخار شیشه در زمستان

در ویدیو زیر به شما آموزش می دهیم که چگونه می توان در فصل زمستان از بخار شیشه های جلویگیری کرد، این اتفاق در زمستان و خصوصا در هوای بارانی بیشتر رخ می دهد که بسیار هم آزاردهنده است.

لاستیک و زنجیر چرخ را بررسی کنید

آج لاستیک ها در فصل زمستان برای کنترل بهتر خودرو بسیار مفید هستند، بنابراین لاستیک های خود را بررسی کنید که صاف نشده باشند، البته که موضوع تنها آج نیست و هرگونه پوسیدگی و ترک نیز می تواند برای شما حادثه آفرین شود. با توجه به این که نمی صرفد شما هر سال لاستیک ها را تعویض کنید بهتر است که از یک فرد متخصص بخواهید تا وضعیت لاستیک ها را بررسی کنید و اگر خیلی اوضاعش خراب بود، برای تعویض اقدام کنید.

وضعیت چراغ ها را چک کنید

حتما همیشه به وضعیت چراغ ها توجه ویژه ای داشته باشید، بسیار وحشتناک است که اگر شما در زیر باران و برف باشید و چراغ های خودرو به درستی کار نکنند؛ قطعا در این وضعیت کنترل کردن شرایط بسیار سخت می شود. بنابراین همیشه به عملکرد چراغ ها توجه داشته باشید، اگر پس از بررسی متوجه شدید که چراغ ها کم نور هستند و به درستی کار نمی کنند ممکن است به خاطر ضعیف بودن باتری خودرو باشد.

car winter 2 مراقبت از خودرو در فصل زمستان
سیستم های ایمنی خودرو

توجه به سیستم ترمز

ترمز یکی از حیاتی ترین بخش های خودرو می باشد که همیشه باید در بهترین وضعیت قرار بگیرد، اگر این بخش دارای ایراد های کوچکی باشد شاید در فصل تابستان خیلی خودش را نشان ندهد اما در فصل زمستان و با رانندگی در جاده های لغزنده قطعا باعث حادثه می شود.

به طور مثال اگر پدال ترمز به درستی تنظیم نشده باشد باعث می شود چرخ ها به درستی نیروی مورد نیاز جهت ترمز را دریافت نکنند و در نتیجه تعادل خودرو بهم می خورد.

به همین جهت به صورت مرتب برای چکاپ وضعیت ترمز اقدام کنید.

استفاده از کاور خودرو

هیچ چیز به اندازه کاور خودرو برای زمان هایی که شما می خواهید طولانی مدت از خودرو استفاده نکنید بهتر نیست، با استفاده از کاور خودرو از انباشته شدن هر گونه گرد وغبار و یا مواد دیگر بر روی خودرو جلوگیری می کنید و در نتیجه صدمه ای به خودرو وارد نمی شود.

علاوه بر آن در فصل زمستان اگر ماشین به صورت پیوسته زیر باران و برف باشد باعث می شود به قطعات درون آن آسیب وارد شود به همین جهت پیشنهاد می کنیم در این فصل همیشه از کاور خودرو استفاده کنید و تا برای اندکی هم که شده خودرو را گرم نگه دارید.

کاور خودرو مراقبت از خودرو در فصل زمستان
گرم شدن موتور ماشین

بررسی ترموستات خودرو

به صورت کلی ترموستات تاثیر بسیاری بر دمای پیشرانه خودرو دارد، این قطعه مکانیکی بسیار نسبت به دما حساس است و در مسیر آب خنک کننده خودرو قرار می گیرد.

سپس با توجه به میزان دمایی که برای آن مشخص شده است در هنگام رسیدن آب رادیاتور به اعداد مشخص شده، مسیر آب را باز می پی کند تا دمای پیشرانه از حد مورد نیاز فرار تر نرود؛ حال که با اهمیت این قطعه در خودرو و در فصل زمستان آشنا شدید باید همواره برای بهبود کیفیت و سلامت آن تلاش کنید.

وسایل مورد نیاز خودرو برای فصل زمستان

در بالا به نکاتی اشاره کردیم که در رسیدن فصل سرما برای بهبود عملکرد خودرو باید آن ها را انجام دهید، اما جدا از این موضوعات برخی از لوازم وجود دارد که ضرروی است شما آن ها را در خودرو داشته باشید. برخی از این لوازم را در زیر برای شما آورده ایم:

  • همراه داشتن مایع ضد یخ
  • اسپری پنچر گیری
  • کاردک یخ شکن و یا مایع های یخ شکن شیشه خودرو
  • لباس گرم و پتو های مسافرتی
  • جعبه کمک های اولیه
  • زنجیر چرخ
  • چراغ قوه
وسایل ضروری مراقبت از خودرو در فصل زمستان
وجود چه وسایلی در خودرو در زمستان ضروری است

همراه داشتن این قطعات در خودرو باعث می شود که با خیال آسوده تری به جاده بروید و نگران سرمای هوا و خودرو نباشید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی درباره مراقبت از خودرو در فصل زمستان آشنا نماییم. اگر شما نیز نکته ای در زمینه می دانید که ما فراموش کرده ایم به آن اشاره کنیم خوشحال می شویم در قسمت نظرات برای ما بازگو کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا