مشکلات دینام ماشین

مشکلات دینام ماشین
4.8
(2545)

خودروهای امروزی از دو منبع انرژی مختلف استفاده می کنند: مکانیکی و الکتریکی. موتور از طریق احتراق نیروی مکانیکی تولید می کند، بنابراین نیروی مورد نیاز برای حرکت چرخ ها را فراهم می کند. در همین حال، مجموعه‌ای از سیستم‌های دیگر از چراغ‌های جلو تا رادیو به نیروی الکتریکی ارائه شده توسط باتری شما متکی هستند.

این دو سیستم از طریق دینام با یکدیگر تعامل دارند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و در نتیجه باتری را شارژ نگه می دارد. هنگامی که یک دینام به درستی کار نمی کند، ممکن است طیف گسترده ای از مشکلات ایجاد شود.

اگر واژه «دینام» را شنیده‌اید، احتمالاً می‌دانید که بخشی ضروری از وسیله نقلیه شماست. اما دینام دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ به بیان ساده، دینام باتری ماشین را شارژ نگه می دارد و به شما این امکان را می دهد ماشین خود را روشن کنید و از لوازم الکترونیکی مانند چراغ های جلو و رادیو خود استفاده کنید.

مشکلات دینام ماشین مشکلات دینام ماشین
مشکلات دینام ماشین

زمانی که خودرو را استارت می زنید و تنها صدایی که می شنوید صدای کلیک کردن است، احتمالا مشکل از باتری یا دینام است. بسیاری از افراد در این زمان گمان می کنند باتری خراب شده است و به فکر تعویض باتری می افتند، اما اگر دینام خراب باشد، می تواند باتری سالم را نیز از بین ببرد.

هنگامی که یک دینام به درستی کار نمی کند، ممکن است طیف گسترده ای از مشکلات ایجاد شود.

مهمترین علامت خرابی دینام زمانی است که چراغ ها کم نور شده یا سوسو می زنند و وسایل الکترونیکی عملکرد درستی ندارند. در RPM کمتر این موضوع بیشتر خود را نشان می دهد. هنگامی که پدال گاز را فشار می دهید همه چیز به حالت عادی باز می گردد، اما زمانی که دور موتور کم می شود، چراغ ها دوباره کم نور می شوند.

تست دینام ماشین

تشخیص اینکه مشکل از باتری است یا دینام بسیار مشکل است. معمولاً اگر بتوانید ماشین خود را روشن کنید، مشکل باتری خودرو نیست.

یکی از راه‌های بررسی سلامت دینام  این است که وقتی ماشین در حال کار است، ترمینال منفی باتری را جدا کنید. اگر همچنان خودرو به کار خود ادامه دهد، دینام مشکلی ندارد.

تست دینام ماشین مشکلات دینام ماشین
تست دینام ماشین

نکته خیلی مهم! انجام این تست بر روی خودروهای جدید به دلیل احتمال سوختن کامپیوتر خودرو هنگام وصل مجدد باتری در ولتاژ بالا توصیه نمی شود. تست های مولتی متر ایمن تر و دقیق تر هستند.

دومین (و دقیق ترین) راه برای بررسی مشکلات دینام، استفاده از مولتی متر است. قبل از استفاده از این روش، مطمئن شوید باتری خودرو کاملا شارژ شده است.

ولتاژ باتری را با ابزار مولتی متر بررسی کنید. مولتی متر را روی 20 ولت DC تنظیم کنید. سیم قرمز را به پایانه مثبت باتری و سیم سیاه را به منفی وصل کنید. ولتاژ باتری باید بین:12.0 – 13.0 ولت باشد (زمانیکه موتور خاموش است).

اگر دینام شما به درستی کار می کند، ولتاژ پس از استارت زدن خودرو باید بین این موارد باشد: 13.2 – 14.2 ولت (هنگامی که ماشین در حال کار است).

موتور را برای مدتی روشن کنید و اگر پس از خاموش کردن خودرو، وبتاژ باتری بلافاصله به زیر 12 ولت رسید، باید باتری را تعویض کنید.

در ویدیو زیر تست باتری و دینام ماشین به وسیله مولتی متر توضیح داده شده است.

در صورتیکه باتری سالم بود دینام را تست کنید. ممکن است به دلیل تغذیه نامناسب برق توسط دینام، وسایل الکترونیکی داخل ماشین و چراغ‌ها از کار بیفتند. در حالی که ماشین کار می کند، خروجی دینام باید بین: 13.8 – 14.2 ولت (با چراغ های جلو خاموش) باشد.

هنگام تست در سمت دینام، مطمئن شوید که دسترسی خوبی به دینام دارید و با بنده خودرو تماسی نداشته باشید. برای تست دینام ترمینال قرمز دینام را به پروب قرمز وصل کنید. و پروب مشکی مولتی متر را به بدنه ماشین متصل کنید.

اگر دینام ولتاژ پایین (زیر 14.2) ارائه می دهد، باعث کاهش نور چراغ ها و خاموش شدن موتور خواهد شد. اگر دینام شما ولتاژ بالاتر از 14.5-15.0 ولت را به شما می دهد، به وضوح آسیب دیده است یا تنظیم کننده ولتاژ خراب است.

تست باتری ماشین با مولتی متر را نیز می توانید در مقاله لینک شده مطالعه نمایید.

اما علائم دینام معیوب چیست؟

روشن شدن و بلافاصله خاموش شدن موتور

این مشکل ممکن است به دلیل خرابی باتری هم رخ دهد. در صورت بروز این مشکل ابتدا باتری را بررسی کرده، بعد از اطمینان از سلامت باتری، دینام را بررسی کنید.

چراغ های کم نور

اگر چراغ های خودرو کم نور شده باشند اما با فشار دادن پدال گاز روشن‌تر می‌شوند، نشانه دقیقی از خرابی دینام است. همچنین اگر چراغ های شما کاملا روشن هستند اما با فشار دادن پدال ترمز کم نور می شوند، این هم نشانه ی دیگری از خرابی دینام است.

در این شرایط، ممکن است متوجه خاموش شدن برخی از وسایل الکترونیکی مانند رادیو شوید. اگر دوباره پدال گاز را فشار دهید و شتاب گیری کنید، چراغ های شما باید یک بار دیگر روشن شوند و همه ابزارهای الکترونیکی باید مانند همیشه کار کنند.

چراغ های کم نور ماشین مشکلات دینام ماشین

چراغ های کم نور یک علامت کاملاً مشخص از خرابی دینام است.

ناکارآمدی وسایل الکتریکی خودرو

اگر ولتاژ کافی به وسایل الکتریکی خودرو نرسد، عمکرد خود را از دست خواهند داد. این وسایل شامل شیشه‌های برقی، قفل‌های برقی، صندلی‌های برقی، رادیو و حتی چراغ های پشت آمپر است.

چراغ های داخلی خودرو نیز ممکن است به دلیل منبع تغذیه خراب ولتاژ، سوسو بزنند یا کم نور شوند. چراغ های جلو نیز دچار اختلال می شوند.

صداهای عجیب و غریب

زمانی که دینام صداهای نامتعارفی ایجاد کند به این معناست که دچار اختلال شده است.

  • صدای ساییدگی: به علت بلبرینگ شل یا فرسوده است که با فشار دادن پدال گاز، صدا بلندتر می شود.
  • صدای جیر جیر یا جیغ مانند: تسمه دینام فرسوده یا شل شده است که با افزایش شتاب نویز افزایش می یابد.
  • صدای تیک تیک: تسمه دینام شکسته یا پیچی که دینام را در جای خود نگه می دارد شل است یا بلبرینگ دچار شکستگی شده است.

 روشن شدن چراغ هشدار باتری

وقتی چراغ باتری روشن می شود به این معنی است که باتری توسط دینام شارژ نمی شود. اگر این چراغ فقط زمانی روشن می شود که چراغ‌ها روشن هستند و از لوازم الکتریکی استفاده می‌شود، به علت نارسایی دینام در تامین و ارسال ولتاژ مورد نیاز این وسایل است.

روشن شدن این چراغ لزوما به این معنی نیست که باتری شما مشکل دارد. ممکن است یکی از اجزای سیستم شارژ خودرو که دینام هم شامل آن است دچار مشکل شده باشد.

%name مشکلات دینام ماشین
روشن شدن چراغ باتری

روشن شدن چراغ چک موتور

وقتی چراغCheck Engine  روشن می‌شود، به این معنی نیست که دینام دچار مشکل شده است، بلکه باید کد خطای رایانه خودرو را بررسی کنید (مخصوصاً اگر همراه با قطع برق، توقف، صدا و غیره باشد).

باتری دشارژ

دشارژ باتری دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها قدیمی بودن باتری است. یکی دیگر از دلایل دشارژ باتری این است که دینام توانایی شارژ آن را ندارد. در این صورت شارژ باتری توسط شارژر یا باتری به باتری کردن فایده ی چندانی نخواهد داشت.

درصورتی که دینام باتری را شارژ نکند ممکن است باتری دچار تخلیه عمیق شده و دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت. تمامی باتری ها پس از 3 تا 4 تخلیه عمیق، شروع به از دست دادن ظرفیت نگهداری خود کرده و دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

بوی سوختگی

بوی سوختگی نیز ممکن است به دلیل مشکل دینام باشد. اگر تسمه دینام بیش از حد سفت شده باشد یا اتصال برقی درگیر باشد، ممکن است بوی سوختگی لاستیک یا پلاستیک را استشمام کنید. بلبرینگ معیوب می تواند باعث گرم شدن بیش از حد دینام باشد.

تفاوت خرابی دینام و باتری خودرو

علائم خرابی دینام و باتری خودرو بسیار مشابه اند و گاهی اوقات اشتباه گرفته می شود. اگر خودرو روشن نمی‌شود، معمولاً به دلیل فرسودگی یا دشارژ باتری، شل شدن یا خوردگی کابل‌های اتصال، دینام معیوب یا مشکل در استارت ایجاد می‌شود. تشخیص اینکه آیا با مشکل باتری یا دینام سر و کار دارید دشوار است.

تفاوت خرابی دینام و باتری خودرو مشکلات دینام ماشین
تفاوت خرابی دینام و باتری خودرو

علائم خرابی باتری

اگر میل لنگ موتور کند است یا خودرو مانند صبح‌های سرد به سختی روشن می شود، یا خودرو یکی در میان روشن می‌شود، یا وقتی می‌خواهید استارت بزنید چراغ های داخلی روشن نمی شوند، مشکوک به خرابی باتری، شل شدن یا خوردگی اتصال است. باتری که دارای خوردگی قابل مشاهده روی پایانه ها است احتمالاً آسیب دیده است.

اگر با استفاده از روش باتری به باتری توانستید خودرو را روشن کنید مشکل از باتری است. در این صورت لازم است بررسی کنید که آیا باتری به طور کامل خراب شده است یا مشکل از جای دیگری است. خرابی یا کم بودن شارژ باتری می تواند ناشی از خرابی دینام باشد. همچنین می تواند ناشی از کشش اضافی از چراغ های کمکی، فیوزها، سیستم های صوتی، آلارم ها و غیره باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا