منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟

4.8
(2106)

روشن نشدن خودرو یکی از مواردی است که همه با آن موجه شده اند. درصورت روشن نشدن خودرو اگر به مقدار کافی بنزین در باک وجود داشته باشد و چراغ های خودرو و ادوات برقی از کار افتاده باشند احتمالا مشکل از باتری خودرو است.

باطری خودرو یک منبع تولید کننده جریان الکتریسیته می‌باشد که جریان مورد نیاز مصرف کننده‌ها را تامین می‌کند. در حقیقت باطری و دینام تواما جریان مصرف کننده‌ها را تامین می‌کنند. دینام و باتری هر دو تولید کننده ی جریان می‌باشند ولی دلیل استفاده از هر دو در یک مجموعه به خاطر این است که دینام نیروی خود را از موتور می‌گیرد و با خاموش شدن موتور، از کار می‌افتد. در زمانی که دینام از کار می افتد از باتری استفاده می شود زیرا باتری انرژی را درون خود ذخیره میکند.

روشن نشدن خودرو منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟

درصورت روشن نشدن خودرو می توانید یکی از روش های زیر را به کار بگیرید

  • روش اول: با کارشناسان صبا باتری تماس گرفته و از آنها بخواهید کمکتان کنند.
  • روش دوم: پاوربانک را از قبل تهیه کرده و همیشه در خودرو نگهداری کنید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید.
  • روش سوم: از باتری به باتری استفاده کنید.

اطمینان از دشارژ شدن باتری ماشین

  1. اگر بعد از باز کردن سوییچ هیچ کدام از چراغ های پشت آمپر روشن نشد یا بعد از روشن شدن کم کم خاموش شوند به احتمال زیاد باتری ماشین خراب شده است.
  2. اگر استارت خودرن خودرو همراه با سروصدا باشد یا خودرو سنگین استارت بخورد, به احتمال زیاد باتری ماشین ضعیف با خراب شده است.

بررسی اتصالات باتری منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟

در ابتدا باید باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از باتری است. شاید کابل باتری جدا شده باشد یا باتری سولفاته شده باشد. بعد از برطرف سازی موارد گفته شده مجددا استارت بزنید, در صورتیکه کماکان خودرو روشن نمی شود باید به فکر شارژ باتری بود و باز هم در صورتیکه بعد از شارژ باتری مجددا این مشکل اتفاق بیفتد باید باتری خودرو را تعویض کرد.

دلایل دشارژ شدن باتری ماشین

  • پوسیدگی یا قطع شدن اتصال باتری و کابل های متصل به آن.
  • مشکل سیستم برق رسانی خودرو
  • روشن ماندن چراغ یا ادوات برقی خودرو
  • اتمام طول عمر مفید باتری
    دلایل دشارژ باتری منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟

روش باتری به باتری کردن ماشین

قبل از شروع کار مطمئن شوید هیچ وسیله فلزی در نزدیکی باتری خودرو وجود ندارد. حتما از دستکش و عینک های محافظ استفاده کنید و از استعمال دخانیات بپرهیزید.

  1. یک خودرو با باتری سالم و آمپراژ هم سان با باتری دشارژ شده پیدا کنید. کاپوت هر دو خودرو را بالا بزنید و خودروها را با توجه به اندازه کابل به یکدیگر نزدیک کنید.
    باتری به باتری کردن ماشین منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟
  2. خودرو با باتری سالم را خاموش کنید و سوییچ هر دو خودرو را ببندید.
  3. کابل اتصال را آماده کرده و چک کنید که کثیف و دچار زنگ زدگی نشده باشد. گیره ها را قبل از اتصال به باتری تمیز کنید.
    کابل اتصال باتری خودرو منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟
  4. هر باتری دو قطب مثبت و منفی دارد که بر روی پایانه های آن درج شده است. اتصال درست پایانه های کابل بسیار مهم است زیرا در صورت اشتباه صدمات جدی وارد خواهد شد.
    برای اتصال مناسب کابل قرمز را به قطب مثبت باتری و کابل مشکی را به قطب منفی باتری متصل کنید. کابل قرمز رنگ معمولا کمی ضخیم تر از کابل مشکی رنگ است.
  5. نقطه اتصال به بدنه را بر روی خودرو با باتری ضعیف تر انتخاب کنید. میتوانید کابل را به یکی از قسمت‌های بدنه و متصل به شاسی انتخاب کنید.
  6. روش اتصال کابل ها به این صورت است که یک طرف کابل قرمز را به پایانه مثبت باتری خراب و طرق دیگر آن به پایانه مثبت باتری سالم متصل کنید.
    همچنین یک طرف کابل مشکی را به پایانه منفی باتری سالم و طرف دیگر آن را به بدنه خودرو با باتری خراب متصل کنید. درصورتی که سمت دیگر کابل مشکی را به پایانه منفی باتری خراب متصل کنید خرابی ECU را به همراه دارد.
    اتصال کابل باتری به بدنه منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟
  7. بار دیگر اتصالات را بررسی کنید و از محکم بودن آن ها مطمئن شوید.
  8. خودروی سالم را روشن کنید و به آرامی دور موتور را افزایش دهید و اجازه دهید به صورت ساکن روشن بماند. پس از دقایقی خودرو با باتری خراب را روشن نمایید.
    اگر خودرو روشن شد ابتدا اتصال بدنه را قطع نمایید و بعد سر دیگر کابل مشکی را از باتری سالم جدا کنید. سپس کابل قرمز را از ابتدا از خودروی سالم و سپس از خودرو با باتری خراب جدا نمایید.
    درصورتیکه خودرو روشن نشد بازهم صبر کنید و دقایقی بعد استارت بزنید. بار دیگر اتصالات را بررسی کنید و بعد از اطمینان از محکم بودن آن بار دیگر استارت بزنید.

در ویدیو زیر میتوانید به صورت کامل نحوه انجام باتری به باتری را مشاهده نمایید.

نکات مهم باتری به باتری کردن خودرو

  • باتری سالم نباید در طول سال بیشتر از ۲ بار جهت باتری به باتری مورد استفاده قرار گیرد چرا که از عمر باتری سالم به شدت کاسته میشود.
  • بعد از باتری به باتری حتما باتری سالم را زیر شارژ قرار دهید تا ضعیف نگردد.
  • بعد از باتری به باتری به سرعت کابل ها جدا گردد تا به باتری سالم فشار نیاید و بگذارید دینام ماشین باتری خراب را شارژ نماید.

آسیب و خطر های اتصال برعکس قطب ها

اگر قطب ها را برعکس بهم متصل کنید دینام خودرو خراب می شود, علاوه بر دینام قطعات الکتریکی و الکترونکی نیز آسیب می بینند و در آخر موجب اشتعال و سختگی قطعات خواهد شد.

اتصال برعکس قطب ها منظور از باتری به باتری ماشین چیست؟

راه های تشخیص قطب مثبت و منفی باتری خودرو

قطب مثبت و منفی باتری را به دو روش میتوان تشخیص داد.

  1. سر منفی باتری معمولا به رنگ مشکی با آبی است و سر مثبت باتری به رنگ قرمز است.
  2. یکی دیگر از استانداردها در تشخیص قطب مثبت و منفی باتری به این صورت است که قطب مثبت برگتر از قطب منفی است و تمامی شرکت های سازنده این استاندارد را رعایت می کنند.

مضرات باتری به باتری کردن خودرو

در صورتی که تمامی موارد گفته شده را به درستی رعایت نمایید هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام باتری به باتری کردن خودرو به وجود بیاید این است که باتری سالم خالی شود که آن هم با حرکت کردن دوباره خودرو شارژ شده و برطرف خواهد شد.

همچنین توجه داشته باشید که عملیات باتری به باتری کردن نباید خیلی طولانی شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا