نصب باتری ماشبن

نصب باتری ماشین
0
(0)

یکی از کار هایی که نیاز است تمامی رانندگان با آن آشنا باشند نحوه نصب باتری ماشین است. با توجه به این موضوع که باطری یک قطعه حیاتی در خودرو است سلامت آن اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر شما این توانایی را داشته باشید که خودتان باتری ماشین را تعویض کنید قطعا بسیار کارتان راحت تر خواهد شد.

چرا باید باتری تعویض شود؟

همان طور که می دانید باتری ها وظیفه تامین انرژی برای ماشین و وسایل درون آن را بر عهده دارند، در صورت وجود هر گونه اشکال در باتری شما حتی این امکان را نخواهید داشت که ماشین خود را استارت بزنید زیرا انرژی لازم برای این کار تامین نمی شود، به همین دلیل لازم است که همیشه به سلامت آن توجه داشته باشید.

در این میان اگر شما بتوانید از ماشین و باتری به بهترین نحو مراقبت کنید، بسته به نوع باتری که دارید بین 3 تا 5 سال برای شما عمر می کند.

حال در طی این زمان ها ممکن است تحت شرایط های متفاوتی باتری ماشین شما به تعویض احتیاج پیدا کند و نیاز باشد که باتری جدیدی نصب کنید.

طول عمر باتری ماشین نصب باتری ماشبن
علامت باتری روی آمپر خودرو

چرا طول عمر باتری تمام می شود؟

یکی از دلایل کم شدن طول عمر باتری سرما و گرمای زیاد است، این موضوع به شدت برای باتری ها مضر است. اکر باتری ها معمولا برای شرایط معمولی ساخته شده اند، در صورتی که شما دارای باتری معمولی باشید و در آب و هوای گرم زندگی و رفت و آمد کنید، دمای بالای هوا به مرور باعث می شود شبکه و صفحات داخلی درون باتری ها آسیب ببیند و در نهایت رسانایی الکتریکی باتری ها کاهش می باید.

در دمای بسیار پایین نیز به همین شکل است، سرمای هوا موجب می شود در زمان استارت خودرو فشار زیادی به آن وارد شود. علت این موضوع در این است که در زمان هایی که ماشین در دمای پایین است غلظت موجود در روغن بیشتر می شود و در نهایت زمان هایی که استارت می زنید و می خواهید ماشین روشن شود آمپر با شدت زیادی جریان پیدا می کند.

به همین دلیل اگر باتری را در سرمای زیاد و یا گرمای زیاد قرار ندهید باعث می شود باتری دارای عمر بیشتری باشد.

دومین موضوع این است که اگر شما از خودرو در مسافت های کوتاه به صورت پی در پی  استفاده کنید و به صورت مکرر استارت بزتید سبب می شود طول عمر باتری کاهش یابد، دلیل این موضوع در این است که شما با انجام این کار ها این فرصت را به باتری نمی دهید که به صورت مجدد شارژ شود. به همین دلیل اگر می خواهید باتری ماشین طول عمر مناسبی داشته باشد هر چند وقتی یک بار مسیر های طولانی را با آن طی کنید.

مورد بعدی مربوط به برق دزدی های ماشین می باشد، همان طور که می دایند برق دزدی یک اصطلاحی می باشد که به این معنا است که زمانی که شما خودرو را خاموش می کنید یک وسیله درون آن وجود دارد که همچنان انرژی باتری را مصرف می کند. این موضوع باعث می شود تا باتری شما بسیار زودتر از موعود خالی شود.

برق دزدی ها معمولا در قسمت های مرکزی به وجود می آید که مربوط به قفل مرکزی، دزدگیر، سیستم پخش صوتی و وایر شمع ها است.

شارژ باتری ماشین نصب باتری ماشبن
شارژ باتری ماشین

گزینه دیگری که موجب می شود عمر باتری کاهش باید مربوط به سیستم شارژ آن است، می دانید که دینام ها وظیفه شارژ کردن باتری ها را برعهده دارند، در صورتی که مشکلی در قسمت های دینام خودرو وجود داشته باشد و یا در سیم کشی های آن اتصالی وجود داشته باشد، موجب می شود نتواند باتری را به خوبی شارژ کند و در نهایت در حین رانندگی باتری ماشین از کار می افتد و ماشین خاموش می شود.

نکته دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که، هرگاه ماشین را خاموش می کنید حتما حواستان باشد که چراغ های خودرو را نیز خاموش نمایید و در صورتی که این موضوع را فراموش کنید باتری ماشین شما به سرعت خالی می شود و در نوبت دیگر زمانی که می خواهید ماشین را استارت بزنید متوجه می شوید که ماشین به سختی روشن می شود و باتری انرژی لازم را ندارد.

آخرین مورد این است که عمر مفید باتری های بین 3 تا 5 سال است، اگر باتری شما این میزان عمر را داشته است و به تازگی احساس می کنید که شما را در حین رانندگی اذیت می کند، وقت آن رسیده است که برای نصب باتری ماشین اقدام کنید.

توصیه هایی که قبل از نصب باید رعایت کنید.

حال که با دلایل تمام شدن باتری ماشین آشنا شدید نوبت به آن رسیده است نکاتی را به شما بگوییم که قبل از نصب باتری ماشین باید آن ها را رعایت کنید.

  • آمادی سازی باتری جدید
  • تهیه تمامی ابزار های مورد نیاز
  • همراه داشتن وسایل ایمنی مثل عینک و دستکش (با توجه به این که در زمان های استفاده از باتری شما با برق سر و کار دارید لازم است که حتما وسایل مخصوص استفاده نمایید)
  • به دستور العمل های موجود در راهنمای باتری جدید توجه کنید.
  • به دلیل اسیدی بودن باتری ها نباید با پوست تماس داشته باشند به همین دلیل اگر حتی ذره ای پوست شما با اسید باتری تماس پیدا کرد سریعا با آب شستوشو دهید.
  • باتری ها و وسایل آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
  • بارتی ها قابل بازیافت نیستند به همین جهت زمانی که باتری قدیمی را خارج می کنید آن را در زباله های شهری قرار ندهید.
  • باتری در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید آسیب می بینید، به همین دلیل برای نصب باتری جدید ماشین را در جای سایه قرار دهید.
  • در آخر توجه کنید که وزن باتری ها حداقل 12 کیلو است، به همین جهت در زمان تعویض باتری در نگهداری آن دقت داشته باشید.
همراه داشتن دستکش برای برداشتن باتری نصب باتری ماشبن
همراه داشتن دستکش برای برداشتن باتری

نصب باتری ماشین چگونه است؟

بهتر است قبل از این که باتری جدید را نصب کنید از عملکرد سیستم های های جانبی ماشین مثل دینام و آفتامات اطمینان پیدا کنید، اگر که از خودرو طی مدت زمان زیادی استفاده نکرده اید کانکتور های سر باتری باز کنید و مجدد آن ها را ببنید.

در صورتی که ماشین استارت نمی خورد باتری با جریان 0/1 و با ولتاژ 14/8 به مدت چند ساعت شارژ نمایید و ولتاژ باتری حداقل به 12/6 برسد. اگر باتری شما از مدل چشمی است این کار را تا زمانی که چراغ چشمی سبز شود انجام دهید.

نصب باتری جدید نصب باتری ماشبن
نصب باتری جدید

در صورتی که دمای باتری بیشتر از 50 در جه است جریان شارژ را در زمان کم تری انجام دهید.

برای تعویض باتری نیز آن را در محل محکمی قرار دهید و مهره های نگهدارنده را محکم کنید تا به بدنه آن آسیبی وارد نشود.

مراحل نصب باتری جدید بر روی خودرو

مرحله اول:

برای نصب باتری ماشبن در ابتدا لازم است که باتری قدیمی را بردارید، به این منظور کاپوت ماشین را باز نمایید و باتری قدیمی را پیدا کنید. باتری معمولا یا در گوشه موتور ها قرار دارند و یا نزدیک شیشه جلو می توانید آن را پیدا کنید. اگر این دو مورد را چک کنید مطمئنا می توانید که باتری را که به صورت مستطیل شکل است را پیدا کنید.

محل قرار گیری باتری نصب باتری ماشبن
محل قرار گیری باتری

نکته: در صورتی که نتوانستید باتری را پیدا نمایید از دفترچه راهنمای ماشین استفاده نمایید.

مرحله دوم:

پس از آنکه باتری را پیدا کردید نوبت به آن رسیده است که سر باتری ها را خارج نمایید، توجه کنید که در هنگام جدا سازی لازم است که ابتدا به سراغ کابل منفی که مشکی رنگ است بروید و پس از جدا کردن کردن کابل مثبت که به رنگ قرمز است را جدا کنید.

این که چه ابزار هایی برای این کار نیاز دارید بسته به نوع ماشین شما دارد اما به طور معمول برای این کار به آچار های 7، 8، 10 و یا 13 میلی متر احتیاج است.

البته در صورتی که باتری شما از مدل هایی باشد که درای سر آزاد می باشد به هیچ ابزاری احتیاج ندارید. علاوه بر آن اگر بر روی باتری ها پوشش پلاستیکی قرار دارد لازم است که در ابتدا آن پوشش ها را جدا نمایید.

هشدار: حتما در زمان جدا سازی سر باتری ها حواستان باشد که کابل های مثبت و منفی باتری با یکدیگر هیچ گونه تماشی نداشته باشند، جدا از آن حواستان باشد که وسیله های فلزی نزدیک آن ها نباشد. زیرا به دلیل برق موجود احتمال جرقه زدن یا آتش سوزی وجود دارد.

مرحله سوم:

سپس باتری جدید را در جای خود قرار دهید و بست های نگهدارنده را نیز در جای خودش قرار دهید. نکته ای که در این مورد باید به آن توجه کنید این است که در این مرحله جدا از مرحله جداسازی لازم است که ابتدا کابل مثبت را در جای خود قرار دهید و سپس به سراغ کایل منفی بروید.

تشخیص قطب های باتری نصب باتری ماشبن
تشخیص قطب های باتری

در آخر نیز حتما یک لایه گریس بر روی سطح سر باتری ها بکشید تا از سولفاته شدن آن ها جلوگیری شود.

نصب باتری ماشین در محل

اگر شما نمی توانید خودتان به تنهایی باتری را نصب نمایید و یا ابزار لازم برای این کار را ندارید، با ما تماس بگیرید تا هر کجا که هستید کارشناسان حرفه ای ما به پیش شما بیایند و در سریع ترین زمان ممکن باتری را تعویض نمایند.

نکات مهم بعد از نصب باتری ماشین

نکات پس از نصب باتری ماشین

  • پیشنهاد می کنیم که برای یستن بست های باتری حتما از آچار های مخصوص استفاده نمایید و هرگز با ضربه زدن و فشار آوردن به باتری این کار را انجام ندهید.
  • بهتر است ه در زمان تعویض باتری و نصب باتری ماشین قطب های منفی را خیلی محکم نکنید، این موضوع در آبنده برایتان مفید خواهد بود.
  • برای جلوگیری از وارد شدن هز نوع ضربه ای به باتری از یک تویوپ یا صفحه کائوچویی در زیر باتری ها استفاده کنید تا بع عنوان ضربه گیر برای شما عمل کنند.
  • توجه کنید زمانی که شما باتری ماشین را تعویض می کنید اطلاعاتی که بر روی سیستم کامیپوتر خودرو ذخیره شده است ریست می شود
نکات نصب باتری ماشین نصب باتری ماشبن
نصب باتری ماشین

چگونه می توان طول عمر باتری را افزایش داد؟

در بیشتر مواقع می توانید این اطمینان را داشته باشید که باتری خودرو به همان اندازه که سازنده وعده داده است درست کار می کند، امروزه بیشتر تولید کنندگان باتری این اطمینان را می دهند که باتری ها بین 1 تا 2 سال کار می کنند و اگر به دنبال این هستید که طول عمر باتری خود را افزایش دهید لازم است یک سری نکات را رعایت کنید.

  • بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به صورت مستمر از از موتور خودرو و باتری مراقبت کنید، در صورتی که باتری شما از نوع معمولی است و شما در هوای سرد زندگی می کنید لازم است که همیشه موتور خودرو را گرم نگه دارید و سپس شروع به حرکت کنید.
  • همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم آب و هوای گرم نیز برای باتری ها مضر است و می تواند سبب شود باتری زود تر از موعود خراب شود، علت این موضوع هم در این است که در آب و هوای گرم آب باتری زودتر بخار می شود. برای جلوگیری از این موضوع باید سطح الکترولیت باتری را به صورت مرتب چک کنید و در صورت کم بودن کمی آب مقطر اضافه نمایید.
  • البته امروزه باتری های جدیدی تولید شده اند که بر روی بدنه آن ها نوشته شده است برای چه آب و هوایی مناسب می باشند، اگر شما این امکان را داشته باشید که از آن ها استفاده نمایید قطعا کار شما راحت تر می شود و این آسودگی را پیدا می کنید که دمای هوا آسیبی به باتری ماشینتان وارد نمی کند.
  • مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید مربوط وسایل برقی ماشین است، حتما در اوقاتی که خودرو را خاموش می کنید دقت کنید که تمامی وسایل دیگر نیز خاموش شده باشند تا باتری ماشین را تمام نکنند.
  • مورد آخری که توجه به آن سبب می شود طول عمر باتری افزایش پیدا کند این است که در زمان هایی که می خواهید ماشین را برای مدت زمان طولانی پارک کنید (مثلا به مسافرت بروید و ماشین در پارکینگ باشد)، در این زمان ها بهتر است بست های باتری را باز کنید تا باتری طول عمر بیشتری داشته باشد.

در آخر توجه داشته باشید که علاوه بر کیفیت باتری ها نوع مصرف شما نیز در طول عمر باتری بسیار مهم است، اگر نکات گفته شده را به خوبی رعایت کنید قطعا باتری خودرو بین 3 تا  سال عمر مفید خواهد داشت.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با مراحل و نکات نصب باتری ماشین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا