نگهداری از خودرو در تابستان

نگهداری از خودرو در تابستان
4.8
(2145)

اگرچه در زمستان‌ها مشکلات زیادی برای خودروها پیش می آید، اما تابستان‌ها هم می‌توانند به همان اندازه استرس‌زا باشند، به‌خصوص زمانی که دما به شدت افزایش می‌یابد. برای آماده سازی خودرو در تابستان و در عین حال جلوگیری از هر گونه خرابی، رعایت برخی اقدامات احتیاطی ضروری است.

فصل تابستان آب و هوای ایده آلی را برای سفرهای جاده ای، رانندگی و متاسفانه مشکلات ماشین فراهم می کند. اما چرا؟

گرمای شدید می تواند بر مهم ترین سیستم های خودرو تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر تقویم تابستانی شما مملو از مسافرت است، با درنظر گرفتن نکات زیر می توانید با خیال راحت به مسافرت بپردازید. اطمینان از آمادگی بیشتر در این فصل می‌تواند کمک زیادی به محافظت از ماشین، خود و عزیزانتان در تابستان کند.

نگهداری از خودرو در تابستان نگهداری از خودرو در تابستان
نگهداری از خودرو در تابستان

نگهداری از خودرو در تابستان

در این مقاله، شما را با نکات مراقبت از خودرو در تابستان و بررسی‌های ضروری که باید انجام دهید، آشنا می‌کنیم.

تعمیر و نگهداری سیستم تهویه خودرو

ارزش و اهمیت سیستم تهویه مطبوع خودرو در طول تابستان به شدت بالا می رود. این اهمیت را کسانی که در تابستان بدون کولر مجبور به تحمل گرمای کابین خودرو شده اند بیشتر درک می کنند. سیستم تهویه مطبوع معمولاً در مقایسه با سایر اجزای ضروری نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد، با این حال، چند نکته وجود دارد که می تواند آن را کارآمدتر کند.

اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده به اندازه کافی از مایع خنک کننده و آب به نسبت مناسب پر شده است. همچنین باید دریچه های هوا را عاری از گرد و غبار، کثیفی و زباله نگه دارید زیرا ممکن است جریان هوا را مسدود کرده و منجر به داغ شدن بیش از حد خودرو شود.

%name نگهداری از خودرو در تابستان
تعمیر و نگهداری سیستم تهویه خودرو

اگر متوجه شدید که کولر گازی خوب کار نمی کند و از آخرین باری که آن را چک کرده اید مدت زمان زیادی می گذرد، ممکن است نیاز به شارژ مجدد داشته باشد. خودرو را به نزدیکترین نمایندگی یا تعمیرگاه ببرید و بخواهید تعمیرات سیستم تهویه مطبوع را برایتان انجام دهند.همچنین می توانید از آنها بخواهید نشتی را در سیستم بررسی کنند. کلی ترین توصیه این است که کولر گازی را دو سال یکبار سرویس کنید. با این حال، سرویس کولر بستگی به استفاده از تهویه مطبوع نیز دارد.

اگر وقتی تهویه مطبوع خود را روشن می کنید هوای گرم دریافت می کنید، یک راه حل ساده ممکن است شارژ مبرد باشد. افزودن مبرد به ماشین می تواند سیستم AC شما را تقویت کند.

برای تمیز نگه داشتن کابین خودرو، باید فیلترهای هوا را نیز به طور مرتب تعویض کنید. این کار نه تنها باعث تمیز ماندن کابین و هوای آن می شود بلکه برای کسانی که آلرژی دارند بسیار مناسب است.

نکته مهم: هرگز خودرو را با روشن بودن AC روشن نکنید زیرا بار اضافی روی باتری وارد می کند و ممکن است منجر به سوختن فیوز شود. ماشین را روشن کنید و سپس AC را روشن کنید.

تایرها

لاستیک ها جزء بسیار مهم هر وسیله نقلیه ای هستند زیرا به عنوان نقطه تماس بین جاده و خودرو عمل می کنند. اما اغلب ما با اینکه از اهمیت تایرها آگاهیم تا زمانیکه نیاز نباشد آن ها را بررسی نخواهیم کرد. در تابستان و با افزایش دما ممکن است مشکلاتی برای تایرها ایجاد شود که باید آن ها را بررسی کنید.

هنگام بررسی فشار باد لاستیک خود، باید به دنبال نشانه هایی باشید که نشان می دهد لاستیک های شما کم یا بیش از حد باد شده اند. نکات مراقبت از خودرو در تابستان شامل اطمینان از متناسب بودن فشار لاستیک خودرو است که باید مطابق با توصیه های سازنده باشد. فشار تایرها با افزایش و کاهش دما تغییر می کنند، که این تغییر فشار در طول تابستان بسیار سریع اتفاق می افتد.

تایرها نگهداری از خودرو در تابستان
تایرها

فشار بهینه لاستیک می تواند از پنچر شدن یا ترکیدن لاستیک جلوگیری کند. اطمینان از فشار باد مناسب لاستیک‌ها نیز می‌تواند به حداکثر رساندن مسافت پیموده شده بنزین کمک کند.

همچنین باید به عمق آج لاستیک توجه و آن را بررسی کنید، عمق لاستیک باید حداقل 1.6 میلی متر باشد. جدای از این، لاستیک ها را از نظر فرسودگی و پارگی بیش از حد، برآمدگی و غیره بررسی کنید. یک لاستیک فرسوده نه تنها رانندگی را به یک فرآیند خسته کننده تبدیل می کند، بلکه خطرات ایمنی را نیز به دلیل آسیب پذیری بیشتر در برابر لغزش، باد کردن و موارد دیگر به همراه دارد.

همچنین بهتر است که فشار باد لاستیک زاپاس خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مواقع اضطراری به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد عمل می کند.

باتری

باتری ها برای هر وسیله نقلیه ای ضروری هستند، اما در معرض فشار و شرایط کاری شدید، به ویژه در زمستان ها و تابستان به شدت آسیب پذیرند. افزایش و کاهش دما کار باتری را بسیار سخت تر از حد معمول می کند. بنابراین، لازم است به صورت منظم باتری را بررسی کنید و در صورت نیاز مایع آن را شارژ کنید. دمای زیاد باعث بخار شدن مایعات درون باتری می شود و این بحث خیلی سریع فرسایش راه های درونی باتری را شروع می کند و مقاومت و اندازه عمر موثر باتری خودرو را کم میکند.

باتری ماشین نگهداری از خودرو در تابستان
باتری ماشین

برای مراقبت از باتری در تابستان نکات زیر را رعایت کنید.

  • گذاشتن خودرو در زیر سایه
  • اجتناب از استارت زدن بی وقفه
  • تمیز کردن سرباتری خودرو
  • اجتناب از فشار آوردن به باتری

در همین رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله تمیز کردن پایانه های ماشین را نیز مطالعه نمایید.

در ویدیو زیر مشکلات باتری ماشین در تابستان به صورت کامل شرح داده شده است.

بررسی ترمز

ترمزها بخش مهمی از خودرو هستند و در ایمنی خودرو نقش اساسی دارند. با افزایش گرما در تابستان، احتمال خرابی و عدم کارکرد مناسب سیستم ترمز بسیار افزایش می یابد. اگر ترمزها بیش از حد گرم شوند، سیستم ترمز احتمالاً شروع به خرابی می کند.

اگر متوجه شدید که ترمزها به اندازه گذشته کارآمد نیستند و زمان بیشتری برای متوقف شدن طول می کشد، لازم است سیستم ترمز را بررسی کنید. علاوه بر این، اگر صداهای ساییدن، جیغ یا وزوز می شنوید، قطعا مشکلی در سیستم ترمز خودروتان وجود دارد.

جدا از این، مطمئن شوید که روغن ترمز را به طور منظم پر می کنید زیرا بر توانایی ترمز تاثیر می گذارد. هنگام کار با روغن ترمز از تجهیزات ایمنی استفاده کنید، زیرا روغن ترمز خاصیت خورندگی دارد.

بررسی ترمز نگهداری از خودرو در تابستان
بررسی ترمز

بررسی مایعات

خودرو غیر از سوخت به مایعات دیگری هم نیاز دارد. این مایعات وظیفه روانکاری قطعات مختلف، جلوگیری از اصطکاک و تضمین عملکرد روان کل سیستم را بر عهده دارند. تغییرات فصلی آب و هوا اغلب می تواند منجر به کاهش مایعات موتور شود، زیرا در دماهای گرم تمایل به رقیق شدن یا حتی تبخیر شدن دارند. وقتی تابستان فرا می رسد، باید مایع گیربکس، روغن فرمان برقی، مایع خنک کننده و مایع برف پاک کن را بررسی کنید.

مهمترین مایع خودرو که باید به صورت منظم بررسی شود، روغن موتور است. به راحتی می توانید سطح آن را با استفاده از میله نشانگر بررسی کنید و در صورت پایین تر بودن از حد لازم آن را شارژ کنید. با این حال، اگر تغییر رنگی به غیر از قهوه ای مایل به کهربایی مشاهده کردید، لازم است روغن را تعویض کنید.

بررسی روغن موتور نگهداری از خودرو در تابستان
بررسی روغن موتور

بررسی مایع خنک‌کننده در ماه‌های تابستان بسیار مهم است، زیرا وظیفه آن جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو است. در مرحله بعد، باید به نسبت مایع خنک کننده و آب در مخزن رادیاتور نگاهی بیندازید و هر زمان که نیاز بود، آن را به طور منظم شارژ کنید. توصیه می شود حداقل سالی یک بار مایع خنک کننده را تعویض کنید.

مایع بعدی که باید چک شود روغن فرمان هیدرولیک است. روغن هیدرولیک فرمان خودرو که برای فرمان های برقی در نظر گرفته شده اند یکی از چند روغن مهم در موتور خودرو است که باعث نرم کار کردن سیستم فرمان و در نتیجه چرخش نرم تر غربیلک فرمان خواهد شد. وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود، روان‌کاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ‌زدگی اجزای سیستم و سازگاری با تمام اجزای سیستم است. روغن‌های هیدرولیک به‌شدت به آلودگی هایی که وارد آن‌ها می شوند حساس بوده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن‌ها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری تغییر می‌کند. بر اساس نظر سازندگان خودرو این سیال پس از هر ۱۲۰ هزار کیلومتر پیمایش خودرو باید به طور کامل تعویض گردد.

بعد از اینها باید به سراغ روغن گیربکس بروید. روغن گیربکس یک سیال است که قطعات متحرک داخل گیربکس را روغن کاری می‌کند و مانع از اصطکاک آنها می‌شود. یکی از وظایف این روغن در گیربکس‌های اتوماتیک انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده و دیگری خنک کردن گیربکس است. به طور معمول روغن گیربکس جعبه دنده اتوماتیک در حالت عادی باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود البته اگر خودرو در شرایط سخت و تحت فشار قرار گرفته باشد این عدد به ۳۰ هزار کیلومتر تقلیل پیدا می‌کند. زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهای اتوماتیک هر ۶۰ هزار کیلومتر یکبار است که این غدد در برخی از خودروها به ۱۰۰ هزار کیلومتر نیز می‌رسد. تعویض روغن گیربکس زودتر از زمان مشخص شده ایرادی ندارد بلکه به سلامت جعبه دنده نیز کمک می‌کند.

%name نگهداری از خودرو در تابستان
بررسی روغن گیربکس

بررسی فیلتر

خاک، گرد و غبار، کثیفی و سایر آلاینده های موجود در هوا می توانند مشکلات بزرگی برای خودرو و عملکرد آن به وجود بیاورند. هنگامی که قصد دارید ماشین خود را برای تابستان آماده کنید، بهتر است فیلتر هوای موتور و همچنین فیلتر هوای کابین را بررسی کنید.

گرد و غبار موجود در موتور نه تنها بازده سوخت را کاهش می دهد بلکه می تواند عملکرد کل سیستم را نیز مختل کند. و همانطور که قبلا گفتیم فیلتر هوای کابین تمیز، کیفیت هوای خودرو را تمیز و تازه نگه می دارد.

فیلترها را به صورت چشمی بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تمیز یا تعویض کنید.

دید

شکی نیست که دید ضعیف منجر به تصادفات و حوادث ناگوار زیادی می شود. بعد از گذر از زمستان لازم است برف پاکن ها و شیشه ها بررسی شوند. اگر ترک، شکاف یا هر آسیب دیگری دیدید، لازم است برف پاکن ها را تعویض کنید. برف پاک کن های آسیب دیده نه تنها در تمیز کردن عملکرد ضعیفی دارند، بلکه ممکن است هنگام حرکت، شیشه جلو را خراش دهند.

شیشه جلو را در صورت کثیف بودن تمیز کنید زیرا باعث کاهش دید و آزار چشم هنگام تابش نور خوردشید خواهد شد. شیشه شوی را همیشه پر نگهدارید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

دید نگهداری از خودرو در تابستان
دید

به غیر از این، تمام چراغ ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کنند. چراغ های جلو، چراغ های عقب، چراغ های راهنما و ترمز را کاملا بررسی کرده و درصورتی که کار نمیکنند آن ها را تعویض کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا