چگونه بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟

علت شارژ نشدن باتری
4.9
(1374)

سیستم برق خودرو یکی از پیچیده ترین بخش های خودرو می باشد که اجزا مختلف بسیاری تشکیل شده است؛ مهم ترین بخش های آن باتری و دینام است که در صورت خرابی هر یک کار تمامی قطعات دیگر مختل می شود. یکی از سوالات بسیاری که کاربران از ما می پرسند این است که از کجا فهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟

با توجه به این که سوال برای بسیاری ایجاد می شود تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم، برای دریافت پاسخ سوال خود تا انتها همراه ما باشید.

باتری خودرو

باتری یکی از قطعات اصلی در خودرو می باشد و وظیفه آن تامین برق مورد نیاز اجزا خودرو است، از اهمیت این قطعه به همین اشاره کنیم که در صورتی که مشکل در آن ایجاد شود و یا ضعیف شود شما حتی این امکان را ندارید که خودرو را استارت بزنید. بنابراین برخلاف تصور بسیاری که می گویند اولین نیرو برای حرکت ماشین سوخت است، باید بگوییم که نیروی اصلی مورد نیاز خودرو انرژی یا برق است.

به همین جهت باید همیشه حواستان باشد که باتری خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای نگهداری آن در تلاش باشید.

دینام

با توجه به اهمیت بالای باتری پس وطیفه دینام چه می باشد؟ همان طور که در ابتدا گفتیم باتری و دینام از قطعات واجب برای سیستم برق خودرو هستند؛ اساس کار خودرو به این صورت است که در زمان هایی که خاموش است برق مورد نیاز آن به کمک باتری تامین می شود و پس از استارت خودرو و روشن شدن آن این وظبفه بر عهده دینام است.

اما علاوه بر این موضوع با حرکت خودرو دینام وظیفه دارد که باتری را شارژ کند تا نیروی لازم برای مصارف بعدی را به دست بیاورد. به همین خاطر است که در زمان هایی که مشکلی در باتری ایجاد می شود برای برخی افراد مشکل است که متوجه شوند ایراد از باتری است و یا دینام! خرابی هر دوی آن ها سبب می شود در برق خودرو مشکل ایجاد شود؛ اما شما باید تشخیص دهید که مشکل از کدام یک است تا بتوانید برای رفع کردن آن اقدام کنید.

نشانه های خرابی دینام

چراغ روی آمپر

اولین علائی که در صورت خرابی دینام مشخص می شود روشن شدن چراغ دینام بر روی آمپر خودرو است، این چراغ که شبیه به یک باتری می باشد در صورتی روشن می شود که ایرادی برای دینام به وجود آمده باشد. بسیاری از رانندگان خودرو بر این باورند که این چراغ زمانی روشن می شود که عمر باتری رو به اتمام باشد اما در بیشتر مواقع روشن شدن آن نشان از خرابی دینام است.

به همین در صورت روشن شدن آن باید به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید تا خودرو را بررسی کند و بفهمد دلیل روشن شدن چراغ چه می باشد.

خرابی دینام خودرو چگونه بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟
خرابی دینام خودرو

احساس بوی سیم و یا لاستیک سوخته

شاید برای شما پیش آمده است که در حال رانندگی هستید و ناگهان احساس می کنید بوی سیم سوخته و لاستیک سوخته می آید، معمولا این بو ناشی از اصطکاک فولی و تسمه و در نتیجه داغ شدن تسمه تایم است.

جریان برقی که توسط دینام تولید می شود به کمک سیم های خودرو به قطعات دیگر انتقال داده می شود، در صورتی که هرگونه مشکلی در این سیم ها ایجاد شود انتقال برق با مشکل مواجه می شود و دینام برای این که برق بیشتری تولید بیشتر کار می کند و در نهایت شما بوی سیم داغ شده احساس می کنید.

ایجاد هر گونه مشکل در تسمه دینام خودرو

یکی دیگر از علائمی که مربوط به خرابی دینام است تسمه تایم است، هر زمان که احساس کردید نور های چراغ خودرو کم و زیاد می شوند بهتر است تسمه را هم چک کنید زیرا ممکن است دچار در رفتگی و یا پوسیدگی شده باشد. مورد دیگری که باید بررسی کنید تا از عملکرد خوب دینام خودرو مطمئن شوید، سفت یا شل بودن بیش از اندازه ­تسمه است که هر دو این موارد به نوعی باعث می­‌شود تا دینام خودرو به‌درستی کار خود را انجام ندهد.

کم نور شدن چراغ های خودرو

همان طور که گفتیم در زمان روشن بودن خودرو تمامی اجزا برقی وایسته به دینام هستند، در صورتی که در دینام مشکلی ایجاد شود اجرا برقی خودرو نیز نمی توانند به درستی کنند. اولین قطعه ای که سرعت واکنش نشان می دهد چراغ های خودرو است، بنابراین هر زمان متوجه شوید نور چراغ های خودرو ضعیف شده و به صورت همیشه نیستند باید سریعا تمامی وسایل برقی را خاموش کنید و دینام خودرو را برسی کنید.

علائم و نشانه های خرابی باتری خودرو

استارت نخوردن خودرو

مهم ترین نشانه ای که مربوط به خراب بودن باتری است استارت نخوردن خودرو است، اگر در زمان استارت زدن متوجه شدید که زمان روشن شدن خودرو مانند همیشه نیست و سرعت آن کم شده است به این معنا است که مشکلی در باتری ایجاد شده است در صورتی که آن را رفع نکنید احتمالا در روز آینده حتی نمی توانید خودرو را روشن کنید.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  خرابی باتری چگونه بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟

خرابی باتری ماشین

استفاده طولانی از باتری

باتری ها دارای طول عمر مشخصی هستند، زمان که عمر آن ها به پیان می رسند عملکردشان ضعیف می شود و دیگر کارایی مفیدی ندارند. اما میزان طول عمر باتری بسته به نوع آن متفاوت است، اما به صورت کلی باتری ها بین 2 تا 5 سال عمر می کنند. اگر باتری خودرو را چند سالی است تعویض نکرده اید خود را برای ضعیف شدن آن اماده کنید.

تغیر رنگ نشانگر روی بدنه باتری

اکثر باتری های خودرو، یک چراغ نشانگر دارند که نشان دهنده عمر آنها می باشد. زمانی که باتری نو و سالم است رنگ نشانگر آن سبز است و اگر این رنگ به سمت زرد یا قرمز متمایل باشد، نشان دهنده اتمام عمر باتری و در نتیجه کاهش عملکرد آن می باشد. در صورتی که رنگ زرد یا قرمز را روی نشانگر سلامت باتری خودروی خود مشاهده کردید، عموما باید آن را با یک باتری جدید تعویض کنیداما گاهی به برق آن و اتصالات آن نیز بستگی دارد. قبل از تعویض بهتر است راهنمای دلیل روشن بودن چراغ باتری خودرو را بخوانید تا از خراب بودن آن مطمئن شوید.

تغیر در ظاهر باتری

زمانی که موتور خودرو بیشتر از حد مجاز گرم شود سبب خذاب باتری و ایحاد رسوب بر روی سرباتری ها می شود، هر چه قدر این رسوبات بیشتر است به این معنا است که باتری شما دچار آسیب بیشتری شده است و طول عمر بیشتری دارد.

در برخی از مولقع و زیاد شدن رسوبات عملکرد باتری مشکل پیدا می کند و جریان انرژی یا برق نمی تواند به درستی بین باتری و دیگر قطعات انتقال پیدا کند.

به همین دلیل چند وقتی یکبار باتری خودرو را بررسی کنید تا در صورتی که بر روی ماده سفید رنگ وجود دارد تا بیشتر نشده است آن ها را پاک کنید.

استارت نامنظم خودرو

ممکن است شما یک روز به سادگی بتوانید ماشین را روشن کنید روز بعد هر چه قدر تلاش کنید ماشین استارت نخورد، این موضوع به این دلیل است که باتری نمی تواند انرژی را درون خود نگه دارد و به نوعی خراب شده است. معمولا اگر چنین اتفاقی بیفتد امکان تعمیر آن وجود ندارد و تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که باتری را تعویض نمایید.

خب تا اینجا با علائم خرابی دینام و علائم باتری آشنا شدید، بنابراین در زمانی که سیستم برق خودرو دچار مشکل می شود باید تشخیص دهید که علائم مربوط به کدام بخش است، در صورتی که مربوط به باتری باشد کار شما است و با یک تعویض همه چیز درست می شود، اما اگر مشکل خودرو شما مربوط به دینام باشد کمی کارتان سخت می شود.

زیرا دینام از قطعات مختلف و پیچیده ای تشکیل شده است که فهمیدن این موضوع که مشکل از کدام قسمت آن است کمی سخت می باشد، در این صورت باید خودرو را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا با بررسی وضعیت خودرو و دینام متوجه شود ایراد در کدام قسمت است.

از کجا بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟

می رسیم به سوال اصلی، یعنی تشخیص شارژ باتری توسط دینام. ممکن است علائم خرابی که شما مشاهده می کنید نشان از این داشته باشد که باتری خودرو دچار مشکل شده است اما آن را به تازگی تعویض کرده باشد و یا از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید. در این صورت معمولا موضوع مربوط به دینام است. زیرا وظیفه شارژ باتری بر عهده دینام است.

باتری و شارژ چگونه بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟
از کجا بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند یا نه

بررسی های فنی حالت دینام:

  • حالت نرمال ولتاژ دینام تمامی خودروهای سواری عددی مابین ۱۳.۸ و ۱۵ ولت میباشد و چنانچه ولتاژ دینام کمتر از مقدار نرمال آن باشد (زیر عدد ۱۳.۸ ولت) یعنی توانایی تامین برق خودرو و نتیجتا شارژ باطری ماشین را نداشته و باعث خرابی باطری در طول زمان خواهد شد.در این حالت دینام باید به سرعت جهت جلوگیری از آسیب های بعدی سرویس و یا تعویض شود.
  • در صورتی که میزان ولتاژ خروجی دینام از حد مجاز بالا تر باشد، سبب خرابی دینام و از کار افتادن باتری می شود.

بهترین روش برای این که برای تست‌ دینام یا برای اینکه بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند یا نه، ابتدا در حالت خاموشی خودرو پراپ های اهم متر رابه  قطب های باتری متصل میکنیم ومقدار ولتاژ را یادداشت یا می سنجیم و سپس در زمانی که پراپ های اهم متر به باتری متصل است خودرو را روشن می کنیم و باید ولتاژ ۱ولت یا بیشترافزایش یابد.

در صورتی که این چنین نباشد نشان از این دارد که دینام این توانایی را ندارد باتری خودرو را شارژ کند.

چگونه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟

جندین روش وجود دارد که با انجام آن ها می توانید مقدار طول عمر باتری و دینام را افزایش دهید، انجام این کار ها اصلا سخت یا پیچیده نیست بلکه روش های اصولی رانندگی با خودرو است.

علاوه بر آن برای این که نه تنها از این دو قطعه بلکه از تمامی بخش های خودرو بتوانید محافظت کنید لازم است که به سرویس خودرو به صورت مرتب اهمیت دهید. در این صورت هر قطعه ای که دچار مشکل شده باشد را سریعا پیدا می کنید و مانع از آن می شوید مشکلات جدی تری در خودرو ایجاد شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

5 1 رای
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا