کاهش مصرف سوخت خودرو

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
4.9
(246)

حتی اگر می دانیم که موتورها برای کار کردن به سوخت نیاز دارند، این بدان معنا نیست که نمی توانید تغییرات کوچکی ایجاد کنید تا به شما در صرفه جویی در مصرف سوخت کمک کند. اگر نگران قیمت بنزین هستید یا می‌خواهید تأثیر رانندگی خود را بر محیط زیست به حداقل برسانید، لازم است نکاتی را در مورد کاهش مصرف سوخت خودرو رعایت کنید.

آیا می‌دانستید اگر تعمیر و نگهداری مناسب خودرو طبق برنامه منظم انجام نشود، یک وسیله نقلیه می‌تواند تا 30 درصد سوخت بیشتری بسوزاند؟ همه ما اهمیت تعمیر و نگهداری منظم خودرو را می دانیم، اما به دلایل بسیاری، آن را به اندازه کافی انجام نمی دهیم.

%name کاهش مصرف سوخت خودرو
روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

بیش از هر موضوع دیگری در خودرو مصرف سوخت و افزایش راندمان سوخت خودرو حائز اهمیت است. این نکات به شما کمک می کند تا از آخرین قطره سوختی که در باک خود می ریزید استفاده کنید.

مزایای کاهش مصرف سوخت

ممکن است تصور کنید، تنها مزیت کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی در هزینه‌هاست اما این امر، مزایایی بیش از این دارد.

  • کاهش هزینه: همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین مزیت کم شدن مصرف سوخت ماشین، کاهش هزینه تامین انرژی برای وسیله نقلیه و هزینه‌های جانبی است.
  • کمک به محیط زیست: سوخت‌های فسیلی که بیشتر در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند، آسیب شدیدی به محیط زیست می‌زنند. از سوی دیگر این سوخت‌ها جزو انرژی‌های تجدیدناپذیرند و با استفاده زیاد، رو به نابودی می‌روند و دیگر اثری از آن‌ها برای آیندگان باقی نمی‌ماند.
  • کاهش آسیب به خودرو: مصرف بالای سوخت، کارایی موتور خودرو را به شدت کاهش می‌دهد و در اثر گذشت زمان آن را فرسوده می‌کند. در صورتی که میزان مصرف سوخت در ماشین اصلاح شود، احتمال آسیب رسیدن به خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

روش های افزایش راندمان سوخت ماشین

حداقل یک بار در ماه فشار باد لاستیک خود را چک کنید.

لاستیک های کم باد سوخت بیشتری می سوزانند. لاستیک هایی که کم باد می شوند مقاومت غلتشی بیشتری در جاده دارند. این بدان معناست که با هر کیلومتر پیموده شده، لاستیک های شما اصطکاک و مقاومت غلتشی بیشتری ایجاد می کنند و از این رو مصرف سوخت را افزایش می دهند. اگر تمام لاستیک های شما 10 psi کم باد شده باشند، این می تواند بازده سوخت را تا 10٪ کاهش دهد.

وسایل اضافی را از خودرو خارج کنید.

برای کسانی که عادت دارند همه چیز و هر چیزی را در صندوق عقب نگه دارند، غیر از لوازم اضطراری، دفعه بعد هنگام بارگیری دو باره فکر کنید که آیا لازم است تمامی این وسایل را در صندوق عقب خودرو نگه دارید؟ هر 50 کیلوگرم اضافی که خودروی شما حمل می کند، مصرف سوخت را 2 درصد افزایش می دهد.

خارج کردن وسایل اضافی از صندوق عقب کاهش مصرف سوخت خودرو
خارج کردن وسایل اضافی از صندوق عقب

در فصول گرم از کولر استفاده کنید

رانندگی با شیشه های پایین با سرعت بیش از 80 کیلومتر در ساعت باعث مقاومت زیادی در برابر باد می شود و هزینه سوخت بسیار بیشتری برای شما به همراه دارد. برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، در این شرایط رانندگی با تهویه مطبوع روشن به صرفه تر است.

خیلی سریع یا خیلی آهسته پیش نروید

هنگام عبور از بزرگراه، موتور شما سخت کار می کند تا بر مقاومت باد غلبه کند. در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا 15 درصد بیشتر و در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت 25 درصد بیشتر می سوزانید. این ممکن است شما را وسوسه کند که آهسته رانندگی کنید، اما اگر با سرعت کمتر از 50 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید، موتور شما به دنده پایین‌تر می‌افتد و در نتیجه سوخت بیشتری مصرف می‌کند. در نتیجه، سرعت ثابت 50 تا 90 کیلومتر در ساعت در بزرگراه برای دستیابی به مصرف سوخت بهینه بهترین است.

به سرعت مجاز ادامه دهید و در مصرف سوخت صرفه جویی کنید! اکثر خودروها، وانت ها، وانت و شاسی بلندها زمانی که بین 50 تا 90 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند، مصرف سوخت بهینه تری دارند. بالاتر از این منطقه سرعت، وسایل نقلیه هر چه سریعتر حرکت کنند، سوخت بیشتری مصرف می کنند.

به عنوان مثال، با سرعت 120 کیلومتر در ساعت، یک وسیله نقلیه حدود 20 درصد بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت سوخت مصرف می کند. در یک سفر 25 کیلومتری، این افزایش سرعت – و مصرف سوخت – فقط دو دقیقه از زمان سفر شما را کاهش می دهد.

استفاده از کروز کنترل

در صورت لزوم، از کروز کنترل خود استفاده کنید. این می تواند تا 6 درصد در مصرف سوخت در بزرگراه صرفه جویی کند. اگر در حال رانندگی با ماشین اتوماتیک هستید، از کروز کنترل برای ثابت نگه داشتن سرعت خود استفاده کنید. این آپشن امکان ثابت نگه‌داشتن سرعت در یک بازه ثابت را برای راننده فراهم می‌کند. در این حالت موتور خودرو دور کمتری در دقیقه (RPM) دارد و مصرف سوخت شما را کاهش می‌دهد.

استفاده از کروز کنترل کاهش مصرف سوخت خودرو

رانندگی پیشگویانه را تمرین کنید

وقتی در حال رانندگی هستید به جلو نگاه کنید تا ببینید چه چیزی در راه است. و فاصله مناسبی بین وسیله نقلیه خود و خودروی جلویی خود حفظ کنید. با نگاه دقیق به آنچه عابران پیاده و سایر خودروها انجام می دهند، و تصور اینکه آنها در مرحله بعدی چه کاری انجام خواهند داد، می توانید سرعت خود را تا حد ممکن ثابت نگه دارید و سوخت کمتری مصرف کنید. همچنین رانندگی از این طریق ایمن تر است.

برای مسیرهای ترافیکی برنامه ریزی کنید

ترافیک، توقف و حرکت واقعاً می تواند روی باک بنزین و موتور خودرو تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از این امر، مسیر رفت و آمد خود را پیش بینی کنید تا در وقت و هزینه بنزین صرفه جویی کنید. گزارش های ترافیک، ساخت و ساز و تصادفات را قبل از برخورد با جاده ارزیابی کنید. مسیر خود را با جزئیات برنامه ریزی کنید، به خصوص زمانی که رانندگی های طولانی تری دارید.

تا حد امکان در بزرگراه ها رانندگی کنید تا رانندگی خود را ساده کنید و از توقف مکرر خودداری کنید. ترافیک Stop-Start فشار زیادی به موتور شما وارد می کند و در نتیجه سوخت بیشتری می سوزاند. در صورت امکان، رفت و آمد خود را به محل کار و بازگشت به آن به دقت برنامه ریزی کنید تا به شما کمک کند از برخورد با زمان اوج ترافیک جلوگیری کنید.

هنگام توقف های طولانی مدت ماشین را خاموش کنید

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که ترجیح می دهید هنگام توقف برای چندین دقیقه، ماشین خود را خاموش نکنید، باید بگوییم که مرتکب یک اشتباه بزرگ شده اید. در مواقعی غیر از ترافیک و زمانی که نیاز است برای مدت بیش از یک دقیقه در جایی ساکن بمانید، بهتر است ماشین خود را خاموش کنید تا در مصرف سوخت صرفه جویی شود. البته در آخر به یاد داشته باشید که خرید ماشینی با میزان مصرف سوخت مناسب اصلی ترین اقدام برای شما می باشد. پس قبل از تصمیم گیری برای خرید، از میزان مصرف سوخت مدل های مختلف آگاهی یابید.

اگر بیش از سه دقیقه منتظر چیزی یا کسی هستید، موتور خود را خاموش کنید. ممکن است حرکت نکنید، اما تا زمانی که موتور شما روشن است، سوخت گرانبهایی را می سوزاند.

خودرو را به صورت منظم سرویس کنید

سرویس منظم خودرو به حفظ بهره وری سوخت موتور شما کمک می کند. قطعات موتور به صورت پشت سر هم کار می کنند. در صورت نگهداری نادرست، لجن و خوردگی بین قطعات ایجاد می شود و کار روان را برای موتور دشوار می کند. به همین دلیل است که روغن موتور مهم است. یک روغن موتور با کارایی بالا، می تواند به کاهش اصطکاک در موتور، مبارزه با لجن و بهبود مصرف سوخت کمک کند.

خوردگی کابل های باتری

اگر احساس کردید که به طور ناگهانی مصرف سوخت خودروی شما زیاد شده است، بهتر است کابل های باتری خودرو را بررسی کنید. کابل های باتری آسیب دیده باعث می شوند که دینام ماشین بیشتر کار کند که این امر خود می تواند منجر بهمصرف زیاد سوخت شود.

نحوه تمیز کردن پایانه های باتری

کابل های باتری سولفاته باعث می شوند دینام بیشتر کار کند و سوخت بیشتری مصرف کند. آنها را به طور طبیعی با هر چک آپ موتور تمیز کنید.

در ویدیو زیر نحوه تمیر کردن کابل و سرباتری خودرو توضیح داده شده است.

تعویض به موقع فیلتر هوا

فیلتر هوا را حداقل به تعداد دفعاتی که در دفترچه راهنمای مالک مشخص شده است تعویض کنید. البته در صورتی که در شرایط آب و هوایی همراه با گردوغبار زندگی می کنید فواصل تعویض فیلتر را کاهش دهید.

از باربند خودرو استفاده نکنید

وقتی از باربندها استفاده نمی کنید، آن ها را از خودرو جدا کنید. کشش آیرودینامیکی می تواند مصرف سوخت را تا 20 درصد در بزرگراه افزایش دهد.

به برنامه نگهداری پیشنهادی سازنده خودرو عمل کنید

عدم پیروی مناسب از برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی سازنده شما می تواند اثرات نامطلوبی بر عملکرد خودروی شما داشته باشد و همچنین مصرف سوخت را کاهش دهد. مهم است که وسیله نقلیه خود را به درستی نگهداری کنید، از چرخاندن و تراز شدن تایرها در صورت نیاز تا تعویض منظم روغن موتور. در صورت عدم کنترل، خرابی‌های مختلف (مثلاً شمع‌ها) یا فرسوده شدن قطعات می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت در طول زمان شود.

در همین رابطه می توانید مقاله گرم شدن موتور خودرو و دلایل آن را مطالعه نمایید.

سرعت ثابت را حفظ کنید

کاهش مصرف سوخت با سرعت بالا امکان پذیر نخواهد بود. وقتی سرعت خودروی شما پایین می آید و دوباره شتاب می گیرید، سوخت بیشتری مصرف کرده و به طبع پول بیشتری از آنچه که نیاز دارید، خرج می کنید. مطالعات نشان داده اند که تغییرات سرعت بالا و پایین در هر ۱۸ ثانیه، می‌توانند مصرف سوخت شما را تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

کمتر رانندگی کنید.

هنگامی که یاد می گیرید چه تکنیک های رانندگی می تواند باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شود، شاید ساده ترین گزینه این باشد که کمتر با وسیله نقلیه خود رانندگی کنید. اگر در منطقه شما موجود است، حمل و نقل عمومی را انتخاب کنید. برای سفرهای کوتاه تر، پیاده روی یا دوچرخه سواری تا مقصد را در نظر بگیرید. عادت کردن به رانندگی کمتر مصرف سوخت و مصرف بنزین را کاهش می دهد، میزان آلاینده های هوا را که وارد لایه ازن می شود کاهش می دهد، و اگر پیاده روی یا دوچرخه سواری می کنید، حتی ممکن است منجر به سبک زندگی سالم تری شود.

استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کاهش مصرف سوخت خودرو

نکات تکمیلی و ترفندهای کاهش مصرف بنزین به شرح زیر است:

  • بررسی سیستم سوخت‌رسانی خودرو و اطمینان از تمیز بودن انژکتور
  • آرام فشار دادن پدال گاز در هنگام شتاب‌گیری
  • پارک خودرو در محیط‌های سرپوشیده و خنک
  • استفاده از روغن موتور ویسکوزیته
  • بهره‌گیری از عایق کاپوت برای گرم نگه داشتن موتور مخصوصا در هوای سرد
  • تعویض به موقع فیلتر هوا
  • استفاده از GPS برای جلوگیری از طی کردن مسافت‌های بیهوده
  • تعویض نکردن لاستیک‌های اصلی خودرو با لاستیک اسپرت
  • استفاده نکردن از دکمه A/C خودرو در موارد غیر ضروری
  • گاز ندادن خودرو قبل از خاموش کردن آن
  • انتخاب لاستیک‌های رادیال در صورت لزوم به تعویض لاستیک اصلی خودرو
  • استفاده از تایرهای یخ‌شکن و زنجیر چرخ در فصل زمستان
  • استفاده به‌جا از دنده‌های سبک و سنگین خودرو
  • پرهیز از ترمزهای پی‌درپی
  • بسته نگه داشتن شیشه‌ها هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها
  • پر نکردن بیش از حد باک
  • برداشتن باربند و… در مواقع غیر ضروری

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا