انتخاب باتری مناسب خودرو

انتخاب باتری مناسب خودرو
4.8
(2153)

انتخاب باتری مناسب خودرو

تعویض باتری خودرو بخش مهمی از تعمیر و نگهداری خودرو شما است، اما آیا می‌دانید در خرید باتری خودرو باید به دنبال چه چیزی باشید؟ عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، و انتخاب باتری می تواند عملکرد خودروی شما را برای مدت زمانی که میخواهید از آن استفاده کنید تحت تاثیر قرار دهد.
عمر بیشتر باتری های خودرو بسته به ماهیت سفر و شرایط آب و هوایی به 3 تا 4 سال محدود می شود. حتمالاً در طول عمر وسیله نقلیه خود باید یک یا دو بار باتری خودرو را تعویض کنید زیرا در اثر قرار گرفتن در معرض گرما و شارژ و دشارژ مکرر کهنه یا فرسوده می شود. مراقبت مناسب از باتری خودرو می تواند باعث افزایش طول عمر آن شود اما در نهایت باز هم نیاز به تعویض باتری خواهد بود.

در همین رابطه می توانید روش های افزایش طول عمر باتری خودرو را نیز مطالعه نمایید.

برای آشنایی با انواع باتری‌های خودرو، مهم‌ترین ویژگی‌های باتری خودرو که باید در نظر بگیرید، و اینکه ما کدام باتری را برای رفع نیازهای با کارایی بالا پیشنهاد می‌کنیم، توصیه می کنیم ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

انتخاب باتری مناسب خودرو انتخاب باتری مناسب خودرو
انتخاب باتری مناسب خودرو

چند نوع باتری ماشین وجود دارد؟

اگر تا کنون تعویض باتری خودرو را انجام نداده اید از تنوع باتری هایی که می توانید انتخاب کنید متعجب خواهید شد. اساس کار همه باتری ها یکسان است: تبدیل انرژی شیمیایی به جریان الکتریکی. اما تفاوت‌ اصلی در انواع و اندازه باتری‌ها به نحوه ساخت آن‌ها مربوط می‌شود.

باتری سرب اسیدی تر

باتری سرب اسیدی متداول ترین نوع باتری خودرو است که در طول سالیان زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. این باتری ها از شش سلول تشکیل شده‌اند که هر کدام حاوی صفحات سربی هستند که در محلول اسید سولفوریک/آب به نام الکترولیت غوطه‌ور شده‌اند. هر سلول حدود دو ولت برق تولید می کند به طوری که کل باتری تقریباً 12 ولت برق تولید می کند. تقریباً همه خودروها از باتری‌های 12 ولتی استفاده می‌کنند مگر اینکه با یک ماشین قدیمی (قبل از دهه 1960) رانندگی کنید. باتری های سیلد اسید دو نوع پرکاربرد دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  • باتری SLI :SLI مخفف Starting, Lighting, Ignition به معنای استارت، روشنایی و جرقه زنی است. این باتری ها از ابتدایی ترین نوع باتری ها هستند و بر روی اکثر خودروها توسط کارخانه نصب می شوند. باتری های SLI برای روشن کردن موتور و تامین انرژی لوازم جانبی اولیه مانند چراغ های جلو و برف پاک کن ها مناسب هستند.
    battery components انتخاب باتری مناسب خودرو
    باتری SLI

    در باتری های SLI قدیمی لازم است هر چند وقت محلول الکترولیت آن چک شود و در صورت نیاز با آب مقطر پر شود. همچنین این باتری ها باید به صورت عمودی نصب شوند تا از ریزش الکترولیت آن جلوگیری شود.

  • باتری های EFB: باتری های EFB نوع پبشرفته باتری های SLI هستند. این باتری ها یک نوع باتری SLI با عملکرد بالاتر هستند و اغلب در وسایل نقلیه با فناوری استارت-استاپ استفاده می شوند. طریقه عملکرد این باتری ها نیز مشابه باتری های SLI است. باتری های EFB معمولاً دو برابر باتری های SLI معمولی طول عمر دارند و باتری های مناسبی برای خودروهایی با فناوری استارت استاپ هستند.
    باتری های مهر و موم شده، مانند EFB ها، کمتر در معرض اثرات گرما و تبخیر هستند و به عنوان “بدون تعمیر و نگهداری” شناخته می شوند زیرا معمولاً نیازی به پر کردن با آب ندارند.

    EFB انتخاب باتری مناسب خودرو
    باتری EFB

باتری سیلد اسید VRLA

یکی از انواع باتری های اسیدی، باتری سیلد اسید VRLA است که اغلب به آن ها باتری سیلد اسید می گویند. و همانند باتری های لید اسیدی از صفحات سربی غوطه ور در محلول الکترولیت ساخته شده است. این باتری ها قابلیت قرار گیری به هر حالتی را دارند و نشتی ندارند، گاز هیدروژن از آن تخلیه نمی شود و همچنین کاملا بدون نیاز و نگهداری هستند.

دو نوع رایج باتری VRLA عبارتند از

  • باتری سلول ژل: باتری های سلول ژل – همچنین به عنوان باتری سلول خشک شناخته می شوند – دارای سیلیس در داخل محلول الکترولیت هستند و آن را از مایع به ژل تبدیل می کنند.  این نه تنها از ریختن آنها جلوگیری می کند، بلکه باتری های سلول ژل را در برابر دماهای بالا و تبخیر مقاوم تر می کند و بدان معناست که عمر چرخه آنها نسبت به باتری های معمولی بیشتر است و مقاومت بیشتری در برابر لرزش و ضربه دارند.  در حالی که برخی از باتری های سلول ژل برای استفاده در خودرو در دسترس هستند، اکثر مردم باتری AGM  با عملکرد بالاتر را به عنوان گزینه اصلی خود در میان باتری های VRLA انتخاب می کنند.
    ژل سل باتری انتخاب باتری مناسب خودرو
    ژل سل باتری
  • باتری AGM :AGM ها نشان دهنده جدیدترین و بهترین فناوری باتری سرب-اسید هستند. باتری‌های AGM به جای محلول الکترولیت شناور آزاد مانند باتری‌های SLI وEFB، از جداکننده‌های فایبرگلاس برای جذب محلول الکترولیت و نگه داشتن آن در جای خود استفاده می‌کنند. AGM ها به گونه ای طراحی شده اند که عمر بسیار طولانی داشته باشند و می توانند در برابر تخلیه و چرخه شارژ مجدد بسیار بهتر از باتری های معمولی مقاومت کنند. آنها همچنین در نگهداری شارژ در زمان های طولانی عدم استفاده بهتر عمل می کنند و احتمال بیشتری دارد که پس از تخلیه عمیق بهبود پیدا کنند. این ویژگی ها باعث شده تا باتری های AGM گزینه مناسبی برای خودروهای با تقاضای انرژی بالا باشند.
    باتری AGM 1 انتخاب باتری مناسب خودرو
    باتری AGM

انواع دیگر باتری ماشین

باتری های سرب اسید و باتری های VRLA درصد زیادی از باتری های مناسب باتری را پوشش می دهند. اما انواع دیگری نیز از باتری خودرو وجود دارد.

  • باتری چرخه عمیق: باتری‌های چرخه عمیق یا Deep Cycle برای ارائه توان جریان پایدار و کم در مدت زمان طولانی بهترین هستند. آنها نام خود را از توانایی خود در بازیابی مکرر از چرخه های تخلیه عمیق و شارژ مجدد بدون آسیب مانند باتری های معمولی گرفته اند.  باتری‌های چرخه عمیق برای اتومبیل‌ها، کامیون‌ها مناسب نیستند، بلکه برای وسایل نقلیه‌ای مانند وسایل نقلیه تفریحی یا RV، قایق‌ها وماشین های گلف که نیاز به برق رسانی به وسایل الکترونیکی بدون موتور دارند، مناسب هستند.
  • باتری لیتیوم یونی: باتری های لیتیوم یون باتری های استاندارد برای اکثر بسته های باتری ولتاژ بالا خودروهای هیبریدی و الکتریکی مدرن هستند. باتری‌های لیتیوم یون انرژی بیشتری ذخیره می‌کنند، سریع‌تر شارژ می‌شوند، سبک‌تر هستند و بیشتر از باتری‌های معمولی خود دوام می‌آورند. برخی از خودروهای جدیدتر مجهز به باتری 12 ولتی لیتیوم یونی هستند.

باتری خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟

هنگام جستجوی یک باتری جدید برای خودرو، بهترین باتری وجود ندارد. در عوض، این سوال مطرح است که کدام باتری برای مدل خودروی شما بهتر است؟ برای انتخاب باتری مناسب برای خودرو باید نکته هایی را در نظر گرفت که به آن ها اشاره میکنیم.

  1. اندازه باتری و موقعیت ترمینال
    شماره BCI اولین و مهمترین چیزی است که هنگام انتخاب باتری جدید باید به آن توجه کنید. BCI  مخفف Battery Council International است، سازمانی که نحوه برچسب گذاری اندازه باتری و موقعیت ترمینال را استاندارد کرده است. عدد BCI تناسب باتری شما یا ابعاد آن (طول x عرض x ارتفاع) و محل پایانه های آن را نشان می دهد. پایانه‌ها را می‌توان در کنار (باتری‌های پایه جانبی) یا در بالای باتری به عنوان پایانه‌های پایه استاندارد یا توکار قرار داد. از آنجایی که تعداد زیادی اعداد BCI مختلف وجود دارد، بهترین گزینه این است که به عدد ذکر شده روی باتری فعلی خود نگاه کنید. همچنین باید شماره BCI توصیه شده توسط سازنده در دفترچه راهنمای مالک خود را قبل از استفاده از باتری جدید دوباره بررسی کنید.

    سایز و موقعیت ترمینال باتری انتخاب باتری مناسب خودرو
    سایز و موقعیت ترمینال باتری
  2. آمپراژ باتری ماشین در هوای سرد (شاخص CCA)
    شاخص CCA میزان آمپری است که یک باتری ۱۲ ولتی می تواند در دمای صفر درجه فارنهایت (برابر با منفیِ ۱۷٫۷ درجه سانتیگراد) برای مدت زمان ۳۰ دقیقه تولید کند به طوری که ولتاژ باتری خودرو، حداقل 7.2 ولت باقی بماند. CCA ها معیاری کلی برای عملکرد باتری در هوای بسیار سرد هستند. اگر در مناطق جغرافیایی دارای آب و هوای سرد زندگی می کنید شاخص CCA را حتما در نظر بگیرید.
  3. ضمانت نامه یا گارانتی
    یکی از نشانه های باتری خودرو با کیفیت، گارانتی ارائه شده است. اکثر ضمانت‌ها معمولاً شامل یک دوره تعویض رایگان و یک گارانتی عملکردی محدود هستند.  باتری هایی با گارانتی طولانی تر معمولا قابل اعتمادتر هستند. برای مثال باتری   EFBسپاهان باتری شامل 2 سال و 6 ماه گارانتی می باشد که در مقایسه با سایر باتری ها قابل اطمینان تر است. گارانتی های قابل تمدید نه تنها از باتری شما برای مدت طولانی تری محافظت می کند، بلکه نشان می دهد که سازنده به محصول خود اطمینان دارد.

    car battery warranty انتخاب باتری مناسب خودرو
    گارانتی باتری ماشین
  4. سن باتری
    از آنجاییکه باتری ها از لحظه تولید شروع به فرسودگی می کنند برای انتخاب باتری باید زمان تولید آن را در نظر بگیرید. برای عملکرد بهتر باتری هایی که از زمان تولید آن ها بیش از 6 ماه گذشته باشد را انتخاب نکنید. زمان تولید باتری معمولا در قالب ماه وسال بر روی جعبه باتری درج شده است.
  5. ظرفیت ذخیره باتری
    یکی از شاخص های مهم در باتری ماشین،Reserve Capacity  و به معنی ظرفیت ذخیره باتری است که به اختصار به آن RC گفته می شود. شاخص RC نشان می دهد که یک باتری نو با شارژ کامل در صورت خرابی دینام برای چه مدتی می تواند عملکرد مطلوب لوازم برقی خودرو را حفظ کند.
  6. مکان باتری
    بسیاری از خودروسازان اکنون باتری را دور از محفظه موتور یا در صندوق عقب یا زیر صندلی در کابین سرنشین قرار می دهند. این امر توزیع وزن را بهبود می بخشد، قرار گرفتن باتری در معرض گرما را کاهش می دهد و مکان یابی سایر اجزا را در محفظه موتور آسان تر می کند.
    اگر قرار است باتری جایگزین در داخل خودرو قرار گیرد، باید یا دارای تهویه خارجی باشد یا از نوعی باشد که گاز هیدروژن تولید نکند. این امر می تواند گزینه های موجود را در هنگام تعویض باتری به میزان قابل توجهی محدود کند.

    battery location انتخاب باتری مناسب خودرو
    مکان باتری ماشین

    اگر باتری اصلی در داخل خودرو قرار داشت و از نوع لید اسید تر نیز بود، دارای یک دریچه خارجی روی باتری است که در لوله سیستم تهویه قرار می گیرد. باتری خریداری شده نیز باید دریچه یکسانی داشته باشد و به همان لوله وصل شود.

  7. تجربه قبلی
    هنگام خرید باتری تجربه قبلیتان را در نظر بگیرید. باتری که برای مدت زمان طولانی بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد به باتری جدیدی که اطلاعی از عملکرد آن ندارید الویت دارد.

در ویدیو زیر روش های انتخاب باتری مناسب برای خودرو توضیح داده شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا