باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟

تعمیر باتری ماشین به چه معناست
4.8
(2123)

باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟

تمام خودروهایی که استفاده می کنید به باتری نیاز دارند. فرقی نمی کند خودرویی که استفاده میکنید الکتریکی است یا هیبریدی و یا بنزینی، همه این خودروها برای کار کردن نیاز به باتری دارند. اگر خودروتان یک خودروی مجهز به موتور احتراق داخلی (بنزینی) است، به احتمال زیاد خودروتان از باتری سرب اسید بهره میبرد، اگر از خودروی هیبریدی استفاده می کنید این خودروها دارای یک باتری هیدرید نیکل-فلز NiMH یا یک باتری لیتیوم یونی هستند، و اگر از خودروی الکتریکی استفاده میکنید شامل یک بسته باتری بزرگ لیتیوم یونی برای برد رانندگی طولانی است.

تعمیر باتری ماشین باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟
تعمیر باتری ماشین

طول عمر باتری خودرو بستگی به نحوه استفاده از آنها دارد. به طور معمول، زمانی که به درستی شارژ می شوند، هر روز استفاده می شوند و هرگز به طور کامل تخلیه نشده باشند، می توانند بیش از سه سال – حتی بیشتر – دوام بیاورند. اگر طول عمر باتری کمتر از سه سال باشد، علل احتمالی آن عدم استفاده از خودرو، سطح الکترولیت پایین، دشارژ و شارژ مجدد بیش از حد، خوردگی، مشکل در شارژ شدن یا آسیب دیدن سلول ها است.

باتری ها یکی از مهمترین بخش های خودرو هستند و تا زمانی که از کار نیفتند آن ها را نادیده میگیریم. زمانی که باتری خودرو از کار می افتد اغلب تصور میکنند باتری دیگر قابل استفاده نیست و به فکر تعویض آن هستند. در حالی که باتری قابل تعمیر و بازیابی است، به این معنا که می توان آن را به حالت اولیه برگرداند و در هزینه ی خرید مجدد باتری صرفه جویی کرد.

باتری ها طول عمر مشخصی دارند و زمانی که از طول عمر مشخص شده عبور کنند، ظرفیت نگهداری شارژ در آنها به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. تعمیر باتری خودرو علاوه بر صرفه جویی اقتصادی باعث ایجاد تاثیرات مفیدی بر محیط زیست خواهد شد.

می توانید مقاله افزایش طول عمر خودرو را مطالعه نمایید تا راه های افزایش طول عمر باتری را بشناسید.

%name باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟
آیا تعمیر باتری همان شارژ باتری است؟

قبل از توضیح درباره تعمیر و احیای باتری لازم است بدانیم که تعمیر باتری و شارژ باتری دو مقوله کاملا متفاوت اند. بازسازی باتری به معنای بازگرداندن باتری به ظرفیت کامل خود است (مانند یک باتری جدید) در حالی که شارژ مجدد به معنای شارژ کردن باتری برای مدت زمان محدودی است.

اما آیا تعمیر باتری خودرو ممکن است؟

برای تعمیر باتری خودرو باید سراغ باتری هایی برویم که اصطلاحا به آن ها باتری مرده می گویند. باتری مرده باتری است که توانایی نگهداری شارژ را نداشته و کم کم سولفاته می شود و در صورتیکه این اتفاق برای باتری بیفتد بله قابل احیا است. اما اگر خرابی باتری خودرو به دلیل قطعی داخلی صفحات باتری باشد، تعمیر باطری ماشین ممکن نیست.

آیا باتری ماشین قابل تعمیر است؟ باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟
آیا باتری ماشین قابل تعمیر است

تعمیر باتری ماشین به چه معناست؟

باتری وظیفه تامین انرژی خودروی شما را بر عهده دارد. علاوه بر تامین انرژی اولیه برای استارت ماشین، باتری انرژی تمام لوازم الکترونیکی خودرو را نیز تامین می کند و همین امر سبب تخلیه و دشارژ شدن باتری می شود. در حین رانندگی، باتری توسط دینام شارژ می شود. این فرآیند بارها اتفاق می افتد و باعث سولفاته شدن باتری خواهد شد.

سولفاته شدن یک واکنش شیمیایی است که باعث ایجاد کریستال های سولفات روی صفحات باتری می شود. کریستال های بیشتر به معنای زمان شارژ طولانی تر، راندمان کمتر و ظرفیت شارژ کمتر است. بازسازی یا تعمیر باتری این سولفات‌ها را پاک می‌کند، محلول الکترولیت را دوباره پر می‌کند و به باتری اجازه می‌دهد تا شارژ شده و مانند یک باتری نو عمل کند.

مزایا یادگیری احیا و تعمیر باتری

  1. تعمیر باتری مهارتی است که قطعا کارآمد خواهد بود.
  2. احیای باتری ماشین باعث افزایش طول عمر باتری ماشین می شود.
  3. خرید باتری هزینه زیادی را به شما متحمل خواهد کرد و در صورت احیای باتری می توانید این مبلغ را پس انداز کنید.
  4. باعث تولید زباله کمتر و کمک به محیط زیست خواهد شد.

تعمیر باتری روش های متفاوتی دارد و بستگی به نوع باتری خودرو دارد.

تعمیر باتری ماشین به چه معناست باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟
تعمیر باتری ماشین به چه معناست

روش احیای باتری سرب اسید

  1. اولین قدم این است که ولتاژ باتری را بررسی کنید. ولت متر را وصل کنید. کابل قرمز رنگ به ترمینال مثبت و کابل مشکی به ترمینال منفی وصل می شود. یک باتری استاندارد خودرو شامل شش سلول است که هر کدام حدود 2.1 ولت تولید می کنند. بنابراین، یک باتری سالم 12.6 ولت را نشان می دهد. در صورتیکه ولتاژ باتری بین 10 ولت و 12.6 ولت باشد به این معنی است که می توانید باتری را تعمیر کنید و در صورتیکه ولتاژ کمتر از 10 ولت باشد باید باتری را تعویض کنید.
  2. سلول های باتری را خالی کنید. باتری را از خودرو خارج کرده و درپوش باتری را بردارید.
    محتوای هر سلول را به آرامی در سطلی خالی کنید.
  3. سلول های باتری را تمیز کنید. با استفاده از قیف، محلول تمیز کننده را در هر سلول بریزید. درپوش سلول و درپوش باتری را محکم ببندید. حالا باتری را حداقل یک دقیقه تکان دهید. درپوش را مجددا باز کرده و محتوای سلول ها را در سطلی که اسید باتری را در آن خالی کردید، بریزید.
  4. حدود نیم لیتر آب مقطر را تا دمای 50 تا 60 درجه سانتیگراد گرم کنید.
  5. حدود یک چهارم منیزیوم سولفات یا همان نمک اپسوم را در آب مقطر گرم شده مخلوط کرده و هم بزنید تا نمک حل شود.
  6. محلولی که ساخته اید را با قیف درون هر یک از سلول های باتری بریزید.
  7. درپوش را مجددا سرجای خود قرار دهید.
  8. باتری را شارژ کنید. به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، دوباره درپوش های باتری را بردارید زیرا محلول الکترولیت گرم می شود و ممکن است در طول شارژ سرریز شود. شارژر را تا حد امکان دور از باتری قرار دهید و آن را با سرعت 12 ولت / 2 آمپر به باتری وصل کنید. اجازه دهید باتری به مدت 36 ساعت شارژ شود.
  9. بار دیگر باتری را تست کنید. باتری را از شارژر جدا کرده و با استفاده از ولت متر باتری را تست کنید، در صورتیکه عدد نشان داده شده کمتر از 12.42 است باتری را 12 ساعت دیگر شارژ کنید.
احیای باتری لید اسید باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟
احیای باتری لید اسید با نک اپسوم

بعد از تمام این مراحل باتری را بعد از خنک شدن بر روی خودرو نصب کنید. در صورتیکه خودرو روشن شد یعنی کار تعمیر باتری به درستی انجام شده است.

توجه: تمامی مراحل را با استفاده از عینک محافظ و دستکش مقاوم در برابر واکنش های شیمیایی انجام دهید.

توجه: احیای باتری ماشین را در فضایی باز و با تهویه مناسب انجام دهید.

نکته: درصورتیکه بر روی پایانه باتری ها خوردگی وجود دارد، می توانید با استفاده از محلول 2 به 1 جوش شیرین و آب خمیر پاک کننده درست کرده و بر روی پایانه ها قرار دهید و با یک مسواک آن را تمیز کنید. اگر خوردگی پایانه ها زیاد است می توانید از فرچه فلزی برای پاک کردن خوردگی ها استفاده کنید.

احیای باتری اتمی خودرو

  1. برای احیای یک باتری اتمی ابتدا لازم است آن را به صورت کامل دشارژ کنید. برای این کار باتری را از خودرو جدا کرده سپس یک لامپ را به آن متصل کنید تا روشن شود. زمانی که لامپ خاموش شد مشخص می شود باتری به صورت کامل تخلیه شده است.
  2. باتری را به شارژر وصل کرده و با کمترین آمپر ممکن اقدام به شارژ باتری نمایید.
    توجه کنید در طول مدت شارژ باتری نباید داغ شود. باید دائم باتری را چک کرده و در صورت گرم شدن از شارژر جدا کرده و مجددا بعد از خنک شدن آن را به شارژر وصل کنید. داغ شدن بیش از حد باتری سبب قطع شدن اتصال های داخل باطری می گردد.

همچنین می توانید نحوه تعمیر باتری  را در ویدیو زیر مشاهده نمایید.

تعمیر باتری خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی از دو جزء اصلی تشکیل شده اند: موتور الکتریکی و باتری. باتری این خودروها می تواند تا 300 هزار کیلومتر و حتی بسشتر هم دوام بیاورد. اما ممکن است بالاخره آسیب ببینند و نیاز به تعمیر داشته باشند.

باتری هیبرید از مجموعه ماژول هایی تشکیل شده که هر ماژول از 6 خانه (سل) تشکیل میشود. ممکن است تعداد ماژول ها در در برخی خودروها بیشتر و در برخی کمتر باشد اما اساس ساخت باتری ها کاملا یکسان است.

در صورتیکه باتری خودروی هیبریدیتان خراب شده، تنها لازم است ماژول آسیب دیده را جایگزین کنید. هزینه جایگزینی ماژول آسیب دید ه در برابر هزینه تعویض باتری خودروی هیبریدی بسیار اندک خواهد بود.

تعمیر باتری هیبریدی باتری خودرو چگونه تعمیر می شود؟
تعمیر باتری هیبریدی

چه زمانی نباید باتری را تعمیر کنم؟

  1. هنگامی که باتری سه بار یا بیشتر احیا شده باشد: عملکرد باتری با هر تعمیر (و افزایش سن) کاهش می یابد، بنابراین به جایی می رسد که دیگر نمی توان آن را بازسازی کرد.
  2. وقتی باتری آسیب دیده است: باتری آسیب دیده فیزیکی نباید تعمیر شود.
  3. وقتی وسایل لازم برای تعمیر را در دسترس ندارید: اگر وسایل مورد نیاز تعمیر باتری را ندارید، اقدام به احیا باتری نکنید.

باتری بازسازی شده چقدر عمر می کند؟

باتری تعمیر شده معمولاً می تواند حدود یک سال کار کند، بنابراین اگر سه  بار این فرآیند را تکرار کنید، از نظر تئوری می توانید عمر باتری را حداقل سه سال افزایش دهید.

چه زمانی می توان باتری خودرو را تعمیر کرد؟

تعمیر باتری معمولاً زمانی انجام می شود که باتری حدود 30 تا 40 درصد از ظرفیت اولیه خود را از دست داده باشد. با این حال، اگر بخشی از صفحات خود را در اثر سولفاته شدن از دست داده یا به شدت خورده شده باشد، ممکن است قابل بازیابی نباشد.

آیا می توان انواع دیگری از باتری ها را تعمیر کرد؟

بله. باتری های اسید سرب تنها باتری هایی نیستند که می توان آنها را احیا کرد.

به عنوان مثال، باتری لپ تاپ که معمولا یک باتری لیتیوم یونی, NiMH یا NiCad است نیز قابل تعمیر است.

بازسازی باتری هیبریدی نیز گزینه ای برای باتری خودروهای هیبریدی نسبتا گران قیمت است.

فقط بدانید که هر نوع باتری به دلیل تفاوت در ساختار، روش بازسازی خاص خود را دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

1 1 رای
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا