تعمیر و نگهداری خودرو

تعمیر و نگهداری خودرو
4.8
(2537)

این یک واقعیت ساده است: هر وسیله ای که دارای قطعات متحرک باشد به مرور زمان فرسوده می شود. تعمیر و نگهداری خودرو می تواند این روند را به تاخیر بیندازد و به طور بالقوه باعث افزایش طول عمر وسیله نقلیه شما شود. بنابراین اگر خودروی شما به مراقبت های پیشگیرانه نیاز دارد تا به خوبی کار کند، چه نوع خدمات تعمیر و نگهداری خودرو را باید انجام دهید و چه زمانی؟

تعمیر و نگهداری باعث می شود وسیله نقلیه شما به آرامی و ایمن در جاده برای مسافتی بسیار طولانی تر در مقایسه با حالتی که هرگز تعمیر و نگهداری نشده است حرکت کند. دفترچه راهنمای مالک، تمام تعمیراتی را که باید انجام شود و زمانی که باید انجام شود، مشخص می کند تا شما آماده باشید.

اما آیا برای انجام تعمیر و نگهداری خودرو نیاز به پرداخت هزینه مکانیک دارید؟ با پیروی از توصیه های زیر می توانید بسیاری از تعمیرات اساسی خودرو را خودتان انجام دهید.

تعمیر و نگهداری خودرو تعمیر و نگهداری خودرو
تعمیر و نگهداری خودرو

سرویس موقت، کامل و عمده خودرو چیست؟

همه تعمیرگاه های خودرو به طور خاص خدمات تعمیر موقت، کامل و عمده خودرو را ارائه نمی دهند. با این حال، درک تفاوت بین این سه بازه زمانی می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس برنامه زمانی پیشنهادی تعمیر و نگهداری (MSMS) خودروی خود را شناسایی کنید.

فواصل سرویس موقت خودرو

یک سرویس موقت معمولاً تعمیر و نگهداری در مقیاس کوچکتر است که معمولاً هر شش ماه یا 10 هزار کیلومتر انجام می شود. سرویس موقت اغلب شامل موارد زیر است:

  • تعویض روغن و تعویض فیلتر
  • بازرسی تسمه سرپانتین
  • بازرسی تیغه برف پاک کن
  • بررسی فشار باد لاستیک ها

اگر فواصل بیشتری از یک راننده معمولی طی کنید، باید زودتر سرویس موقت را انجام دهید.

%name تعمیر و نگهداری خودرو

فواصل سرویس کامل خودرو

به طور کلی گفته می شود که هر راننده باید سالی یک بار یا هر 20 هزار کیلومتر ماشین خود را برای سرویس کامل بیاورد. یک سرویس کامل معمولاً شامل تمام بررسی‌ های یک سرویس موقت، به علاوه بازرسی چندین مؤلفه کلیدی دیگر است، مانند:

  • فیلتر هوای موتور
  • فیلتر هوای کابین
  • خنک کننده
  • تسمه و شیلنگ ها
  • لنت های ترمز

یک سرویس کامل می تواند شامل بیش از 50 بررسی جداگانه روی وسیله نقلیه شما باشد تا مطمئن شوید که ایمن و کارآمد کار می کند.

فواصل سرویس عمده خودرو

خدمات عمده خودرو اغلب برای موارد مهم تعمیر و نگهداری که به اندازه سایر قطعات نیاز به سرویس ندارند، رزرو می شود. خدمات عمده خودرو ممکن است شامل تمام چک‌ های یک سرویس موقت و کامل، به‌ علاوه سایر موارد حیاتی مانند:

  • تعویض روغن ترمز
  • تعویض شمع
  • بازرسی مایع انتقال (در صورت وجود)
  • تعویض تسمه تایم بر اساس (MSMS)
  • تست باتری
  • تعویض لاستیک

اصول اولیه تعمیر و نگهداری خودرو

برای توصیه هایی در مورد زمان انجام برخی وظایف تعمیر و نگهداری برای خودروی خاص خود به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید. اگر وسیله نقلیه شما نشانه هایی از مشکل را نشان می دهد اما نمی توانید علت آن را بفهمید، آن را توسط مکانیک ارزیابی کنید. آخرین چیزی که هر مسافری می خواهد مشکلی در بزرگراه در زمان شلوغی ترافیک است.

نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی

همچنین لازم است بدانید که نحوه رانندگی شما نیز بر سلامت و طول عمر وسیله نقلیه شما تأثیر می گذارد. اگر از خودرو به صورت روزانه استفاده می کنید، هر بار که در جاده هستید این نکات را دنبال کنید تا ماشین خود را در وضعیت خوبی نگه دارید:

  • تا حد امکان از چاله ها اجتناب کنید.
  • فاصله بیشتری بین خود و کامیون ها بگذارید.
  • به تدریج سرعت رانندگی خود را افزایش دهید.
  • در صورت امکان چندین سفر را در یک سفر ترکیب کنید و از سفرهای کوتاه بپرهیزید.

نکات تعمیر و نگهداری خودرو تعمیر و نگهداری خودرو

9 اقدام تعمیر و نگهداری خودرو که می توانید خودتان انجام دهید

شما برای اکثر تعمیرات به مکانیک نیاز دارید، اما اقداماتی در جهت تعمیر و نگهداری خودرو وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید.

  1. دفترچه راهنمای مالک خودرو را به صورت کامل مطالعه نمایید.

هر وسیله نقلیه دارای دفترچه راهنمای مالک است. این یک کتاب ضخیم است که معمولاً در جعبه دستکش قرار می‌گیرد. اگر نمی توانید نسخه خود را پیدا کنید، یک نسخه الکترونیکی می تواند آنلاین باشد. در غیر این صورت، برای دریافت کپی با فروشنده خود تماس بگیرید.

با در دست داشتن دفترچه راهنما، به بخش برنامه تعمیر و نگهداری بروید. به فواصل موارد نگهداری مانند روغن موتور، فیلتر روغن، چرخش لاستیک، تسمه، شیلنگ و غیره توجه کنید. پیروی از این توصیه های سازنده بسیار مهم است تا موتور را تا حد امکان روان نگه دارید.

مطالعه دفترچه راهنمای مالک تعمیر و نگهداری خودرو

  1. تایرهای خود را ماهانه چک کنید.

لاستیک های ماشین وزن بسیار زیادی را متحمل می شوند. چیزی که باعث می شود ماشین شما در جاده رانندگی کند لاستیک است. آنها باید به درستی باد شوند تا کار خود را انجام دهند.

همه لاستیک ‌ها هوا را از دست می ‌دهند، بنابراین چک کردن ماهیانه لاستیک‌ ها یک بخش ضروری از نگهداری اولیه خودرو است. همیشه از همان فشار سنج لاستیک استفاده کنید و فشار هوا را اول صبح چک کنید، نه بعد از این که با آن رانندگی کردید یا زمانی که آن ها به مدت طولانی زیر آفتاب داغ قرار داشته اند.

چرخش لاستیک برای حفظ ایمنی و کارایی خودرو شما ضروری است. این موضوع به بهبود واکنش فرمان خودروی شما کمک می کند. همچنین کیفیت خودرو را حفظ می کند. چرخاندن لاستیک‌ها باعث می‌شود تا لاستیک ‌ها به طور یکنواخت فرسوده شوند و به بهبود عمر لاستیک‌ ها کمک می ‌کند. بسیار ضروری است که فشار باد لاستیک خودرو خود را حداقل یک یا دو بار در ماه چک کنید و قبل از برنامه ریزی سفر، اجباری است که میزان باد لاستکی های خودرو را بررسی کنید. بسته به ماشینی که دارید و بسیاری از عوامل دیگر، انواع مختلفی از فشار و تعادل تایر وجود دارد.

%name تعمیر و نگهداری خودرو

  1. روغن و فیلتر روغن خود را طبق برنامه تغییر دهید.

روغن خون موتور شماست و به عنوان روان کننده عمل می کند و از ساییدگی قطعات مهم موتور با یکدیگر و تخریب موتور جلوگیری می کند. روغن موتوری که به طور مرتب تعویض نمی شود می تواند به موتور شما آسیب برساند زیرا آلاینده های انباشته شده هنگام ساییدگی به قطعات باعث اصطکاک می شوند.

در همین رابطه می توانید مقاله دلایل داغ شدن بیش از حد موتور خودرو را نیز مطالعه نمایید.

چک کردن روغن یکی از ساده‌ترین اصول تعمیر و نگهداری خودرو است که شما را از گران‌ترین نوع تعمیر خودرو می‌رهاند. برای اندازه‌گیری میزان روغن موجود در موتور، یک میله مخصوص در تمامی پیشرانه‌های درون‌سوز قرار داده شده است. چک کردن روغن راننده را از اصلی‌ترین اصول فنی ماشین خود آگاه می‌کند.

یک دستمال بردارید، میله را بیرون بیاورید و آن را تمیز کنید. سپس میله مدرج اندازه‌گیری روغن را مجدد در محل خودش قرار دهید. چند لحظه صبر کنید و میله را بیرون بکشید. دو سطح بریدگی روی میله وجود دارد. سطح بالاتر نشان‌دهنده پر بودن مخزن روغن است، در حالی که سطح دوم نشان می‌دهد اتومبیل شما به افزودن روغن نیاز دارد. همچنین رنگ روغن را چک کنید. در صورتی که روغن خودرو بیش از حد سیاه و تیره شده است، بایستی آن را در نزدیک‌ترین زمان ممکن تعویض کنید.

تعویض روغن موتور تعمیر و نگهداری خودرو

  1. فیلتر هوا را با تعویض روغن تعویض کنید.

وقتی صحبت از فیلتر هوا می شود، ممکن است لازم باشد هر سال یک یا دو بار آن را تعویض کنید. این تا حد زیادی به میزان رانندگی شما بستگی دارد. بهترین کار این است که هنگام تعویض روغن، فیلتر هوا را چک کنید. فیلتر هوای ماشین شما از ورود آلاینده‌ها از دریچه‌ها جلوگیری می‌کند. فیلتر هوا کار بسیار مهمی دارد، بنابراین باید به خوبی با آن رفتار کنید. بعلاوه استفاده از یک فیلتر هوای قدیمی که عمر زیادی از آن گذشته است می‌تواند به مشکلات بزرگی برای سیستم تهویه شما منجر شود.

  1. تمام مایعات دیگر را بازرسی کنید.

روغن موتور تنها مایعی نیست که باید بررسی شود. کارشناسان توصیه می کنند روغن ترمز خودرو، روغن گیربکس، مایع خنک کننده و مایع شیشه شوی خودرو را بررسی کنید.

مانند روغن موتور، شما باید روغن گیربکس را با یک عدد سنج بررسی کنی

د. سطح روغن ترمز، مایع خنک کننده و مایع شستشو را با برداشتن پوشش های مربوطه و بازرسی چشمی هر کدام تعیین کنید. آنها باید به یک خط پر کننده تعیین شده برسند. نشت هر یک از این مایعات می تواند بر نحوه رانندگی ماشین شما تأثیر بگذارد. اگر هرگونه نشتی را مشاهده کردید، ممکن است بتوانید مایع را با رنگ آن تشخیص دهید. این می تواند به شما و مکانیک کمک کند تا مشخص کنید نشتی از کجا می آید. همچنین می تواند به سرعت بخشیدن به روند تعمیر کمک کند.

  1. تسمه ها و شیلنگ ها را بررسی کنید.

اگر می خواهید یک قدم فراتر از تعمیر و نگهداری معمولی خودرو بروید، شیلنگ ها و تسمه ها را در قسمت موتور بررسی کنید. این شیلنگ ها جریان مایع خنک کننده را هدایت می کنند تا اطمینان حاصل شود که موتور بیش از حد گرم نمی شود. اگر شیلنگ جدا شده است، ترک یا برآمدگی نشان می دهد، آن را تعویض کنید.

بررسی تسمه موتور تعمیر و نگهداری خودرو

  1. همیشه به مشکلات ترمز گوش دهید.

ترمز یک جزء حیاتی در هر وسیله نقلیه است. شما همیشه باید از احساس ترمزهای خود و صدای آنها در هر بار رانندگی آگاه باشید. اگر ترمزها حالت اسفنجی دارند یا فشار بیشتری نسبت به حالت عادی برای ترمز گرفتن لازم است، باید توسط یک متخصص بازرسی شود.

به جرات می‌توان گفت که ترمزهای یک اتومبیل، بیش از هر قطعه دیگری شامل امور تعمیر و نگهداری خودرو می‌شوند. به همین دلیل لازم است تا همواره به صداهایی که از سیستم ترمز به گوش می‌رسند، توجه داشته باشید.

صدای جیغ ترمزها نشان می‌دهد که لنت‌های شما به اتمام رسیده‌اند یا جنس اسنفجی خود را از دست داده‌اند. ترمزگیری بیش از حد با لنت‌های سفت موجب ایجاد خط و خش روی دیسک ترمز اتومبیل خواهد شد.

هنگامی که ترمزها به طور متناوب صدا می‌دهند، احتمال گرم شدن بیش از حد آن‌ها وجود دارد. برای خنک شدن سیستم ترمز اتومبیل لازم است تا برای مدتی توقف کنید. از ریختن آب و هر نوع مایع دیگر روی لنت‌ها و دیسک ترمز برای خنک شدن خودداری کنید.

%name تعمیر و نگهداری خودرو

  1. تیغه های برف پاک کن را در صورت نیاز تعویض کنید.

اگر در هنگام کار کردن سیستم، پنجره‌ها خط می‌کشند یا تیغه‌ها جیغ می‌زنند، وقت آن است که یک مجموعه جایگزین را جایگزین کنید. این در واقع یک اقدام بسیار مهم برای نگهداری خودرو است. اگر ناگهان هوا طوفانی شود، برف پاک کن ها به شما دید می دهند. شما هرگز نمی دانید چه زمانی ممکن است به آنها نیاز داشته باشید، بنابراین اغلب تیغه های برف پاک کن را بررسی کنید.

بسته به نوع و مدل ماشین شما، خرید برف پاک‌کن‌های جدید می‌تواند هزینه متفاوتی داشته باشد. در حالی که به نظر می‌رسد قیمت بالایی برای چیزی بسیار کوچک باشد، برف پاک‌کن‌های کارآمد زمانی که در جاده‌های خارج از شهر هستید ضروری هستند. به هر حال، اگر نمی‌توانید جاده را ببینید، واقعا نباید رانندگی کنید. و اگر شیشه جلو را تمیز نکنید، کثیفی می‌تواند به مرور زمان جمع شده و حتی ممکن است باعث شکسته شدن شیشه شود. فقط به یاد داشته باشید، برف پاک‌کن‌های جدید بسیار ارزان‌تر از شیشه جلوی جدید هستند.

  1. باتری را بررسی کنید.

در مورد باتری خودرو، نیاز اصلی در اینجا این است که اطمینان حاصل شود که پایانه های باتری عاری از خوردگی باقی می مانند. درست مانند ترمزها، عوامل محیطی می توانند باعث ایجاد تجمعی شوند که مانع از عملکرد مناسب باتری می شود. یک برس سیمی همراه با محلول آب و جوش شیرین، خوردگی را درست از بین می برد.

در ویدیو زیر نحوه تمیز کردن پایانه باتری توضیح داده شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا