نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی

نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
4.8
(2152)

اعتماد به نفس و قاطعیت در بسیاری از جنبه های زندگی چیز خوبی است. اما وقتی نوبت به رانندگی می رسد، اعتماد به نفس بیش از حد می تواند کشنده باشد. طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، در سال 1400 بیش از 16000 تلفات جانی در جاده های ایران رخ داده است. در کشوری که تصادفات جاده ای شدید رایج است، رعایت قوانین ایمنی خودرو برای همه رانندگان مهم است. باید به خاطر داشته باشید که چه یک راننده ماهر و چه مبتدی، باید تمامی الزامات ایمنی را رعایت کنید. همیشه خوب است مطمئن شوید که به تمام قوانین ایمنی خودرو از جمله قوانین ترافیکی نیز آگاه هستید. وقتی پشت فرمان خودرو هستید – چه به تنهایی و چه با مسافران – رانندگی ایمن همیشه باید مهمترین دغدغه شما باشد.

نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی

وقتی غیر از خودتان افراد دیگری نیز در خودرو حضور دارند لزوم رعایت نکات ایمنی از اهمیت بیشتری برخوردار است. رانندگی بسیار خطرناک است و مستلزم تمامی حواس راننده است. از این رو، رعایت تمام قوانین ایمنی و رانندگی ایمن بسیار مهم است. این نه تنها برای خود شما، بلکه برای عابران پیاده حاضر در جاده نیز اهمیت دارد.

عوامل مختلف ایمنی خودرو وجود دارد که باید حفظ شود، از جمله ایمنی ترافیک، نگهداری وسیله نقلیه، توجه به عابران پیاده، سرعت غیرمجاز، مراقبت از وسایل نقلیه دیگر و موارد دیگر. در ادامه تمامی این موارد را بررسی خواهیم کرد.

نکات مهم رانندگی و ایمنی خودرو

فکر کردن به ایمنی و رعایت آن چیزی است که باید دغدغه تمامی رانندگان باشد. رعایت ایمنی فقط شامل راننده نمی شود، بلکه در مورد مسئولیت سایر سرنشینان، دیگر وسایل نقلیه، عابران پیاده و دارایی خارجی است که به شما سپرده شده است. بنابراین، هر راننده ای باید موارد زیر را همیشه رعایت کند.

روی رانندگی تمرکز کنید

نادیده گرفتن عوامل حواس پرتی در حین رانندگی و حفظ تمرکز در جاده، کلیدی ترین نکته برای رانندگی ایمن است. به منظور حفظ تمرکز حین رانندگی، باید این مراحل را دنبال کنید:

  • 100% توجه خود را به رانندگی معطوف کنید.
  • هنگام رانندگی از تلفن یا هر وسیله الکترونیکی دیگری استفاده نکنید.
  • با سرعت آهسته رانندگی کنید.

رانندگی تدافعی

اما رانندگی تدافعی چیست؟ رانندگی تدافعی زمانی است که رانندگان از تکنیک های پیشگیری از تصادف با تمرکز بر رانندگی ایمن استفاده می کنند. سه اصل را در رانندگی تدافعی باید در نظر بگیرید.

  • من نمی خواهم یک حادثه رانندگی داشته باشم.
  • من نمی خواهم باعث بروز یک حادثه رانندگی شوم.
  • من نمی خواهم قربانی یک حادثه رانندگی باشم.
%name نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
رانندگی تدافعی

برای تمرین رانندگی تدافعی می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • حواستان به تحرکات سایر رانندگان باشد و منتظر موارد غیرمنتظره باشید.
  • فرض کنید سایر رانندگان یک کار دیوانه وار انجام می دهند و همیشه آماده باشید که از آن اجتناب کنید.
  • بین خود و ماشین جلویی یک مسافت 2 ثانیه ای فاصله بگذارید. درصورتی که شرایط جوی بد است این اختلاف مسافت را به 4 ثانیه افزایش دهید.

علائم راهنمایی و رانندگی

مهم ترین چیزی که با ایمنی خودرو همراه است، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است. ممکن است بعضی مواقع همه قواعد را به درستی رعایت نکنند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که این قوانین می توانند جان انسان ها را نجات دهند. برای مثال کسانی که با چراغ زرد برخورد می کنند اغلب عجله می کنند و در آخرین لحظه شتاب می گیرند که می تواند منجر به تصادفات جاده ای جدی شود.

همراه داشتن مدارک

مهم است که هنگام رانندگی تمامی مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشید. گواهينامه، كارت ماشين، بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و برگه معاینه فنی (برای خودروهایی که بیش از ۵ سال از تولید آنها می‌گذرد) از جمله مدارکی است که باید همواره همراهتان باشد. همراه داشتن مدارک علاوه بر اطمینان خاطر هنگام رانندگی، در صورت بروز تصادف بسیار کمک کننده است.

تجهیزات ایمنی

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید ایمنی خود را تضمین کنید، بستن کمربند ایمنی است. کمربند ایمنی نوعی ابزار ایمنی است که از شما در برابر ضربه و تکان های ناگهانی محافظت می کند. جان بسیاری از افراد در تصادفات و تصادفات شدید توسط این کمربندهای ایمنی نجات یافته است. بنابراین آنها را نادیده نگیرید و به محض اینکه در ماشین نشستید آن را ببندید.

تجهیزات ایمنی نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
تجهیزات ایمنی

رعایت فاصله ایمن

نکته مهم دیگر هنگام صحبت در مورد ایمنی خودرو، حفظ فاصله مناسب بین دو وسیله نقلیه در جاده است. این کار باعث می‌شود که اگر مجبور به ترمز ناگهانی شوید، احتمال برخورد با خودروی جلویی بسیار کاهش یابد. و در صورتی که فاصله را رعایت نکنید احتمال تصادفات جاده ای بسیار بالا خواهد بود.

تعمیر و نگهداری خودرو

شرایط و وضعیت خوب خودرو می تواند شما را از بسیاری از مشکلات از جمله تصادفات نجات دهد. نگهداری خودرو در شرایط مطلوب بسیار مهم است و مستلزم داشتن یک برنامه تعمیر و نگهداری درست و منظم است. تعمیر و نگهداری شامل مواردی مانند چراغ ها، مایعات، موتور، اگزوز و غیره است. سعی کنید تمامی قسمت های خودرو را به صورت منظم بررسی کنید.

تعمیر و نگهداری خودرو نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
تعمیر و نگهداری خودرو

همچنین توصیه می کنیم جهت نگهداری خودرو در فصل زمستان مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

صبور باشید

تعجب آور نیست که بیشتر تصادفات در جاده ها به دلیل بی حوصلگی و نگرش نابردبار رانندگان اتفاق می افتد. اگر تمام رانندگان هنگام رانندگی مقداری صبوری به خرج دهند، از بسیاری از حوادث رانندگی می توان جلوگیری کرد. ایمنی بی نهایت مهمتر از آنتایم شماست یا همان جمله معروف “دیر رسیدن بهتر است از هرگز نرسیدن”. پس عجله نکنید و زمان خود را به درستی مدیریت کنید.

محدودیت سرعت

محدودیت سرعت در جاده ها دلایل گوناگونی دارد. وجود محدودیت سرعت بی دلیل نیست و برای ایمن نگه داشتن رانندگان است. در صورتی که میخواهید از تصادفات جلوگیری کنید باید تابع سرعت های وضع شده در مکان های مختلف باشید.

محدودیت سرعت نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
محدودیت سرعت

پرهیز از حواس پرتی

اختلالات و حواس پرتی هنگام رانندگی بسیار خطرناک است. با همه گیر شدن گوشی های همراه، حتماً افرادی را دیده اید که در حال رانندگی با ماشین پیام می دهند، تماس می گیرند، به موسیقی گوش می دهند و … در زمان رانندگی باید تنها بر روی جاده تمرکز کنید و درصورتیکه میخواهید با تلفن همراهتان کار کنید، خودرو را در کنار خیابان پارک کنید. همچنین تحقیقات نشان داده است که رانندگان در هنگام گوش دادن به موسیقی با صدای بلند می توانند تا 20 درصد برای انجام کارهای فیزیکی و ذهنی بیشتر وقت بگذارند.

رانندگی تحت تأثیر

همه ما به این واقعیت آگاه هستیم که الکل، بی خوابی و برخی داروها بر توانایی تفکر ما تأثیر می گذارد، ذهن را مختل کرده و متابولیسم بدن را کند می کند. رانندگی در این شرایط بسیار خطرناک است. به یاد داشته باشید، شما نه تنها خود، بلکه دیگران را نیز به خطر می اندازید.

رانندگی تحت تاثیر نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
رانندگی تحت تاثیر

رانندگی مسالمت آمیز

همیشه خوب است به خود یادآوری کنید که شما مالک جاده نیستید و باید آن را با سایر رانندگان نیز به اشتراک بگذارید. تمام قوانین را رعایت کنید و به حق تقدم دیگران احترام بگذارید. این تنها راهی است که همه ما می توانیم در کنار هم رانندگی مسالمت آمیز داشته باشیم.

نکات بیشتر برای ایمنی در رانندگی

  • کمربند ایمنی کودکان را ببندید و هرگز به آنها اجازه بلند شدن یا بازی در خودرو را ندهید. سر و صدای زیاد می تواند به راحتی حواس شما را از تمرکز بر روی جاده منحرف کند.
  • از رانندگی در زمان خستگی خودداری کنید. توجه داشته باشید که برخی از داروها باعث خواب آلودگی می شوند و رانندگی را در این شرایط بسیار خطرناک می کنند.
  • همیشه هنگام تغییر مسیر احتیاط کنید. قطع کردن راه دیگران، تغییر مسیر خیلی سریع یا استفاده نکردن از چراغ های راهنما ممکن است باعث تصادف یا عصبانیت رانندگان دیگر شود.

چک لیست ایمنی خودرو

قبل از رانندگی با خودرو، لازم است سلامت و ایمنی خودرو را چک کنید. بررسی ایمنی خودرو به همان اندازه مهم است که رعایت نکات ایمنی هنگام رانندگی همیت دارد.

تلفن همراه

همانطور که قبلا گفته شده، در هنگام رانندگی هرگز از تلفن همراه استفاده نکنید. در صورتی که پیام یا تماس مهمی دارید، ابتدا خودرو را پارک کرده و سپس به آن پاسخ دهید. سعی کنید هنگام رانندگی تلفن همراهتان را در حالت سایلنت و دور از دسترستان قرار دهید.

درهای خودرو

مهم است که قبل از شروع سفر با ماشین تمام درهای خودرو را به درستی ببندید و قفل کنید. اگر هر یک از درهای خودرو به درستی بسته نشود و هنگام رانندگی باز شود باعث تصادفات خطرناکی خواهد شد.

چک کردن درهای خودرو نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
چک کردن درهای خودرو

بعد از تصادف رانندگی چه کنیم

اگر تصادف کردید، ابتدا مطمئن شوید که کسی در ماشین آسیب ندیده است. در مرحله بعد، سرنشینان وسیله نقلیه دیگر، عابران پیاده و هر کس دیگری که در آن نزدیکی است را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حالشان خوب است. در صورت شدید بودن سانحه، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست امداد کنید.

در صحنه بمانید

ترک صحنه تصادف می تواند منجر به عواقب قانونی مانند جریمه یا تخلفات اضافی شود.

فوراً با 110 تماس بگیرید

پس از تماس یک افسر پلیس به محل حادثه اعزام می شود. پس از رسیدن پلیس، منتظر بمانید تا گزارش تصادف را تکمیل کنند. کارشناسان نیروی انتظامی با رسیدن به صحنه تصادف موظف به کشیدن کروکی هستند. زیرا فقط در این صورت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث و کلیه تخفیف‌های بیمه برای خودرو لحاظ می‌شود. ارائه کارت ماشین، گواهینامه، کارت شناسایی معتبر و کارت بیمه به مأمورین انتظامی ضروری است. ضمناً فراموش نکنید پیش از حرکت دادن خودرو، از صحنه تصادف عکس بگیرید و آن را به پلیس نشان دهید.

%name نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی
هنگام تصادف چه کنیم

در خودرو بمانید

اگر در یک بزرگراه شلوغ هستید، داخل ماشین بمانید و منتظر پلیس یا آمبولانس باشید. اگر وسط بزرگراه و خیابان پرتردد تصادف کرده‌اید لزومی ندارد دقیقا همان نقطه بمانید تا پلیس از راه برسد و مقصر را مشخص کند.

آرامش خود را حفظ کنید

با راننده مقابل وارد بحث و دعوا نشوید. به سادگی اطلاعات تماس و بیمه را تبادل کنید. در صورت لزوم نام و شماره تلفن شاهدان را نیز دریافت کنید.

مراجعه به بیمه

آخرین اقدام بعد از رسیدن پلیس و مشخص شدن مقصر در تصادفات رانندگی مراجعه به بیمه است. طرفی که مقصر نیست باید خسارت خود را از بیمه شخص ثالث مقصر دریافت کند. پس اگر در تصادفی شما مقصر شناخته شدید، به‌دنبال گرفتن خسارت نباشید. اگر ماشینتان بیمه بدنه داشته باشد می‌توانید با مراجعه به شرکت بیمه‌کننده، خسارت اتومبیلتان را دریافت کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا