رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها

مشکلات رایج تعمیرات خودروها
4.8
(2451)

خودرو، یکی از اساسی‌ترین وسایل حمل و نقل در جوامع مدرن است. با وجود پیشرفت‌های صنعت خودروسازی، خودروهای جدید با قابلیت‌های بسیاری مجهز شده‌اند که در جلب رضایت رانندگان و مشتریان نقش بسیار مهمی دارند. با این حال، هر چند خودروهای جدید تحت عنوان خودروهای پایدار و با کارایی بالا عرضه می‌شوند، باز هم مشکلاتی مانند خرابی و نقص قطعات ممکن است در آنها رخ دهد. این مشکلات می‌توانند باعث کاهش عملکرد خودرو، صدمه به موتور، کمبود رانندگی، و در نهایت خرابی کلی شوند.

هر راننده‌ای باید با مشکلات رایج خودرو آشنا باشد تا بتواند خودروی خود را با بهترین روش مرمت کند و در صورت بروز خرابی، بتواند به سرعت اقدام به رفع مشکلات خود کند. می‌توان گفت نگه‌داری مداوم از اتومبیل، بهترین راه برای کاهش هزینه‌ها و محافظت از سرنشینان در هنگام رانندگی است. در این بین، یک بخش مهم از فرآیند مراقبت از اتومبیل، شناخت شایع ترین ایرادات خودروها است. درحقیقت، اگر بتوانید شایع ترین ایرادات خودروها را بشناسید، همیشه یک گام جلو هستید. در این مقاله به بررسی رایج ترین مشکلات خودرو که هر راننده ای باید بداند، پرداخته ایم. هدف ما، آگاهی و آموزش رانندگان در خصوص مشکلات خودرو و راه‌های برطرف کردن آنها است.

%name رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها
مشکلات رایج تعمیرات خودروها

در همین رابطه می توانید مقاله تعمیر و نگهداری خودرو را نیز مطالعه نمایید.

رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها

گرمای بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور یکی از رایج‌ترین مشکلات مکانیکی خودرو است که به محض مواجهه با آن باید برای تشخیص و برطرف کردن مشکل اقدام کنید. منبع این مشکل می‌تواند نشت سیستم خنک‌کننده، معیوب بودن فن رادیاتور، خرابی واتر پمپ و یا گرفتگی شیلنگ خنک‌کننده باشد.

از آن‌جایی که گرم شدن موتور خطرناک است و می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود، همیشه باید به دمای موتور خودروی خود دقت کنید و اگر به‌طور ناگهانی افزایش دما را احساس کردید، بلافاصله ماشین خود را متوقف کنید و با یدک‌کش تماس بگیرید. در غیر این‌صورت برای رفع موقت مشکل تا زمان رسیدن به نزدیک‌ترین تعمیرگاه، تمام شیشه‌های ماشین خود را باز و بخاری ماشین را روشن کنید. بخاری گرمای موتور را جذب کرده و در کابین خودرو پخش می‌کند، با این کار دمای موتور کاهش پیدا می‌کند.

گرم شدن بیش از حد موتور رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها
گرم شدن بیش از حد موتور

مشکلات باتری

باتری خودرو یکی از مهم‌ترین عناصری است که برای راه‌اندازی خودرو لازم است. با افزایش سن خودرو، باتری هم از قدرت خود از دست می‌دهد. بعلاوه، آب باتری ممکن است خشک شده و سطح الکترولیت افت کند که مشکلاتی مانند شارژ نشدن، ضعیف بودن و در برخی موارد کاملاً مردود شدن باتری را به دنبال دارد.از دیگر مشکلات باتری خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خالی شدن باتری: این مشکل به دلیل عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی یا به علت عدم شارژ کافی باتری رخ می‌دهد.
  • خرابی باتری: باتری ممکن است به دلیل خرابی در سلول‌های داخلی، کابل‌های اتصال یا مشکلات دیگر خراب شود.
  • قطع شدن جریان برق: این مشکل ممکن است به دلیل کابل‌های اتصال باتری، کنترلر شارژ یا فیوزهای خراب شده رخ دهد.
  • شارژ نشدن باتری: این مشکل ممکن است به دلیل خرابی در سیستم شارژ، ژنراتور، رگولاتور شارژ یا باتری خود باشد.

در ویدیو زیر نحوه انتخاب باتری مناسب برای خودروتان توضیح داده شده است.

چراغ‌های هشدار

چراغ هشدار یا چک پیشرانه رایج‌ترین مشکل مالکان خودروهاست. این چراغ‌ها زمانی روشن می‌شوند که واحد کنترل پیشرانه ECU کد خطایی را تشخیص دهد. از آنجایی که بیش از ۲۰۰ کد هشدار وجود دارد بنابراین مراجعه به یک مکانیک حرفه‌ای و کاربلد بهترین راه برای تشخیص عیب خودرو و رفع آن است.

فرسوده شدن لنت‌های ترمز

یکی از پرخطرترین مشکلات فنی خودرو که به‌سرعت باید برطرف شود، فرسوده شدن لنت‌های ترمز است. زیرا لنت‌‌های فرسوده می‌توانند منجر به تصادفات جاده‌ای شده و نه‌تنها جان شما و سرنشینان خودروتان، بلکه جان سرنشینان خودروهای دیگر را نیز به خطر بیندازند.

یکی از علائمی که به شما می‌گوید لنت‌های ترمز ماشینتان فرسوده شده است، شنیدن صدای جیر جیر و احساس لرزش شدید هنگام ترمز گرفتن است. همچنین ممکن است هنگام فشار دادن پدال ترمز، کشیده شدن خودرو به یک سمت را تجربه کنید و یا کاهش سرعت خودرو با تاخیر انجام شود.

فرسوده شدن لنت‌های ترمز رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها
فرسوده شدن لنت‌های ترمز

صاف‌شدن لاستیک‌ها

صاف‌شدن لاستیک‌ها یکی از شایع ترین ایرادات خودروها است. ازبین‌رفتن عاج لاستیک می‌تواند مسائل مربوط به ایمنی را در پی داشته باشد. به عنوان مثال، لاستیک‌هایی که بیش از حد فرسوده شده‌اند، باعث می‌شوند تا خودرو به سختی متوقف شود و در زمان بارندگی خطر بیشتری برای پدیده هیدروپلنینگ ایجاد کنند.

 لرزش فرمان

لرزش فرمان یکی دیگر از مشکلات خودرو است که نباید نادیده گرفته شود. این مشکل دلایل متعددی دارد. به‌عنوان مثال اگر در ابتدای شروع حرکت خودرو، لرزش را احساس کردید، به این معنی است که بلبرینگ چرخ یا اجزای تعلیق آسیب دیده است. اما اگر هنگام رانندگی با سرعت بالا با این مشکل مواجه شدید، احتمالا تراز چرخ‌ها به هم خورده است.

لرزش فرمان خودرو رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها
لرزش فرمان خودرو

خرابی رادیاتور

رادیاتور خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات خودروی شماست که وظیفه‌ی نظارت و تنظیم دمای موتور خودرو را به‌منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن برعهده دارد. درصورت خرابی رادیاتور ماشین، دمای موتور از کنترل خارج شده و این امر می‌تواند گرم شدن بیش از حد ماشین، سوزاندن واشر سرسیلندر و آسیب رسیدن به بخش‌های حساسی مثل رینگ و یاتاقان‌ها را در پی داشته باشد.

مصرف سوخت بالا

زمانی که پیشرانه در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد سوخت را به میزان کمی مصرف می‌کند. البته چندین قطعه‌ی مربوط به سیستم سوخت‌رسانی همچون فیلترهای سوخت و هوا، حسگرهای جریان هوا و اکسیژن با گذشت زمان فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهند. اگر این اتفاق رخ دهد پیشرانه مصرف سوخت بیشتری خواهد داشت. در این مورد هم باید سرویس‌های دوره‌ای منظم را انجام داد.

خرابی دینام

دینام یک بخش ضروری از عملکرد ماشین شما است، باتری شما را شارژ نگه می دارد و اطمینان حاصل می کند که تمام برق ها پس از استارت زدن خودرو کار می کنند. اگر خراب شود باتری شما فرسوده می شود و روشن کردن ماشین برای شما مشکل است. فواصل خدمات را دنبال کنید و مطمئن شوید که به موقع آن را تعویض می کنید.

خرابی دینام خودرو رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها
خرابی دینام خودرو

نشتی رادیاتور

نشتی رادیاتور تقریباً همیشه ناشی از خوردگی است. خوردگی به خودی خود می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما به محض اینکه یک نشتی داشته باشید، احتمالاً بیشتر خواهید شد، بنابراین منطقی است که کل رادیاتور را جایگزین کنید. اگر رادیاتور را در شرایط خوبی قرار ندهید، ممکن است با مشکل گرمای بیش از حد مواجه شوید، در نهایت منجر به آتش سوزی موتور شود.

موتور استارتر خراب

موتور استارتر فرایند شروع به کار خودرو را آغاز می کند. از جمله دلایل معمول خراب شدن موتور استارتر می‌توان به آسیب سلنوئید الکتریکی و یا دیگر مشکلات همچون رله‌ی استارت اشاره کرد. اگرچه می‌توان قبل از خرابی این قطعه آن را تعویض کرد اما پیش‌بینی کردن زمان خرابی آن سخت است. بهترین کار برای آگاهی از وضعیت موتور استارتر توجه به حالت استارت خودرو در زمان شروع به کار است.

ریپ‌زدن خودرو

هنگامی که هوا و سوخت به‌درستی در محفظه احتراق مخلوط شوند، موتور بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. برای آن‌که این فرآیند به شکلی کارآمد عمل کند، تعدادی از اجزای سیستم سوخت و احتراق باید با هم کار کنند.

ریپ‌زدن یا پِت‌پِت‌کردن خودرو که از شایع ترین ایرادات خودروها است و اغلب افراد آن را تجربه کرده‌اند، به ‌دلیل عملکرد نادرست اجزای سیستم سوخت و احتراق پدید می‌آید. مهم‌ترین دلایل ریپ‌زدن خودرو به شرح زیر هستند:

  • گرفتگی مسیر خروج دود
  • خراب‌بودن مدار جرقه
  • خراب‌بودن شمع‌ها، وائرها و کوئل
  • مناسب‌نبودن نسبت مخلوط بنزین و هوا
  • تنظیم‌نبودن موتور
  • وجود مشکل در سیلندرها

تاثیر خودروها بر میزان آلودگی هوا

 جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین از جمله مشکلاتی است که به احتمال زیاد هر راننده، حداقل یک‌بار (به‌خصوص در فصل تابستان) با آن درگیر شده است. این اتفاق می‌تواند به‌دلایل مختلفی همچون خرابی و گرفتگی رادیاتور، خرابی واترپمپ، خرابی ترموستات، پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده و… رخ دهد. درصورتی‌که به‌موقع به این مشکل رسیدگی نکنید، می‌تواند منجر به وارد شدن صدمات جدی به یاتاقان‌ها، پیستون‌ها، سوپاپ‌ها و… شود.

گاز نخوردن ماشین

گاز نخوردن ماشین یکی از مشکلات رایج خودرو است که خیلی زود کلافه‌تان می‌کند، ریا هرچقدر پای خود را روی گاز فشار می‌دهید، تغییری در سرعت و شتاب خودرو رخ نمی‌دهد. اگر که عادت به رانندگی با سرعت بالا داشته باشید، خیلی زود و بعد از فشردن پدال گاز متوجه کاهش شتاب خودرو و وجود مشکل می‌شوید. متاسفانه دلایل بسیاری منجر به بروز این مشکل می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کثیف شدن شمع‌ها و سنسور اکسیژن، خرابی کاتالیزور و خرابی کلاچ ماشین اشاره کرد.

%name رایج ترین مشکلات تعمیرات خودروها
گاز نخوردن ماشین

فرقی نمی‌کند که چه مدل ماشینی داشته باشید (چه ایرانی چه خارجی)، در هر صورت بروز مشکلات مکانیکی در خودرو امری اجتناب ناپذیر است که در طول استفاده از خودروی خود، چندین و چندبار با آن مواجه خواهید شد. اما شما می‌توانید با انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای و رعایت اصول و نکات تعمیر و نگهداری خودروی خود تا حدودی از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری و آن‌ها را حل کنید. بنابراین می‌توان گفت که همه چیز به این بستگی دارد که شما چقدر از خودروی خود مراقبت می‌کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا