روش تعویض باتری ماشین

روش تعویض باتری ماشین
4.8
(1236)

هرچه قدر هم که شما به خوبی از ماشین خود نگهداری کتید و یا رانندگی خوب و ایمنی داشته باشید، اما باز هم به تعویض باتری خودرو احتیاج پیدا می کنید؛ دلیل این موضوع هم واضح است، باتری خودرو همانند سایر قطعات مصرفی ماشین دارای طول عمر مشخصی می باشد و پس از تمام شدن کارایی آن به تعویض باتری احتیاج پیدا می کنید. شاید به نظر برسد که تعویض باتری ماشین کار بسیار سختی است، اما در واقع این طور نیست و اگر اطلاعات کافی از روش انجام این کار را داشته باشید به راحتی می توانید خودتان به تنهایی آن را انجام دهید. برای آشنایی با روش تعویض باتری ماشین تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چه زمانی باید باتری ماشین را تعویض کنیم؟

توجه داشته باشید که باتری از مجموع قطعات سیستم برقی خودرو می باشد و در این زمینه فعالیت دارد. گاهی ممکن است با بروز مشکل در یکی از قطعات سیستم برقی ماشین عملکرد سایر قطعات دچار مشکل شود و به طور خلاصه باتری شما نیز از کار بیفتد. شما باید دقت داشته باشید که در این شرایط احتیاجی به تعویض باتری نمی باشد و تنها شارژ باتری خالی شده است.

time change روش تعویض باتری ماشین
زمان تعویض باتری ماشین

بنابراین همیشه اول باید مطمئن شوید که باتری خودرو شما خراب شده است و تنها راه حل بایقی مانده تعویض باتری می باشد. به صورت کلی عمر مفید باتری ها بین 2 تا 5 سال می باشد. اگر بهترین حالت را در نظر بگیریم و بگوییم باتری ماشین برای شما 5 سال عمر کرده است. پس باید شما به فکر خرید یک باتری جدید باشید.

اما اگر نمی دانید که باتری ماشین را کی تعویض کرده اید و یا اصلا از این موضوعات سر در نمیاورید می توانید به خدمات خودرویی مراجعه کنید تا با کمک دستگاه های موجود وضعیت سلامت باتری ماشین را بررسی کنند. با بررسی باتری آن ها شما را راهنمایی می کنند که چه زمانی باید برای تعویض باتری خودرو اقدام کنید.

مراحل و روش تعویض باتری ماشین

اگر شما مطمئن شدید که زمان تعویض باطری خودرو رسیده است می توانید ادامه مراحل را دنبال کنید.

Car Battery Change روش تعویض باتری ماشین
مراحل تعویض باتری ماشین

انتخاب باتری مناسب خودرو برای تعویض

قبل از آن که شما فرایند تعویض باتری ماشین را آغاز کنید لازم است که باتری جدید تهیه نمایید.

دقت کنید که باتری باید متناسب با مدل خودرو باشد و امکان نصب آن بر روی ماشین وجود داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که برای خرید باتری جدید مشخصات باتری قدیمی خود اعم از: اندازه، آمپر باتری،؛ اندازه پایه های بانری و ابعاد آن را یادداشت نمایید و باتری جدید خود را مطابق با آن ها خریداری نمایید.

در این صورت خیالتان راحت می شود که باتری انتخابی شما مناسب برای خودرویتان می باشد.

البته اگر به باتری قدیمی خود دسترسی ندارید می توانید از مراکز فروش باتری راهنمایی بخواهید، معمولا آن ها می دانند که کدام باتری برای کدام ماشین ها مناسب می باشد.

ابزار لازم جهت تعویض باتری خودرو در منزل

زمانی که شما باتری مناسب خودرو خود را خریداری کردید، نوبت به این رسیده است که مراحل تعویض باتری ماشین را دنبال کنید. توجه داشته باشید که اولین قدم شما این است که ابزار مورد نیاز برای این کار را تهیه نمایید. این ابزار شامل:

  • باتری نو
  • آچار فرانسه (برای باز و بسته کردن باتری)
  • ابزار تمیزکردن قطب باتری
  • محافظ پایانه باتری
  • گریس قطب و محافظ
  • حوله یا دستمال برای تمیزکاری
  • عینک ایمنی
  • بند حمل باتری
  • دستکش

نکته: حتما زمانی که باتری خودرو سر و کار دارید از دستکش و محافظ چشم استفاده نمایید. همچنین بهتر است قبل از این که باتری ماشین را تعویض کنید از محافظ حافظه ماشین نیز استفاده کنید. دلیل تاکید بر انجام این کار این است که با عوض شدن باتری خودرو، تنظیمات رادیو، ساعت و چند وسیله الکتریکی دیگر بهم می ریزد، اگر از محافظ استفاده نمایید احتیاجی به تنظیم مجدد آن ها نخواهید داشت.

آماده کردن خودرو

در مرحله اول شما باید خودرو را در یک سطح هموار قرار دهید. برای این کار می توانید از پارکینگ خانه نیز استفاده کنید. توجه داشته باشد که مکان انتخابی شما باید از دور از آب، باران و شعله های آتش باشد. سپس ترمز دستی را بکشید و خودرو را خاموش کنید.

برای اطمنان بیشتر دفترچه راهنمای خودرو را بردارید تا محل دقیق باتری ماشین را پیدا کنید. معمولا در بیشتر خودرو ها به خصوص ماشین های جدید، باتری در قسمت جلویی کاپوت قرار می دهند. اما با این حال ممکن است برخی از باتری ها در صندوق عقب یا زیر کف ماشین باشند.

اگر نتوانستید در هیچ یک از این مکان ها باتری خودرو را پیدا کنید؛ مدل خودرو خود را در اینترنت سرچ کنید تا از محل دقیق باتری اطلاع پیدا کنید.

رعایت اقدامات ایمنی قبل از انجام کار

خب شما برای تعویض باتری ماشین آماده شده اید، اما لازم است که قبل از انجام کار تجهیزات ایمنی خود را نیز آماده کنید؛ چرا بر استفاده از تجهیزات ایمنی اصرار داریم؟

باتری قدیمی روش تعویض باتری ماشین
برداشتن باتری کهنه از خودرو

باتری ‌ها حاوی محلول الکترولیت اسیدسولفوریک هستند که بسیار خورنده است و می‌تواند پوست شما را بسوزاند و گاز هیدروژن قابل اشتعال تولید می‌کند. به همین جهت در زمان کار با باتری باید از دستکش های مخصوص استفاده نمایید.

همچنین برای جلوگیری از هر گونه جرقه یا برق گرفتگی، هر نوع وسیله فلزی مثل جواهرات، ساعت یا اگشتر را از خود دور کنید. حتی در صورت امکان از لباس های قدیمی و کهنه استفاده کنید تا آسیبی به لباس شما وارد نشود.

خارج کردن باتری قدیمی

باتری ها دارای قطب های مثبت و منفی می باشند. معمولا جهت مثبت باتری دارای یک پوشش پلاستیکی قرمز رنگ می باشد و جهت منفی باتری با رنگ مشکی مشخص می شود.

با استفاده از آچار های مخصوص در ابتدا قطب منفی باتری را جدا نمایید، مراقب باشید که اجسام فلزی که در ممکن است در اطراف باتری وجود داشته باشند (مثل آچار یا کابل‌ها) هر دو پایه باتری را همزمان لمس نکنند. اجازه ندهید آچار شما به طور هم‌زمان به ترمینال مثبت و بدنه یا گلگیر برخورد کند.

زمانی که کابل منفی باتری را به درستی خارج کردید، برای جهت دیگر همین عمل را تکرار کنید. دقت داشته باشید که حتما در ابتدا باید به سراغ کابل های منفی بروید، انجام این کار باعث می شود از جرقه های حتمالی جلوگیری شود.

پس از آن که هر دو قطب باتری را با موفقیت جدا کردید؛ گیره یا سیستم نگهدارنده که باتری را در جای خود نگه داشته است را بردارید. قطعات و اتصالاتی که باتری را نگه ‌داشته بودند کنار قرار دهید تا هم جلو دستتان را نگیرند و هم بتوانید باتری را به‌راحتی از خودرو جدا کنید و هیچ اتصالی در اطراف باتری رخ ندهد.

باتری را با دقت بلند نمایید و در یک مکان صاف قرار دهید.

نکته: معمولا وزن باتری ها بین 13 تا 25 کیلوگرم می باشد، به همین جهت در زمان بلند کردن آن ها دقت داشته باشید که دستتان نیفتد و به آرامی این کار را انجام دهید.

نصب باتری جدید

خب تا اینجا شما موفق شدید باتری قدیمی ماشین را به خوبی جدا نمایید، حالا زمان آن رسیده است که باتری جدید را سر جای خود قرار دهید.

نصب باتری روش تعویض باتری ماشین
نصب باتری جدید در خودرو

برای انجام این کار لازم است که در ابتدا محل باتری قدیمی را تمیز کنید. اگر رسوب یا خوردگی در اطراف باتری مشاهده می کنید حتما آن را ها تمیز کنید تا آسیبی به باتری وارد نشود. (برای تمیز کردن رسوبات باتری می توانید از یک پارچه تمیز و مقداری جوش شیرین استفاده نمایید).

در همین زمینه می توانید مقاله نصب باتری ماشین را نیز مطالعه نمایید.

پس از تمیز کردن باتری آن را کاملا خشک کنید و باتری جدید را در سر جای خود قرار دهید. زمانی که مطمئن شدید باتری در جای خود قرار گرفته است، گیره ها و سیستم نگهدارنده باتری را محکم کنید.

درپوش‌های پلاستیکی را که پایه‌های باتری را پوشانده است بردارید و واشرهای ضدخوردگی را روی آنها نصب کنید. باتری را طوری قرار دهید که پست مثبت قرمز با ترمینال مثبت و محل کابل مطابقت داشته باشد.

برعکس باز کردن باتری که در ابتدا کابل های منفی را جدا کردید، در این سری باید ابتدا به سراغ کابل های مثبت باتری بروید. بنابراین کابل مثبت باتری را محکم کنید و سپس به سراغ محکم کردن کابل های منفی بروید.

به همین راحتی شما توانستید باتری ماشین را تعویض نمایید و یک باتری جدید در خودرو خود قرار دهید.

در آخر برای آشنایی بیشتر با چگونگی انجام این کار می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

نکات مربوط به تعویض باتری ماشین

  • حتما مطمئن شوید که باتری به خود سرجای خود قرار گرفته است و در هنگام حرکت تکان نمی خورد.
  • در زمان بستن کابل های باتری دقت داشته باشید که این کار را به خوبی انجام دهید. شل بودن کابل ها موجب می شود تا نیروی الکتریکی به خوبی انتقال پیدا نکند و سیستم الکتریکی خودرو دچار مشکل می شود.
  • بهتر است در انتها و پس از بستن کابل های باتری، مقداری گریس بردارید و روی پایانه های باتری بمالید؛ انجام این کار باعث می شود که سرباتری های شما دچار رسوبات نشود.
  • بلافاصله پس از بستن باتری شروع به حرکت نکنید، چند دقیقه اجازه دهید اجازه دهید تا اتصالات به خوبی ایجاد شود و سپس برای رانندگی آماده شوید.
باطری روش تعویض باتری ماشین
تعویض باتری ماشین در محل

سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود:

قیمت خرید باطری ماشین چه قدر است؟

قیمت خرید باتری ماشین وابسته به عوامل بسیاری می باشد. به طور مثال شما باید مشخص کنید که کدام مدل از باتری را می خواهید و باتری شما سازنده چه شرکتی باشد و …

آیا امکان تعویض باتری ماشین در منزل وجود دارد؟

بله، مطلبی که ما در این مقاله توضیح دادیم به این صورت است که شما به راحتی می توانید باتری ماشین را در منزل تعویض کنید.

قبل از نصب باتری جدید چه کارهایی باید انجام شود؟

قبل از قرار دادن باتری جدید باید به خوبی محل باتری قدیمی را تمیز کنید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش تعویض باتری ماشین آشنا نماییم. در صورتی که احتیاج به راهنمایی بیشتر در این زمینه دارید سوالات خود را در قسمت نظرات برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا