روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
4.7
(2153)

انرژی های فسیلی و سوخت از سرمایه های اصلی بشر هستند و باید در استفاده از آن ها بسیار محتاط بود. شما باید کارهای زیادی را برای حفظ سوخت برای استفاده در آینده انجام دهید. استفاده از سوخت را باید تا حد امکان کاهش داد تا آیندگان هم بتوانند از آن ها استفاده کنند.

ذخایر سوخت های فسیلی محدود است و آلودگی ناشی از سوزاندن آنها به نوعی محیط زیست ما را از بین می برد. بنابراین، صرفه جویی در مصرف سوخت کاملاً مهم است.

روش های کاهش مصرف سوخت خودرو scaled روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
روش های کاهش مصرف سوخت خودرو

اولین قدم برای محافظت از سوخت از خودتان شروع می شود. شما به راحتی می توانید با انجام چند مرحله کلی مصرف سوخت خودروتان را کاهش دهید. اما قبل از اینکه در مورد چگونگی صرفه جویی در مصرف سوخت بیاموزیم، اجازه دهید به سرعت به چند مورد مهم دیگر نگاهی بیندازیم.

چرا باید از سوخت ها محافظت کنیم و اگر آنها را حفظ کنیم چه اتفاقی می افتد؟

دلایل زیادی برای حفظ سوخت وجود دارد که عبارتند از:

  • برای محیطی بهتر
    سوزاندن سوخت ها مانند نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی هوا را با آلاینده های مضر پر می کند که برای سلامتی انسان خطرناک هستند. بنابراین، ایجاد دود و بیماری های تنفسی و بدتر شدن وضعیت زمین یکی از پیامدهای استفاده زیاد از سوخت های فسیلی است. بنابراین، حفظ سوخت های فسیلی برای کمک به زمین بسیار مهم است.
  • استفاده پایدار
    حفاظت از سوخت نه تنها برای ما ضروری است، بلکه مطمئناً به نسل دیگر نیز کمک خواهد کرد. ما باید از سوخت ها به گونه ای استفاده کنیم که در آینده هم بتوان از آنها بهره جست. در کنار این، حفظ سوخت نیز به کاهش سموم موجود در هوا کمک می کند، که به نوبه خود زمان بیشتری را برای ما و آینده ما برای مصرف سوخت بهتر و ایمن تر فراهم می کند.

در ادامه روش های کاهش مصرف سوخت خودرو را توضیح خواهیم داد.

همچنین در ویدیو زیر می توانید روش های کاهش مصرف سوخت را مشاهده کنید.

نکات صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو

معقول رانندگی کنید

اولین و مهمترین گامی که در صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو وجود دارد، رانندگی ایمن و معقول است. رانندگی معقول شامل تمرکز بر مسیر پیش رو و پیش بینی اقدامات سایر رانندگان و خطرات احتمالی است. در ترافیک های سنگین به نرمی و آرامی برانید، اعمال ترمز و شتاب کمتر می تواند تا حد زیادی به صرفه جویی در سوخت کمک کند.

سبک رانندگی آرام را دنبال کنید تا در کمترین زمان متوجه تغییر در مصرف سوخت خودرو شوید.

در همین رابطه می توانید نکات و توصیه های ایمنی هنگام رانندگی را نیز بخوانید.

سرعت را به آرامی افزایش دهید

ترمزگیری شدید در سرعت بالا و شتاب‌گیری زیاد در سرعت کم باعث می‌شود که به موتور، شوک وارد شده و میزان مصرف سوخت، افزایش پیدا کند.

برای افزایش سرعت سعی کنید به آرامی اینکار را انجام دهید. هرچه در مدت زمان کوتاه تری سرعتتان افزایش یابد سوخت بیشتری مصرف خواهد شد. برای اینکه تا حد ممکن مصرف سوخت کمتری داشته باشید، 5 ثانیه زمان بگذارید تا وسیله نقلیه خود را از حالت سکون تا 20 کیلومتر در ساعت شتاب دهید. در هنگام رانندگی همیشه گمان کنید یک فنجان قهوه بر روی داشبورد قرار دارد و نباید بریزد.

%name روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
سرعت را به آرامی افزایش دهید

تعمیر و نگهداری مناسب از خودرو

گام دوم برای صرفه جویی در سوخت خودرو، انجام تعمیر و نگهداری خوب و مناسب از خودرو است. سرویس و نگهداری منظم می تواند به افزایش راندمان موتور کمک کند. علاوه بر این، همیشه باید از روغن موتور مناسب برای خودرو استفاده کرد تا سالانه مقدار زیادی سوخت صرفه جویی شود.

تعمیر و نگهداری مناسب از خودرو روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
تعمیر و نگهداری مناسب از خودرو

چک کردن تایرها

نگهداری و بررسی منظم لاستیک ها برای هر وسیله نقلیه ضروری است. مراقبت صحیح از لاستیک ها، تجربه رانندگی ایمن و اقتصادی را تضمین می کند.

برای نگهداری صحیح از لاستیک‌ها، باید به طور مرتب فشار لاستیک را چک کنید. لاستیک‌هایی که به درستی باد شده‌اند می‌توانند مصرف سوخت را تا 2 درصد بهبود بخشند که تا حد زیادی باعث بهبود مصرف سوخت کلی خودرو می‌شود. در مقابل، لاستیک‌های کم باد می‌توانند سطحی را که با جاده در تماس است افزایش دهند و در نتیجه باعث می‌شوند وسیله نقلیه شما بیش از حد مورد نیاز سوخت مصرف کند.

تایرهای کم باد و بیش از حد باد شده هر دو بر مصرف سوخت تأثیر منفی می‌گذارند. فشار تایرها بسته به باری که حمل می کنید متفاوت است: اگر چهار مسافر و چمدان دارید، باید تایرهای خود را با حداکثر فشار توصیه شده باد کرده باشید.

چک کردن تایرها روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
چک کردن تایرها

کاهش وزن خودرو

وزن کمتر در ماشین شما منجر به مصرف کمتر سوخت و همچنین افزایش کارایی ماشین می شود. یک خودروی سبک تر در مقایسه با خودرویی که وزن دارد، سوخت کمتری مصرف می کند.

بنابراین بهتر است باک بنزین خود را نیمه پر یا کمتر نگه دارید. همچنین توصیه می شود وسایل غیر ضروری را در ماشین خود حمل نکنید و صندوق عقب را تا حد امکان از بار خالی نگه دارید. مصرف سوخت خودروهای سایز متوسط به ازای هر 25 کیلوگرم وزنی که حمل می کند حدود 1 درصد افزایش می یابد.

با سرعت کم برانید

طبق گزارش ها، کاهش سرعت خودرو می تواند تا حد زیادی به کاهش مصرف سوخت کمک کند. بنابراین، هر زمان که در جاده های درون شهری رانندگی می کنید، برای صرفه جویی در مصرف سوخت، بهتر است سرعت خود را کاهش دهید.

اکثر خودروها، وانت و شاسی بلندها زمانی که بین 50 تا 80 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند، مصرف سوخت بهینه ای دارند. بالاتر از این منطقه سرعت، وسایل نقلیه هر چه سریعتر حرکت کنند، سوخت بیشتری مصرف می کنند.

به عنوان مثال، با سرعت 120 کیلومتر در ساعت، یک وسیله نقلیه حدود 20 درصد بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت سوخت مصرف می کند. در یک سفر 25 کیلومتری، این افزایش سرعت فقط دو دقیقه از زمان سفر شما را کاهش می دهد.

با سرعت کم برانید روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
با سرعت کم برانید

به‌ازای کاهش سرعت به‌ میزان هر هشت کیلومتر در ساعت (به طور مثال، حرکت با ۷۰ کیلومتر به‌جای ۷۸ کیلومتر)، مصرف بنزین تا هفت درصد کاهش پیدا می‌کند. پس در صورت امکان با سرعت خیلی بالا در بزرگراه‌ها حرکت نکنید.

ایرودینامیک بمانید

مقاومت در برابر باد به افزایش مصرف سوخت خودروی شما کمک می کند. بنابراین، برای کاهش آن، سعی کنید هنگام رانندگی با سرعت بالاتر، پنجره های خود را بسته نگه دارید.

سرعت گیر

سرعت گیرها می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.

ترمزگیری مداوم، شتاب گیری و ترمزگیری مجدد برای یک سرعت گیر دیگر منجر به مصرف بیشتر سوخت می شود. بنابراین، برای صرفه جویی بیشتر در مصرف سوخت هنگام رانندگی در جاده های سخت، حفظ سرعت ثابت ضروری است.

تهویه هوا یا پنجره باز؟

در گرمای تابستان بهتر است از تهویه مطبوع استفاده کنیم یا پنجره را پایین بکشیم؟

استفاده ار تهویه مطبوع در یک روز طولانی و گرم تابستان، مصرف سوخت شما را فوراً افزایش می دهد. از سوی دیگر، پایین کشیدن شیشه ها نیز باعث افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.

بنابراین، برای کاهش مصرف سوخت، باید ماشین را با سرعت کم برانید و پنجره را باز کنید، زیرا باعث می شود هوای تازه به داخل وارد شود و تا حدودی به کاهش گرما کمک می کند.

تهویه هوا یا پنجره باز؟ روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
تهویه هوا یا پنجره باز؟

اما زمانیکه ناچارید با سرعت بالا رانندگی کنید استفاده از تهویه مطبوع بسیار مناسب تر از پایین کشیدن پنجره است.

باک را بیش از حد پر نکنید

باک بنزین را فقط تا مقداری که معین شده پر کنید. هرگز باک خود را بیش از حد پر نکنید زیرا باعث مصرف بیشتر سوخت می شود.

خودرو را در حالت بیکار خاموش کنید.

خاموش‌کردن خودرو در زمان ایست (وقتی که موتور روشن، اما ماشین در حال حرکت نیست) یکی از روش‌های کاهش مصرف سوخت بنزین است. بنابراین زمان توقف‌ طولانی پشت چراغ قرمز، کنار خیابان یا زمانی که منتظر کسی هستید؛ موتور ماشین خود را خاموش کنید. همچنین برای گرم‌کردن درجای موتور، بیشتر از یک دقیقه زمان نگذارید که منجر به هدر رفتن بنزین می‌شود.

یک وسیله نقلیه معمولی با موتور 3 لیتری به ازای هر 10 دقیقه در بیکار بودن، 300 میلی لیتر (بیش از 1 فنجان) سوخت مصرف می کند.

در زمان توقف پای خود را از روی پدال ترمز بردارید

طبق تحقیقات گذاشتن پا بر ترمز در هنگام توقف خودرو تا ۳۵ درصد مصرف سوخت شما را افزایش می‌دهد. همچنین این عمل از طول عمر لنت ترمز خودرو می‌کاهد. همچنین سعی کنید تا مشکلات مربوط به ترمز کردن مانند قفل کردن ترمز ماشین را هم برطرف کنید. بعضی از این مشکلات می‌توانند روی عملکرد افزایش سوخت تاثیر غیرمستقیم بگذارد.

%name روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
در زمان توقف پای خود را از روی پدال ترمز بردارید

از گیربکس دستی به درستی استفاده کنید.

به سرعت سنج که دور موتور را نشان می دهد دقت کنید. از آن برای اطلاع از زمان تعویض دنده دستی برای بهترین بازده سوخت استفاده کنید. هر چه دور در دقیقه بیشتر باشد، موتور سوخت بیشتری می سوزاند. بنابراین دنده های پایین را به آرامی و به سرعت تعویض کنید و سرعت را در دنده های بالاتر افزایش دهید.

احتمالاً بزرگترین راز دستیابی به mpg (میزان مصرف سوخت بهینه در هر مایل) بالا رانندگی با بالاترین دنده ممکن برای وسیله نقلیه و در عین حال در محدوده سرعت مجاز است. بهترین توصیه در مناطق شهری این است که با کمترین دور ممکن، احتمالاً در حدود 2000 دور در دقیقه، هر چه سریعتر دنده ها را تعویض کنید. به یاد داشته باشید: هرچه موتور سریعتر بچرخد، سوخت بیشتری مصرف می کند.

استفاده از ماشین را تا حد امکان کاهش دهید.

پیاده روی، دوچرخه سواری، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را افزایش دهید و تنها در مواقعی که راهی ندارید از خودروتان استفاده کنید.

و اینگونه است که می توانید در صرفه جویی در مصرف سوخت و در نتیجه محافظت از محیط زیست خود کمک کنید.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

چگونه متوجه نشتی سوخت خودرو شویم؟

اگر هر زمان که ماشین خود را جابه‌جا می‌کنید، علامت قهوه‌ای مایل به زردی را می‌بینید که هر زمان که نور طبیعی به آن برخورد می‌کند، چند رنگ به نظر می‌رسد، نشان‌دهنده نشت بنزین خودرو است.

%name روش های کاهش مصرف سوخت خودرو
نشت بنزین خودرو

آیا پر شدن بیش از حد باک بنزین مضر است؟

پر کردن بیش از حد باک بنزین می تواند عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است باعث ضعیف شدن عملکرد خودرو شود و همچنین می تواند به موتور آسیب برساند.

با چه سرعتی ماشین بهترین مسافت پیموده شده را می دهد؟

کارآمدترین سرعتی که با آن می‌توانید با ماشین سفر کنید از نظر دستیابی به بهترین مصرف سوخت، 80 تا 90 کیلومتر در ساعت است. هر سرعتی بیشتر از این می تواند بازده سوخت شما را کاهش دهد.

آیا کروز کنترل سوخت بیشتری مصرف می کند؟

کروز کنترل فقط در هنگام رانندگی بر روی یک سطح صاف ثابت به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک می کند، از این رو معمولاً بهترین حالت برای رانندگی در بزرگراه است.

یکی از کلیدهای صرفه جویی در مصرف سوخت، رانندگی با سرعت ثابت است، کروز کنترل می تواند این کار را به طور موثر بر روی سطوح صاف انجام دهد و با نفی شتاب غیرضروری، مصرف سوخت را تا حد ممکن کاهش دهد.

اما استفاده از کروز کنترل در جاده هایی با سربالایی یا سراشیبی زیاد ایده مناسبی نیست و به این دلیل است که کروز کنترل نسبت به تغییرات درجه آهسته واکنش نشان می دهد و نمی تواند سرعت مناسب را برآورد کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا