مراقبت و نگهداری از باتری خودرو

مراقبت و نگهداری از باتری خودرو
4.8
(2563)

باتری خودرو گونه‌ای از باتری‌های قابل شارژ هستند که بیشتر از نوع اسید- سرب می‌باشند و برای استارت زدن، روشنایی و تأمین برق دیگر لوازم الکتریکی خودروها از آن استفاده می‌شود. البته امروزه به دلیل مشکلات باتری‌های (اسیدی) از جمله خطرات ناشی از اسید باتری، استفاده از نوع خشک این نوع باتری‌ها در حال گسترش است همان باتری اتمی که در بازار رایج شده است. باتری‌های اتومبیل‌های سواری و وانت بارها معمولاً از نوع ۱۲ ولتی و اتومبیل‌های سنگین و دیزلی از نوع ۲۴ ولتی هستند. باتری موتور سیکلت نیز باهمین قابلیتها در سایز و ابعاد کوچکتر می باشد.

تقریباً تمام عملکردهایی که ماشین شما انجام می دهد توسط باتری ممکن می شود. اگر باتری آسیب ببیند یا فرسوده شود، ممکن است وسیله نقلیه به هیچ وجه استارت نخورد، کارایی کمتری خواهد داشت و ممکن است باعث رانندگی پرخطر شود.

مراقبت و نگهداری از باتری خودرو مراقبت و نگهداری از باتری خودرو
مراقبت و نگهداری از باتری خودرو

میانگین عمر باتری خودرو چقدر است؟‌

درست مانند باتری تلفن همراه یا لپ‌تاپ، باتری‌های سرب اسیدی خودرو عمر محدودی دارند و در نهایت توانایی خود را برای نگه داشتن شارژ کافی برای روشن کردن خودرو از دست خواهند داد. به طور متوسط عمر ​​باتری خودرو بین ۲ تا ۵ سال است که عوامل متعددی بر آن تأثیر خواهند گذاشت. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر عمر باتری خودرو، آب و هوا است. موتور در حال کار در زیر کاپوت، مقدار زیادی گرما تولید می‌کند. در یک روز گرم و سوزان، باتری ماشینتان خالی می‌شود و اگر نکات احتیاطی لازم برای رانندگی در تابستان را رعایت نکنید، احتمال خراب شدن باتری ماشین شما افزایش خواهد یافت.

در اثر هوای گرم، مایع درون باتری خودرو تبخیر شده و به ساختار داخلی باتری آسیب می‌رساند. به همین دلیل است که میانگین عمر باتری در آب و هوای گرم کمتر در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین زمانی که می‌خواهید تخمین بزنید که باتری ماشین شما چقدر دوام می‌آورد، آب و هوایی را در نظر بگیرید که در آن بیشتر رانندگی خواهید کرد.

علت های خرابی باتری ماشین

باتری های خودرو در اصل به منظور ایجاد جریان برای استارت اولیه ماشین ساخته شده است. از مواردی که ممکن است باتری را خراب کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشارژ عمیق
  • گرما و لرزش
  • تششکیل رسوب
  • سولفاته شدن سرباتری ماشین
دلایل خرابی باتری ماشین مراقبت و نگهداری از باتری خودرو
دلایل خرابی باتری ماشین

دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب باتری را تسریع می کنند و عاقبت رسوب تشکیل می شود و سبب اتصال کوتاه می گردد. از دیگر عوامل اصلی تخریب باتری ها، سولفاته شدن آنهاست. هنگامی که باتری ها به صورت دشارژ یا برای بیشتر از ۶ ماه انبار شوند، سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می یابد و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. تحقیقات اخیر نشان داده در هوای گرم (بدترین محیط برای کار باتری) میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می یابد.

مراقبت و نگهداری از باتری خودرو

اما صرف نظر از شرایطی که خودروی شما تحت چه شرایطی قرار دارد، نکاتی وجود دارد که می توانید برای کمک به بهترین استفاده از باتری خود در نظر بگیرید. با اولویت دادن به تعمیر و نگهداری باتری می توانید از مشکلات باتری جلوگیری کنید. در این مقاله، ما در مورد اقدامات نگهداری صحبت می کنیم که می تواند عملکرد باتری شما را در طول عمر آن بهینه کند.

باتری را از دماهای شدید حفظ کنید

باتری ها در دماهای ملایم بهترین عملکرد را دارند. هم دمای بالا و هم دمای پایین می تواند بر عملکرد باتری تأثیر بگذارد و به آن آسیب برساند. در هوای گرم، باتری ممکن است منبسط شود و بدنه آن ترک بخورد و منجر به نشت مایع باتری شود. باتری ها نیز در شرایط گرم و مرطوب بیشتر احتمال دارد زنگ بزنند. در هوای سرد، مایع موجود در باتری ممکن است یخ بزند، کیس را منحرف کند و به طور موثر باتری را از بین ببرد.

برای محافظت از باتری خود، در هنگام آب و هوای شدید در مناطق محافظت شده مانند پارکینگ ها پارک کنید. اگر در منطقه ای با دمای شدید فصلی زندگی می کنید، سرمایه گذاری روی یک کیت عایق باتری برای کاهش قرار گرفتن باتری در این شرایط در نظر بگیرید.

نگهداری از باتری در شرایط آب و هوایی سخت مراقبت و نگهداری از باتری خودرو
نگهداری از باتری در شرایط آب و هوایی سخت

لرزش مداوم باتری ماشین

اگر باتری شل شود، رانندگی معمولی ممکن است به باتری آسیب برساند. لرزش موتور می تواند باتری را به اجزای اطراف آن کوبیده و باعث تضعیف اتصال یا حتی ایجاد نشتی شود. باتری ممکن است گاز یا مایع را تخلیه کند که می تواند باعث خوردگی سایر اجزای موتور شود. وجود لرزش مداوم در اتومبیل می تواند یکی از عوامل موثر کاهش دهنده عمر باتری محسوب شود. لرزش زیاد بر اثر وجود جاده‌ های ناهموار و یا مهار و کنترل نکردن باتری ماشین توسط بست های مخصوص، موجب می شود تا صفحات باتری آسیب دیده و در نتیجه عمر آن کم شود. هر زمانی و به هر دلیلی که کاپوت را بالا زدید، بررسی کنید که باتری به خوبی بسته شده باشد.

کانکتورها را تمیز نگه دارید

خاک می تواند به سرعت زیر کاپوت شما جمع شود، به خصوص اگر به طور روزانه رانندگی می کنید یا به طور منظم در دود یا گل رانندگی می کنید. بسیاری از قطعات می توانند کمی کثیفی و گرد و غبار را کنترل کنند، اما این زباله ها می توانند بر میزان کارآمدی باتری شما تأثیر بگذارند. کثیفی و زباله اگر وارد سلول‌های باتری شوند می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورند. کثیفی همچنین ممکن است باعث خوردگی فلز مجاور شود، بنابراین تمیز کردن بالای باتری و سرباتری‌ها به عنوان بخشی از روش‌های محافظت از باتری خودرو بسیار مهم است. هر یک تا دو ماه یک بار در اطراف پایانه‌های باتری بررسی کنید. هر گونه زباله را با یک برس سفت پاک کنید. حتی اگر در بررسی‌های معمول خود متوجه کثیفی قابل توجهی نشدید، باید پایانه‌های باتری را تمیز کنید یا هر شش تا هشت ماه یک‌بار آنها را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن سرباتری ماشین

با استفاده از آچار فرانسه باتری را از قلاب در آورید.

  • ابتدا از آزاد شدن کابل منفی مطمئن شوید، سپس کابل مثبت را آزاد کنید. کابل منفی سیاه و کابل مثبت قرمز است. اگر کابل مثبت را اول دستکاری کنید، ممکن است خطر شوک داشته باشد. زمانی که ارتباط به پایانه ها بازگشت، کابل ها را طبق دستور گفته شده وصل کنید.
  • یک قاشق سوپخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کنید. جوش شیرین باید به قدری باشد که قاشق را پر کند. از آنجا که جوش شیرین در واکنش کند عمل می کند، به خنثی کردن اسید جهت پوسیدگی ها بیشتر کمک می کند. برای سرعت بخشیدن به پروسه، از آب گرم به جای آب سرد استفاده کنید.
  • مسواک را به محلول آب و جوش شیرین آغشته کنید. همچنین ممکن است بخواهید بخشی از آن را روی کابل ها هم بریزید و با مسواک اتصالات را تمیز کنید. همه جای باتری را با مسواک فرچه بکشید و باتری را از رسوبات موجود پاک کنید. کار را تاجایی ادامه دهید که دیگر جوش شیرین هیچ واکنشی نشان ندهد.
  • مقداری آب تمیز را با اسپری روی کابل ها بپاشید تا محلول قبلی را شستشو دهد. مقداری کمی آب را روی کابل ها و باتری ریخته و مطمئن شوید که همه جای آنها شسته شده است. از ورود محلول به محفظه ی موتور جلوگیری کنید.
  • از یک حوله یا دستمال کهنه و بدون پرز برای پاک کردن محل استفاده کنید. مایعات را کاملا از  محل پاک کنید تا موجب پوسیدگی در آینده نشود. همچنین ممکن است از ژل مشتقات نفتی یا گریس برای کابل ها استفاده کنید تا خرابی های آینده را کم کنید.
  • کابل ها را دوباره وصل کنید. ابتدا کابل مثبت، سپس کابل منفی را متصل کنید.از یک آچار فرانسه برای سفت کردن کابل ها و اتصالات استفاده کنید .کابل قرمز را به پایانه ی مثبت متصل کنید.

در ویدیو زیر نحوه تمیز کردن سرباتری ماشین توضیح داده شده است.

قاب باتری را به طور منظم بررسی کنید

همانطور که در بالا توضیح داده شد، برخی از شرایط می توانند باعث متورم شدن، ترک خوردگی و یا شکستن قاب باتری شوند. وقتی کیس باتری شکسته یا بدشکل می شود، نمی تواند مایع باتری و اجزای آن را به درستی در خود جای دهد.

علاوه بر سرما، گرما و تکان خوردن، بدنه باتری ممکن است در اثر زنگ زدگی یا سایر اشکال خوردگی آسیب ببیند. هر بار که امنیت بست های باتری را بررسی می کنید، به دنبال نقاط ضعیف یا فرسودگی روی کیس باشید.

متورم شدن قاب باتری ماشین مراقبت و نگهداری از باتری خودرو

باتری را در صورت نیاز تعویض کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای محافظت از عملکرد خودرو، تشخیص زمان نیاز به تعویض باتری و انجام به موقع آن است. بیشتر باتری ها بسته به نوع و کیفیت دستگاه، عمری بین سه تا پنج سال دارند. وقتی باتری جدیدی دریافت می‌کنید، بررسی کنید که انتظار می‌رود آن واحد چقدر دوام بیاورد.

هنگامی که باتری شما به سه سالگی رسید، مراقب علائم خرابی باتری مانند استارت های متعدد و استارت سخت موتور باشید تا مشخص کنید چه زمانی باید باتری فعلی خود را با یک مدل جدید جایگزین کنید. همچنین می توانید با آزمایش ولتاژ، همانطور که در بخش پایانی این مقاله توضیح داده شده است، زمان نیاز به تعویض باتری را پیش بینی کنید.

موتور را قبل از روشن کردن سایر وسایل مصرفی روشن کنید

هنگامی که خودرو را استارت میزنید، باتری خودرو باید هر سیستم خودرویی را که روشن است، تغذیه کند. اگر قبل از روشن کردن خودرو از وسایل برقی و مصرفی استفاده کنید، باتری برای استارت و روشن کردن خودرو باید به صورت مضاعف انرژی تولید کند که باعث کوتاه شدن عمر آن خواهد شد.

برای جلوگیری از خستگی باتری، رادیو، چراغ ها و کنترل آب و هوا را هنگام خاموش کردن خودرو خاموش کنید. منتظر بمانید تا این سیستم ها دوباره روشن شوند تا ماشین شما روشن و آماده رانندگی شود.

ولتاژ را تست کنید

باتری شما باید بتواند شارژ نگه دارد تا به درستی وسیله نقلیه شما تامین شود. با آزمایش ولتاژ می‌توانید میزان انرژی باتری خود را آزمایش کنید. باتری متوسط خودرو دارای ولتاژ سالم حدود 12.5 ولت است، اگرچه باید ولتاژ مورد انتظار برای باتری خاص خود را بررسی کنید.

وقتی روغن خود را تعویض کردید، از مکانیک خود بخواهید ولتاژ باتری را بررسی کند. اگر ولتاژ ضعیف تر از حد انتظار باشد، ممکن است به زودی نیاز به تعویض باتری داشته باشید.

همچنین برای تست باتری ماشین با مولتی متر مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

در بیشتر خودرو ها در یک روز گرم مقدارد ولتاژ باید بین 14 تا 14.5 ولت باشد. اگر این اندازه تغییر کند یا کم و زیاد شود می توان نتیجه گرفت که باتری سیستم شارژ درستی ندارد. مورد دیگری که وجود دارد اگر ولتاژ خروجی شما از 1.15 ولت در دمای محیط به شدت پایین است می توان نتیجه گرفت که سیستم شارژ به مشکل خورده است. در آخر اگر در اطراف باتری بوی تخم مرغ فاسد شده به مشام می رسد می توانید نتیجه بگیرید که باتری دچار اور شارژ شده است. زمانی که باتری دچار اور شارژ شده باشد زمان تعویض باتری فرا رسیده است.زیرا که دیگر باتری اتومبیل شما شارژ نمی شود و ولتاژ خروجی به شدت کم می شود.

چگونه بفهمیم دینام باتری را شارژ می کند؟

از سفرهای کوتاه بپرهیزید

باتری شما هر بار که ماشین خود را روشن می کنید دشارژ شده، اما در طول سفر توسط موتور شارژ می شود. بنابراین اگر شما فقط در مسافت کوتاهی رانندگی می کنید، باتری نمی تواند مقدار انرژی از دست رفته را دوباره به دست آورد و اگر این روند را روزانه تکرار کنید، ولتاژ باتری به طور پیوسته کاهش می یابد تا زمانی که دیگر نتواند ماشین را روشن کند.

با رانندگی مکرر و برای مدت طولانی‌تر، قدرت باتری ماشین خود را حفظ کنید و اگر زیاد از ماشین خود استفاده نمی‌کنید، برای کمک به حفظ ولتاژ صحیح، روی شارژر باتری سرمایه‌گذاری کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا