نکات رانندگی در هوای بارانی

نکات رانندگی در هوای بارانی
4.8
(235)

هر ساله، نزدیک به 75 درصد از تصادفات رانندگی مرتبط با آب و هوا در خیابان های خیس و 47 درصد در هنگام بارندگی رخ می دهد. با شرایط نوری کمتر و سطوح لغزنده، رانندگی در باران می تواند یکی از سخت ترین و خطرناک ترین شرایطی باشد که رانندگان با آن مواجه می شوند. با توجه به اینکه فصل بارانی در راه است، در این مقاله سعی کرده ایم نکات مهمی از رانندگی در شرایط بارانی را عنوان کنیم.

رانندگی در باران، چه بارندگی کم باشد یا شدید، می تواند یکی از سخت ترین موقعیت های رانندگی باشد که راننده با آن مواجه می شود. شرایط بارانی ارتباط مستقیمی با نرخ تصادفات بالاتر دارد. مهم نیست که در کدام بخش از کشور زندگی می کنید، قطعا در برخی مواقع مجبور خواهید بود وسیله نقلیه خود را در زیر باران رانندگی کنید. دانستن اینکه چگونه جاده‌های مرطوب و کاهش دید بر نحوه کنترل وسیله نقلیه شما تأثیر می‌گذارد، به شما کمک می‌کند در شرایط بارانی ایمن رانندگی کنید.

%name نکات رانندگی در هوای بارانی
نکات رانندگی در هوای بارانی

نکات رانندگی در هوای بارانی

صبر کنید تا آب و هوا بهتر شود.

اگر لازم نیست فوراً بیرون بروید، سفر یا رفت و آمد خود را تا زمانی که هوا بهبود یابد به تعویق بیندازید. هیچ دلیلی وجود ندارد که در صورت عدم نیاز، بی جهت خود را در معرض خطر قرار دهید!

تجهیزات خودرو را بررسی کنید.

قبل از رانندگی در باران، مطمئن شوید که چراغ های جلو، چراغ های عقب و برف پاک کن ها به خوبی کار می کنند. همه اینها برای دید خوب حیاتی هستند! همچنین باید بررسی کنید که آج کافی روی لاستیک های خودرو داشته باشید. لاستیک‌های صاف، حتی در بهترین شرایط جاده، کشش ضعیفی دارند، اما در جاده‌های خیس خطرناک هستند. اگر می‌بینید که تایر خودرو کاملا فلت شده و آج کاملاً فرسوده شده است، وقت آن است که لاستیک‌های خود را تعویض کنید.

مراقبت و نگهداری از باتری خودرو

با تمرکز بالا رانندگی کنید

همواره توجه به جاده، خودروها و عابرین پیاده در زمان رانندگی اهمیت فوق العاده بالایی دارد. این شرایط در زمان بارش اهمیت چند برابری پیدا می کند چرا که دید راننده و قدرت کنترل وی بر روی خودرو کاهش پیدا می کند بنابراین در زمان رانندگی در چنین شرایطی با تمام وجود حواستان به جاده باشد و از انجام اقداماتی مانند خوردن، نوشیدن، کار کردن با موبایل و… که تمرکز شما را کاهش می دهد خودداری کنید. همچنین برای افزایش کنترل خودرو بهتر است با هر دو دست فرمان خودرو را در کنترل داشته باشید.

آرام برانید.

اگرچه رعایت محدودیت سرعت همیشه مهم است، اما باید توجه داشته باشید که در هنگام بارندگی بسیار کندتر از حد معمول رانندگی کنید. در هوای مرطوب، توقف کامل بسیار بیشتر طول می کشد. همچنین احتمال وقوع هیدروپلنینگ (از دست دادن چسبندگی لاستیک در سطح جاده) نیز بیشتر است. زمانی که بارندگی شروع می شود، آهسته تر حرکت کردن بسیار مهم است، زیرا باران تازه روغن های جاده را بیرون می آورد و سطح را صاف تر می کند.

در خطوط میانی حرکت کنید.

در زمان بارش باران، بخصوص بارش های شدید، بیشتر حجم آب موجود در جاده، در کناره ها و فضای اطراف لاین های کناری جمع می شود. پس برای حفظ ایمنی بیشتر، لازم است که از حرکت و رانندگی در لاین ها کناری جلوگیری کنید.

بین خطوط رانندگی کنید نکات رانندگی در هوای بارانی
بین خطوط رانندگی کنید

از برف پاک کن های شیشه جلو خود استفاده کنید.

ممکن است استفاده از برف پاک کن های شیشه جلو روتین و عادی به نظر برسد، اما غیرمعمول نیست که رانندگان فراموش کنند آنها را در باران ملایم روشن کنند. برف پاک کن های شیشه جلو باید قطرات باران را با یک ضربه از روی شیشه پاک کنند، بدون اینکه آنها را لکه دار کنند یا رگه هایی از خود باقی بگذارند. اگر برف پاک کن ها به خوبی کار نمیکنند، یا می توانید صدای خراشیدن هنگام حرکت آن ها را بشنوید، زمان تعویض آنها فرا رسیده است. اگر باران یا طوفان شدیدی در راه است، ممکن است بخواهید از محصولات ضد آب بر روی شیشه جلوی خود استفاده کنید تا به جدا شدن مهره آب کمک کنید.

چراغ های جلوی خود را روشن کنید.

اگر برف‌پاک‌کن‌های شما روشن هستند، چراغ‌های جلوی شما نیز باید روشن باشند. چراغ های جلو به میزان قابل توجهی دید شما را افزایش می دهند و دیگر وسایل نقلیه شما را راحت تر می بینند.

چراغ های مه شکن را در باران های نه چندان شدید، یا در زمان بارش باران و تاریکی هوا حتما روشن کنید. مه شکن ها نه تنها به افزایش و بهبود دید شما کمک می کنند، بلکه به رانندگان دیگر نیز کمک می کنند تا شما را ببینند. در هوای مه آلود و بارانی، حتی زمانی که هوا روشن است، حتما چراغ های خود را روشن کنید، تا چراغ های عقبی، برای رانندگانی که پشت سر شما هستند شرایط بهتری ایجاد کند.

%name نکات رانندگی در هوای بارانی
با چراغ روشن رانندگی کنید

فاصله خود را با خودروهای دیگر حفظ کنید.

از آنجایی که واکنش و زمان ترمز خودرو در شرایط مرطوب طولانی تر است، همیشه باید فاصله زیر را بین وسیله نقلیه خود و خودروی جلویی دو برابر کنید. این همچنین به شما کمک می‌کند تا از لگد زدن آب به شیشه جلو توسط وسایل نقلیه بزرگ‌تر جلوگیری کنید که می‌تواند دید شما را تحت تأثیر قرار دهد.

از ترمزهای شدید یا ناگهانی خودداری کنید.

ترمز ناگهانی ممکن است باعث سر خوردن خودرو در شرایط بارش می شود و سر خوردن نیز کاهش تسلط بر روی خودرو را به همراه دارد. همچنین ترمز زدن ناگهانی و محکم ممکن است باعث نفوذ آب به داخل ترمز ها و نقص عملکرد آنها شود. در هوای بارانی، بنا به دلیل مختلف، مانند لیز بودن زمین، کاهش اصطکاک لاستیک ها و … تا حد امکان از ترمز استفاده نکنید. بجای استفاده از ترمز، پای خود را از پدال گاز بردارید تا سرعت شما کاهش پیدا کنید. از استفاده از کروز کنترل خودداری کنید تا با ترمزگیری و شتاب گیری وسیله نقلیه خود ارتباط بیشتری برقرار کنید.

%name نکات رانندگی در هوای بارانی
استفاده از ترمز در هوای بارانی

استفاده از تهویه در زمان مناسب

در زمان بارش باران دما هوا پایین می آید و دما بالای داخل خودرو موجب بخار کردن شیشه‌ها و کمتر شدن دید راننده می شود، برای رفع این مشکل استفاده از بخاری ماشین بهترین گزینه است. بدین صورت که ابتدا خروجی باد گرم سیستم تهویه هوا خودرو را روی شیشه ها تنظیم کرده و بهترین سرعت فن را متناسب با میزان شدت بخار روی شیشه انتخاب کنید. همچنین برای برطرف کردن بخار شیشه عقب خودرو، از گرمکن شیشه عقب استفاده کنید. در نظر داشته باشید درصورتیکه دما هوا بیرون خیلی سرد نباشد، می توانید با باز کردن شیشه خودرو نیز دما داخل ماشین را با بیرون یکسان کنید و برای جلوگیری از ورود باران به داخل خودرو می توان از باران گیر شیشه خودرو هم استفاده نمود.

مراقب آب های راکد باشید

رانندگی در آب های راکد می تواند باعث رخ دادن هیدروپلنینگ شود. این زمانی است که شما کشش را از دست می دهید و در سطح جاده می لغزید. برای جلوگیری از هیدرپلنینگ، با تغییر مسیر و یا هدایت فرمان در اطراف مکان هایی که آب جمع شده است رانندگی کنید.

علاوه بر این، هنگام رانندگی در هوای بارانی، باید به کنترل فرمان توجه ویژه ای داشت. جاده ها و گودال های پرآب خطرات قابل توجهی را به همراه دارند و باعث ایجاد پدیده ای به نام «سواری در آب» می شوند. این زمانی اتفاق می افتد که ماشین به دلیل نیروی آب با مقاومت مواجه می شود که به طور بالقوه منجر به کشش ناگهانی فرمان می شود و باعث انحراف ماشین می شود.

از سر خوردن خودرو جلوگیری کنید

برای جلوگیری از سرخوردن، ابتدا اطمینان حاصل کنید که لاستیک های شما در شرایط خوبی هستند و عمق آج مناسبی دارند. دوم، سرعت خود را در باران شدید یا جایی که ممکن است آب در جاده جمع شود، کاهش دهید. اگر احساس کردید وسیله نقلیه شما شروع به سر خوردن می کند، پای خود را از روی پدال گاز بردارید، اما ترمز را فشار ندهید. اگر گیربکس دستی دارید، کلاچ را فشار دهید و اجازه دهید خودرو سرعت خود را کاهش دهد تا کنترل دوباره به دست آید.

 

جلوگیری از سر خوردن خودرو نکات رانندگی در هوای بارانی
جلوگیری از سر خوردن خودرو

عکس العمل به هنگام سر خوردن خودرو

لیز و لغزنده بودن جاده های بارانی به راحتی باعث لیز و سر خوردن خودرو می شود که شراط دلهره آوری را پدید می آورد، به هنگام مواجه با این مشکل شما باید نکات و عکس العمل های زیر را انجام دهید.

  • خونسردی و آرامش کلید موفقیت شما برای خروج از این وضعیت است.
  • پای خود را از روی پدال گاز بردارید.
  • هرگز ترمز نزنید.
  • به آرامی فرمان را به سمت مکانی که میخواهید خودرو را متوقف کنید بچرخانید.
  • به هیچ عنوان ترمز های کوتاه و سبک نزنید.
  • برای جلوگیری از سُر خوردن خودرو همیشه پیش از رسیدن به پیچ ها از سرعت بکاهید و ترمز بزنید.

در ویدیو زیر در مورد بایدها و نبایدها هنگام سر خوردن خودرو توضیح داده شده است.

کروز کنترل را خاموش کنید.

هیدروپلنینگ زمانی است که وسیله نقلیه شما به طور غیرقابل کنترلی روی سطح خیس جاده می لغزد. اگر چرخ‌های شما شروع به هیدروپلنینگ می‌کنند، اولین عکس العمل شما معمولاً این است که پایتان را از روی گاز بردارید. اگر کروز کنترل روشن باشد، قطع برق را تشخیص داده و سعی در جبران آن دارد. نتیجه شتاب ناگهانی خواهد بود که آخرین چیزی است که می خواهید.

همینطور می توانید در مورد “مشکلات رایج در خودروها” مقاله لینک شده را مطالعه نمایید.

قبل از اینکه راه بیفتی

  • از خود بپرسید که آیا سفر واقعاً ضروری است یا بهتر است آن را به تعویق بیندازید.
  • اگر نیاز به رفتن دارید، قبل از حرکت، برف پاک کن های شیشه جلو را بررسی کنید. تیغه های برف پاک کن – چه جلو و چه عقب – باید در شرایط خوبی باشند. اگر نیستند، فوراً آنها را تعویض کنید.
  • عمق آج لاستیک را بررسی کنید. اگر با لاستیک های تابستانی یا تمام فصل رانندگی می کنید، حداقل عمق آج 3 میلی متر را توصیه می کنیم. اگر با لاستیک های زمستانی رانندگی می کنید، 4 میلی متر را توصیه می کنیم.
  • سوخت را پر کنید، در شرایط بارانی معمولا رانندگان به آهستگی رانندگی کرده و ممکن است زمان بیشتری را در جاده بمانید.
  • با تنظیمات تهویه مطبوع و بخاری در ماشین خود آشنا شوید تا بدانید که چگونه به سرعت فضای داخلی را مه زدایی کنید.
  • از مسیریاب ها جاده را بررسی کرده و در صورتیکه بخشی از جاده دچار صانحه شده باشد مسیر را تغییر دهید.
  • تلفن همراه خود را شارژ کنید. ممکن است در مسیر لازم باشد از امدادگران تقاضای کمک نمایید.

ایمن ماندن در هنگام رانندگی در باران بسیار ساده است، اگر تلاش آگاهانه ای برای به کارگیری این اقدامات احتیاطی انجام دهید. به یاد داشته باشید که کاهش سرعت و روشن کردن چراغ‌ها دو تا از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای کاهش احتمال تصادف ناشی از آب و هوای بارانی هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا