چه زمانی باید دینام را تعویض کرد؟

چه زمانی باید دینام را تعویض کرد؟
0
(0)

دینام خودروی شما وظیفه تولید برق در حین کارکرد موتور را بر عهده دارد. دینام باتری را شارژ نگه می دارد و برق را به اجزای الکتریکی خودرو می رساند. دینام علاوه بر شارژ باتری نیروی مورد نیاز چراغ ها، سیستم تهویه مطبوع، قفل الکترونیکی را تامین می کند. تعویض و تعمیر دینام خودرو یکی از کار هایی است که در صورت خرابی دینام انجام میشود تا بتوانید دوباره از آن استفاده کنید و خودروی شما بدون حرکت باقی نماند. اگر این قطعه از کار بیفتد تمام سیستم برقی اتومبیل از کار خواهد افتاد و اتومبیل روشن نمی شود و اگر روشن هم بشود تا یک مدت کوتاهی خاموش خواهد شد.

دینام توسط تسمه محرک تغذیه می شود که اغلب انرژی را به قسمت های مختلف خودروی شما مانند سیستم فرمان برقی، تهویه مطبوع و پمپ آب می رساند. اگر تسمه درایو از کار بیفتد، دینام تا رفع مشکل از کار می‌افتد.  دینام بخش اصلی سیستم شارژ خودرو است. به موتور پیچ می شود و توسط یک تسمه محرک یا مارپیچ هدایت می شود. اگر دینام از کار بیفتد، موتور شما همچنان برای مدتی کار می کند تا زمانی که باتری تمام شود. دینام نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد، اما تسمه ای که دینام را به حرکت در می آورد باید مرتباً بررسی شود. در صورت پاره شدن تسمه تایم دینام کار نمی کند.

%name چه زمانی باید دینام را تعویض کرد؟
چه زمانی باید دینام را تعویض کرد؟

بدون دینام، باتری ماشین شما برای مدت طولانی شارژ نمی شود. این در نهایت منجر به خالی شدن باتری ماشین و جلوگیری از روشن شدن موتور خودرو می شود. در این حالت ممکن است زمانی که می خواهید موتور را روشن کنید فقط صدای کلیک از موتور استارت موتور بشنوید. به همین دلیل، بسیاری از افراد به اشتباه مشکلات دینام را به عنوان مشکل باتری تشخیص می دهند. اگر ماشین را به سرعت روشن کنید و باتری کمی بعد از بین برود، ممکن است باتری ماشین معیوب باشد یا مشکل ممکن است به دلیل معیوب بودن دینام یا دیگر اجزای سیستم شارژ باشد.

دینام خودرو با باتری کار می کند تا جریان الکتریکی ایجاد کند و موتور را روشن کند. با گذشت زمان، دینام ها با فرسودگی طبیعی مواجه می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باتری نمی تواند به طور کامل شارژ شود، و ممکن است لازم باشد که دینام خود را جایگزین کنید. مدت زمان مشخصی وجود ندارد که دینام ها برای دوام طراحی شده باشند، اما این احتمال وجود دارد که شما ممکن است نیاز به تعویض آن در نقطه ای بین 100000 تا 150000 مایل داشته باشید. توجه به تفاوت بین باتری خراب ماشین در مقابل دینام خراب بسیار مهم است.

در خودروهایی که روزانه رانندگی می شوند، دینام بیشتر دوام می آورد. اگر ماشین برای مدت طولانی پارک شود دینام زودتر از کار می افتد. گاهی اوقات یک دینام ممکن است به طور ناگهانی از کار بیفتد. در موارد دیگر، به تدریج ضعیف می شود و ابتدا شروع به ایجاد مشکلات متناوب می کند. یکی از دلایلی که دینام می تواند پیش از موعد از کار بیفتد زمانی است که محافظ پاشش موتور شکسته یا از بین رفته و خاک و رطوبت جاده وارد دینام می شود.

دینام چقدر عمر می کند؟

به طور متوسط، دینام از بیش از 200000 کیلومتر رانندگی دوام می آورد. حتی در مواردی ممکن است هیچ وقت لازم نباشد تا دینام خودرو را تعویض کنید.

%name چه زمانی باید دینام را تعویض کرد؟
روش های افزایش عمر دینام

با رعایت نکات نگهداری زیر می توانید عمر دینام خود را افزایش دهید:

  • استارت زدن صحیح ماشین.
  • نصب صحیح لوازم برقی برای جلوگیری از اضافه بار
  • در زمان تعویض باتری تا حد امکان از باتری با آمپر بیشتر (البته باتوجه به‌توصیه کمپانی خودروساز) استفاده کنید.
  • اگر در ترافیک‌های طولانی قرار می‌گیرید، دورموتور خودرو را کمی بالاتر از حالت استاندارد نگه دارید و به‌طور هفتگی از تسمه‌دینام بازدید کنید.
  • درطول زمان استفاده از سیستم تهویه‌مطبوع، سایر تجهیزات الکتریکی غیرضروری را خاموش کنید.

رعایت این مورد سبب می‌شود برای تامین جریان الکتریکی فشار کمتری به‌دینام وارد شود.

مشکلات دینام ماشین

علائمی که برای تعویض دینام نیاز دارید چیست؟

اگر یک مولتی متر در دسترس دارید، می توانید از آن برای بررسی سطح ولتاژ دینام خود استفاده کنید. اگر مولتی متر اعداد بین 13.5 تا 14.5 را نشان دهد به این معنا است که دینام سالم است. هنگامی که ولتاژ به سطوح بالاتر یا پایین تر می رسد، ممکن است متوجه برخی مشکلات در نحوه عملکرد خودرو خود شوید.

تست دینام با مولتی متر

  • کاپوت خود را باز کنید و بنابراین دسترسی واضحی به باتری ماشین دارید. دینام خود را پیدا کرده و بررسی کنید که تسمه دینام شل نباشد.
  • مولتی متر خود را به تنظیمات 20 ولت تبدیل کنید
  • موتور را روشن کنید. در این مرحله ، مطمئن شوید که فولی / تسمه دینام بدون لغزش و به درستی می چرخد.

برای تست ولتاژ حاصل از تولید دینام دو روش وجود دارد.

اگر دسترسی آسان به دینام را ندارید بدون اینکه اعضای بدن / لباس / و غیره در فولی چرخان پیچیده شود، سیم مثبت مولتی متر (قرمز) را به اتصال سرباتری قرمز که از دینام خارج می شود متصل کنید. اکنون سیم مولتی متر منفی (سیاه) را برداشته و آن را به بخشی از بدنه ماشین خود متصل کنید (مانند سر پیچ در نزدیکی یا حتی سرباتری منفی باتری ماشین). به خود دینام وصل نکنید. اکنون باید در صفحه نمایش مولتی متر خود مشاهده کنید. اگر دسترسی خوبی به دینام خود ندارید، پس می توانید با وصل سیم مثبت مولتی متر به سرباتری مثبت باتری، و همچنین سیم منفی سرباتری منفی باتری را به راحتی تست کنید.

در ویدیو زیر نحوه تست دینام توضیح داده شده است.

برخی از نشانه‌های آشکاری که شما باید دینام خود را تعویض کنید عبارتند از: چراغ‌های کم نور یا بسیار روشن، باتری ماشین که به طور مداوم دشارژ شده است، ماشین شما هنگام رانندگی از کار بیفتد یا روشن نشود، و اگر متوجه چراغ هشدار روی داشبورد خود شوید. بوی لاستیک سوخته یا صدای بلند ساییدن می‌تواند سرنخ دیگری باشد مبنی بر اینکه ممکن است زمان تعویض دینام فرا رسیده باشد.

زمان تعویض دینام

توصیه می کنیم دینام خودروی خود را زمانی که علائم فرسودگی یا آسیب دیدگی نشان می دهد تعویض کنید. این کار از دشارژ غیرقابل پیش بینی باتری ماشین جلوگیری می کند. دینام معیوب همچنین ممکن است باعث فرسودگی و از کار افتادن سریع باتری شود و اگر مشکل زودتر رفع نشود، به باقی قسمت های خودرو نیز آسیب می رساند.

در زیر برخی از رایج ترین علائم مرتبط با یک دینام خراب آورده شده است:

کم نور شدن چراغ های ماشین

وجود نوسان در نور چراغ ها را می توان از دیگر نشانه های خرابی دینام خودرو برشمرد. تامین برق مورد نیاز برای نوردهی چراغ های خودرو به وسیله دینام صورت می گیرد. بروز هرگونه مشکل در این قطعه، پر نور شدن یا کم نور شدن چراغ ها را به دنبال دارد. در این حالت نور مربوط به پشت آمپر خودرو بسیار شدید به نظر می رسد. در چنین شرایطی مناسب است که ابتدا تجهیزات الکتریکی و برقی ماشین را خاموش نموده و سپس از سالم بودن و سلامت دینام و باتری خودرو اطمینان حاصل نمود. به طور معمول، کم نور شدن چراغ ها، حکایت از خرابی و معیوب شدن دینام ماشین دارد.

%name چه زمانی باید دینام را تعویض کرد؟
کم نور شدن چراغ های ماشین

روشن شدن چراغ هشدار

روشن شدن چراغ هشدار دهنده، یکی از نشانه ها و علائم خرابی دینام خودرو محسوب می شود. غالبا، این چراغ به شکل یک باتری کوچک در پشت آمپر خودرو ظاهر می گردد. این هشدار در برخی از مدل ها با علامت GEN یا ALT به نمایش در می آید. بررسی و ارزیابی میزان ولتاژ خروجی دینام، به وسیله چراغ نشانگر پشت آمپر انجام می شود. در صورت نوسان در میزان ولتاژ، چراغ باتری ظاهر می گردد. رسیدن مقدار ولتاژ به محدوده معین شده، موجب خاموش شدن این چراغ می شود. با مراجعه به یک مکانیک و تعمیرکار ماهر، می توان درصدد رفع این مشکل برآمد.

خاموش شدن موتور یا مشکل در استارت

یک از مهمترین علائم خرابی دینام خودرو بروز این مشکل می باشد. زمانی که دینام خودرو معیوب باشد فرآیند شارژ باتری خودرو انجام نمی شود و باتری انرژی لازم جهت روشن کردن خودرو را نخواهد داشت. تنها استارت نخوردن خودرو نشانه خراب بودن دینام نمی باشد و اگر ماشین پس از آنکه روشن شد، خاموش می شود، به معنای این است که شمع خودرو برق مورد نیاز را از دینام دریافت نمی کند و همین موضوع باعث خاموش شدن خودرو می شود.

مشکل در استارت خوردن ماشین چه زمانی باید دینام را تعویض کرد؟
مشکل در استارت خوردن ماشین

شنیدن صداهای عجیب از دینام

اتومبیل‌ها صداهای عجیب و غریب زیادی تولید می‌کنند، برخی بی ضرر هستند در حالی که برخی دیگر می‌توانند نشان دهنده مشکلات مکانیکی جدی باشند. اگر از زیر کاپوت صدای غرغر یا ناله می‌شنوید، ممکن است دینامی معیوب داشته باشید که باید توسط یک متخصص در اسرع وقت بررسی شود. این صدای غرغر یا ناله زمانی اتفاق می‌افتد، که تسمه‌ای که قرقره دینام را می‌چرخاند ناهمتراز شود یا به کناره قرقره ساییده شود. در صورت خراب شدن یاتاقان های چرخاننده شفت روتور، نیز ممکن است این صدا را بشنوید.

برای تعویض دینام چه ابزارهایی لازم است؟

قبل از شروع، باید ابزار مناسب را آماده کرده و یک دینام جدید برای جایگزینی آلترناتور قدیمی خریداری کنید. هزینه های تعویض و تعمیر دینام خودرو را معمولا برق کار تعیین می کند، یعنی اگر دینام را تعمیر کرده باشد و نیاز به قطعه نباشد دستمزد خود را میگیرد ولی اگر قطعه ای را تعویض کرده باشد هم مبلغ قطعه و هم اجرت تعویض آن را از شما دریافت خواهد کرد. دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید تا متوجه شوید دقیقا چه نوع دینامی را باید بخرید. فراموش نکنید که اگر ماشین خود را برای تعویض دینام نزد مکانیک می برید، هزینه های نیروی کار را در نظر بگیرید.

برای تعویض دینام، به یک سوکت و آچار، دستکش و عینک ایمنی نیاز دارید. هنگام تعویض دینام نیازی به مولتی متر نیست، اما ابزار مفیدی است که در دست دارید. می توانید از آن برای دریافت ولتاژ دینام خود استفاده کنید تا بدانید چه زمانی شروع به ضعیف شدن می کند.

در همین رابطه می توانید مقاله نصب باتری ماشین را نیز مطالعه نمایید.

نحوه تعویض دینام

قطعات را جدا کنید

باید همه چیز را قطع کنید. با کابل منفی باتری ماشین شروع کنید. در حین کار، وصل کردن آن به برق خطرناک است. ممکن است شوک دریافت کنید و باتری نیز ممکن است اتصال کوتاه پیدا کند. در صورت تمایل می توانید کابل مثبت را نیز جدا کنید، اما لازم نیست. کشنده تسمه خودرو را شل کنید و تسمه سرپانتین را بردارید. همچنین ممکن است بخواهید آنها را از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید تا مشخص شود که آیا نیاز به تعویض دارند یا خیر.

در نهایت، کابل ها و پیچ و مهره های دیگری را که دینام را به خودرو متصل می کند، جدا کنید. این شامل کانکتور تنظیم کننده ولتاژ، کابل مثبت دینام، مهره و پیچ و مهره ای است که رابط دینام را متصل می کند، و پیچ نصب پایینی روی دینام. قبل از جدا کردن هر قطعه از آن‌ها عکس بگیرید. زمانی که نیاز به پشتیبان‌گیری از همه چیز دارید، می‌توانید برای مرجع به عکس‌ها نگاه کنید.

دینام را تعویض کنید و قطعات را دوباره وصل کنید

دینام قدیمی را بیرون بیاورید و دقیقاً به جایی که قرار دارد توجه کنید. سپس شما آماده هستید که دینام را با دینام جدید جایگزین کنید و آن را در همان موقعیت قرار دهید. اکنون باید همه چیز را دوباره وصل کنید. با هر چیزی که دینام را در جای خود قفل نگه می دارد شروع کنید: پیچ نصب پایینی، بند دینام، کابل مثبت و کانکتور تنظیم کننده ولتاژ. تسمه سرپانتین و کشنده تسمه را دوباره سر جای خود قرار دهید و آنها را سفت کنید. اگر قبلاً متوجه ساییدگی و پارگی کمربندهای خود شده اید، می توانید در این مرحله تسمه ها را نیز تعویض کنید. آخرین مرحله این است که کابل منفی باتری را دوباره وصل کنید.

اگر یک مولتی متر دارید، اکنون زمان آن است که آن را بیرون بیاورید، اگرچه این بخش ضروری از فرآیند نیست. این به اندازه گیری سطح ولتاژ در دینام شما کمک می کند. در حالت ایده آل بین 13.5 تا 14.5 ولت خواهد بود. این بدان معناست که دینام جدید به درستی کار می کند و شما می توانید موتور را روشن کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

0 0 آرا
Article Rating
عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سفارش تلفنی باتری صبا